Søk opptak
Informasjon om opptak til bachelor- og masterstudia ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).
Obs! Den norske regjeringa har innført studieavgift for utanlandske studenter frå land utanfor EU/EØS og Sveits frå og med studieåret 2023/2024.
Se Tuition fee for mer informasjon.
Bachelorstudier
KHiO er ikke del av Samordna opptak og du søker opptak via Søknadsweb. Søknadsfristene finner du i opptaksinformasjon per studieprogram.
Generell studiekompetanse
Opptak til bachelorstudier ved Kunsthøgskolen i Oslo skjer på grunnlag av opptaksprøver og generell studiekompetanse. De faglige kvalifikasjonene er nærmere fastsatt i studieplanen for det enkelte studieprogram.
Bestått videregående skole
Den vanligste måten å oppnå generell studiekompetanse (GSK) på er å fullføre og bestå treårig videregående skole.
Fullfører du GSK denne våren må du laste opp oppdatert karakterutskrift og deretter laste opp dokumentasjon i Søknadsweb senest 1.juli.
Unntak fra kravet om generell studiekompetanse
Har du ikke oppnådd GSK, kan det i visse tilfeller gjøres unntak fra kravet. Unntak gjelder for søkere som gjennom opptaksprøver dokumenterer spesielle faglige kvalifikasjoner.
Du må likevel dokumentere kunnskaper i norsk og/eller engelsk.
Har du ikke GSK, og heller ikke kommer til å oppnå det innen 1. juli, vennligst oppgi at du ønsker å søke om opptak uten GSK i merknadsfeltet i Søknadsweb.
Videregående skole fra et annet land enn Norge?
Har du utdanning fra et annet land og ønsker å søke høyere utdanning i Norge? GSU-lista viser hvilken utdanning som er likeverdig med GSK og om du dekker språkkravet i engelsk.
Opptaksprøver
Dine faglige kvalifikasjoner vurderes og rangeres ved opptaksprøver.
Opptaksinformasjon per studieprogram
Bachelorstudium i klassisk ballett
Søknadsfrist
20. februar 2025 (kl. 23:59)
Søknadsweb (søknadsportalen) åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og påkrevde dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
Opptak skjer på grunnlag av opptaksprøver og generell studiekompetanse, og kvalifisering via deltagelse i finalen ved de internasjonale ballettkonkurransene Prix de Lausanne og Youth America Grand Prix. Søkere rangeres på bakgrunn av resultatene av opptaksprøvene og konkurransene, og vurderes av den samme opptakskomiteen.
Ved opptak legges det vekt på danseferdigheter, formidlingsevne, utviklingspotensial, personlige egenskaper og fysiske forutsetninger i henhold til de høye krav som stilles ballettdansere i dag.
Undervisningsspråket er norsk, men tilrettelegges for studenter som bare behersker engelsk. Alle søkere må dokumentere gode kunnskaper i engelsk.
Unntak fra kravet om generell studiekompetanse gjelder for søkere som fyller spesielle faglige krav satt av programmet.
Alle kvalifiserte søkere skal rangeres.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må lastes opp i PDF-format (maks. 15 MB per fil) i Søknadsweb for at din søknad kan bli vurdert:
Dokumentasjon | Kommentar |
---|---|
Bilde av pass eller nasjonalt ID-kort
Filnavn: pass.pdf |
|
Dokumentasjon på din utdanning
Filnavn: GSK.pdf |
Last opp ditt vitnemål fra grunn- eller videregående skole. Dersom du fullfører grunn-/videregående skole juni 2025, laster du opp karakterutskrift fra desember 2024/januar 2025. Dersom du ikke har GSK og søker på grunnlag av unntaksbestemmelse, legg inn en merknad i merknadsfeltet på Søknadsweb. |
Dokumentasjon på språkkunnskaper i norsk og engelsk
Filnavn: norsk.pdf / engelsk.pdf |
Gjelder deg som har utenlandsk utdanning fra land utenfor Norden. Se informasjon på nettsiden om språkkrav. |
Attester
Filnavn: attester.pdf |
Attester fra danselærere bør inneholde lærerens vurdering av din egenhet for profesjonsutdanning i klassisk ballett. Samle alle attester i ett PDF-dokument. |
Bilder/foto
Filnavn: BAKB2025-bilder.pdf |
Du må laste opp følgende bilder i ett PDF-dokument:
|
Videolenker
Filnavn: BAKB2025-video.pdf (Video ca. 15 minutter samlet) |
Last opp et dokument med lenker til åpne videoer du har lastet opp på YouTube, Vimeo eller lignende. Videolenkene må være åpne i hele opptaksperioden. Du kan huke av for "skjult" for at videoen er ikke søkbart for andre. Videoen skal inneholde syv segmenter som er beskrevet i følgende fil: Assignment for first admissions round |
Følgeskjema
Filnavn: BAKB2025-skjema.pdf |
Fyll ut "Følgeskjema BA klassisk ballett 2025" og last opp i Søknadsweb. |
Opptaksprosess og viktige datoer
Opptaksprøven består av tre runder.
Aktivitet | Dato | Beskrivelse |
---|---|---|
Søknadsfrist | 20. februar (kl. 23:59) | Frist for registrering og opplasting av påkrevde dokumenter. |
Første prøve | Uke 7-8 | Opptakskomitéen går gjennom opplastet søknadsmateriale. Komiteen vurderer hvilke kandidater som går videre til andre prøve |
Invitasjon | Etter uke 8 | Invitasjon til 2. opptaksprøve går ut til søkere som er videre fra 1. opptaksprøve |
Andre prøve | 21. mars | Fysiske opptaksprøver på KHiO. Opptakskomitéen vurderer hvilke kandidater som går videre til tredje prøve |
Tredje prøve | 22.mars | Fysiske opptaksprøver på KHiO. Opptakskomitéen vurderer hvilke kandidater som skal få tilbud om studieplass. |
Bachelorstudium i samtidsdans
Søknadsfrist
3. februar 2025 (kl. 23:59 )
Søkerportalen Søknadsweb åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og nødvendige dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
Opptak skjer på grunnlag av opptaksprøver og generell studiekompetanse. Unntak fra krav om generell studiekompetanse gjelder for søkere som gjennom opptaksprøven kan vise modenhet og spesielle faglige kvalifikasjoner. Slike kvalifikasjoner er meget gode dansetekniske ferdigheter eller kreative evner, særlig i emner knyttet til samtidsdans.
Ved opptak legges det vekt på dansetekniske ferdigheter, utøvende og kreative egenskaper og fysiske forutsetninger i lys av de høye krav som stilles dansere.
Anbefalt alder er mellom 19 og 23 år.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må du laste opp i Søknadsweb for at din søknad kan bli vurdert. Dokumenter skal lastes opp i PDF format, og maks størrelse er 15 MB per fil.
Dokumentasjon | Kommentar |
---|---|
Kopi av pass eller kopi av nasjonalt ID kort
Filnavn: pass.pdf/ID kort.pdf |
For bekreftelse av statsborgerskap. |
Vitnemål og/eller karakterutskrift fra fullført videregående skole med oppnådd generell studiekompetanse(GSK)
Filnavn: GSK.pdf |
Dersom ditt vitnemål fra videregående skole ligger i Norsk Vitnemålsdatabase (NVB) trenger du ikke å laste det opp i Søknadsweb. Dersom du fullfører videregående skole våren 2025, må du laste du opp karakterutskrift fra desember/januar 2024/2025. |
Dokumentasjon språkkunnskaper i norsk og engelsk
Filnavn: norsk.pdf/engelsk.pdf |
Undervisningsspråket er norsk. Dersom du har utenlandsk videregående utdanning fra land utenfor Norden, må du dokumentere språkkunnskaper i norsk og engelsk. Ser her for krav til språkkunnskaper. |
Video lenker 1. prøve og følgeskjema
Filnavn: BAMS2025-skjema.pdf |
Du skal lage en video til første prøve. Videoen samles i en videolenke laget på Vimeo/Youtube (eller lignende leverandør). Videoen skal IKKE være passord-beskyttet. Men huk av for ‘Skjul’ slik at den er ikke søkbare for andre. Les nøye gjennom oppgaven til første prøve før du lager videoene. Videoen skal inneholde 4 segmenter: maks 6 min sek for hele videosekvensen. Oppgave til 1. prøve finner her: OPPGAVE TIL 1.PRØVE I tillegg må du fylle ut nedenstående følgeskjema og legge inn videolenken der: Følgeskjemaet laster du opp i SøknadsWeb. |
Om opptaksprøvene og datoer
Opptaket er organisert i en digital og to fysiske prøver, med utsiling etter hver prøve. I hver prøve øker kompleksiteten og nivået i de ulike klassene, og det vil også være en variasjon av ulike pedagoger. Søkere får beskjed per e-post etter hver prøve om de har gått videre til neste prøve.
Aktivitet | Dato | Beskrivelse |
---|---|---|
Søknadsfrist | 3. februar (kl. 23:59) | Frist for registrering og opplasting av påkrevde dokumenter. |
Første prøve | Uke 7-8 | Gjennomgang av komplette søknader og innsendt oppgave til 1. prøve. Søknader blir vurdert og en utsiling blir gjort basert på innsendt digital oppgave til 1. prøve. |
Fra medio februar | Søkere som har levert en komplett søknad får innkalling/invitasjon via epost til 2. opptaksprøve. | |
Andre prøve | Uke 11 (11. - 12. mars) |
Kan bestå av blant annet klasser i samtidsdans, klassisk ballett, repertoar og improvisasjon. Du må være fysisk tilgjengelig alle dager. |
Tredje prøve | Uke 11 (13. - 14. mars) |
Kan bestå av blant annet klasser i klassisk ballett, samtidsdans, repertoar og improvisasjon, og et intervju med opptakskomiteen. I tillegg må søkeren vise et soloarbeid på 1-3 minutter som kan være koreografert av søkeren selv eller en annen. I intervjuet legges det vekt på søkerens motivasjon og interesse for studieprogrammet og for dans, samt evne til refleksjon og kommunikasjon. |
I opptaksprøven ser vi etter søkere med gode dansetekniske egenskaper, fysisk intelligens og potensial, åpenhet, intuisjon, og scenisk nærvær. Vi legger stor vekt på potensial og kunstnerisk egenart. Tilstedeværelse og fokus er også viktige egenskaper som viser evnen til å fordøye informasjon og til selvstendig læring.
Søkerne blir nærmere vurdert etter følgende:- Tilegnelse av koreografisk materiale
- originalitet i improvisasjonsoppgaver
- scenisk nærvær
- tekniske dansekunnskaper og potensiale til utvikling
- evne til stressmestring
Vi ser etter kandidater som etter tre års studier vil kunne nå læringsmålene for BA samtidsdans og som vi anser vil kunne ha mulighet for et liv i kunstformen, som utøvende og skapende dansekunstner.
Søkerne vurderes helhetlig med grunnlag i det nevnte ovenfor. Alle kvalifiserte søkere skal rangeres. De 8 søkerne med høyest rangering får tilbud om studieplass. De neste rangerte søkerne får tilbud om ventelisteplass i den rekkefølgen de er rangerte i.
Bachelorstudium i jazzdans
Søknadsfrist
3. februar 2025 (kl. 23:59)
Søknadsweb (søknadsportalen) åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og påkrevde dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
Opptak skjer på grunnlag av opptaksprøver og generell studiekompetanse. Unntak fra krav om generell studiekompetanse gjelder for søkere som gjennom opptaksprøven kan vise spesielle faglige kvalifikasjoner. Slike kvalifikasjoner er meget gode danseferdigheter, særlig i jazzdans.
Ved opptak legges det vekt på danseteknisk kompetanse, musikalitet, dansekunstnerisk egenart, utviklingspotensial, personlige egenskaper og fysiske forutsetninger i lys av de høye krav som stilles dansere. Erfaring fra andre rytmiske danseformer, som for eksempel streetdance, er relevant.
Til bachelorstudiet i jazzdans ser vi etter dansere med særlig interesse for å utvikle et sterkt fysisk uttrykk i samspill med ulik rytmisk musikk. Åpenhet og nysgjerrighet for mange ulike danseformer, samt selvstendighet i læringsprosesser er viktige egenskaper.
Anbefalt alder er mellom 19 og 23 år.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må du laste opp i Søknadsweb for at din søknad kan bli vurdert. Dokumenter skal lastes opp i PDF-format, og maks størrelse er 15 MB per fil.
Dokumentasjon | Kommentar |
---|---|
Kopi av pass eller kopi av nasjonalt ID-kort
Filnavn: pass.pdf/ID-kort.pdf |
For bekreftelse av statsborgerskap. |
Dokumentasjon på din videregående utdanning (GSK)
Filnavn: GSK.pdf |
Last opp ditt vitnemål fra videregående skole (GSK). Dersom du fullfører videregående skole juni 2025, laster du opp karakterutskrift fra desember/januar 2024/2025. Dersom du ikke har GSK og søker på grunnlag av unntaksbestemmelse, legg inn en merknad i merknadsfeltet. |
Dokumentasjon på språkkunnskaper i norsk og engelsk
Filnavn: norsk.pdf / engelsk.pdf |
Undervisningsspråket er norsk. Dersom du har utenlandsk videregående utdanning fra land utenfor Norden, må du dokumentere språkkunnskaper i norsk og engelsk. Ser her for krav til språkkunnskaper. |
Følgeskjema
Filnavn: BAJA2025-skjema.pdf |
Fyll ut ' Følgeskjema BA jazzdans ' og last opp i Søknadsweb. Før du laster skjemaet opp, dobbeltsjekk om informasjon har blitt lagret. |
Kort om opptaksprøvene
Alle søkere som dekker kravet om formell utdanning og har lastet opp påkrevde dokumenter, får invitasjon og innkalling til fysiske opptaksprøver. Opptaket går over to uker og er organisert i tre prøver, med utsiling etter hver prøve. I hver prøve øker kompleksiteten og nivået i de ulike klassene, og det vil også være en variasjon av ulike pedagoger.
Aktivitet | Dato | Beskrivelse |
---|---|---|
Søknadsfrist | 3. februar (kl. 23:59) |
Registrering og opplasting av påkrevde dokumenter i Søknadsweb. |
Invitasjon | Medio februar | Søkere som har levert en komplett søknad får innkalling/invitasjon via epost til 1. opptaksprøve. |
Første prøve | Uke 10 (3.-6. mars) |
Første prøve består av klasser i jazzdans, streetdance og klassisk ballett. |
Andre prøve | Uke 10/11 (7. mars og 10. mars) |
Andre prøve består av klasser i jazzdans, streetdance og klassisk ballett. I tillegg til dansetekniske klasser må søkeren vise et soloarbeid på 1-3 min, som kan være koreografert av søkerne selv eller en annen. |
Tredje prøve | Uke 11 (11. mars) |
Tredje prøve består av samtidsdans / improvisasjon, jazzdans og streetdance, samt intervju. I intervjuet vil det legges vekt på søkers motivasjon, samt evne til refleksjon og kommunikasjon. Etter tredje prøve vil det være en utsiling av søkere som skal videre til skolens fysioterapeut for å gjennomgå en fysisk test. |
I opptaksprøven blir søkerne nærmere vurdert etter følgende faglige kriterier:
- God danseteknisk kompetanse, musikalitet, dansekunstnerisk egenart og scenisk nærvær, særlig i jazzdans.
- Søkerens utviklingspotensial vektlegges, samt personlige egenskaper og fysiske forutsetninger sett i lys av de høye krav som stilles dansere.
Vi ser etter dansere med særlig interesse for å utvikle et sterkt fysisk uttrykk i samspill med ulik rytmisk musikk. Åpenhet og nysgjerrighet for mange ulike danseformer, samt selvstendighet i læringsprosesser er viktige egenskaper danseren bør inneha. Erfaring fra andre rytmiske danseformer, som for eksempel streetdance og ballrom er relevant.
Søkerne vurderes helhetlig med grunnlag i det overnevnte. Alle kvalifiserte søkere skal rangeres. De 8 søkerne med høyest rangering får tilbud om studieplass. De neste rangerte søkerne får tilbud om ventelisteplass i den rekkefølgen de er rangerte i.
Bachelorstudium i skuespillerfag
Søknadsfrist
3. februar 2025 (kl. 23:59)
Søknadsweb (søknadsportalen) åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og påkrevde dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
For å bli tatt opp til studiet kreves generell studiekompetanse og beståtte opptaksprøver. Unntak fra krav om generell studiekompetanse gjelder for søkere som gjennom opptaksprøvene kan vise til spesielle faglige kvalifikasjoner.
Opptaket skjer gjennom juryering ved opptaksprøver. Årlig oppnevnes nye opptakskomiteer som skal bestå av både interne og eksterne medlemmer. Vi ønsker kandidater som viser fantasi, uttrykksbehov, motivasjon, selvstendighet, samarbeidsevne og scenisk formidlingsevne.
Kandidatene skal beherske norsk/skandinavisk språk. Det forutsettes at søkere fra andre skandinaviske land som får studieplass, lærer seg norsk i løpet av utdanningen.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må du laste opp i Søknadsweb for at din søknad kan bli vurdert. Dokumenter må lastes opp i PDF format, og maks størrelse er 15 MB per fil.
Dokumentasjon | Kommentar |
---|---|
Kopi av pass eller kopi av nasjonalt ID-kort Filnavn: pass.pdf/ID-kort.pdf |
For bekreftelse av statsborgerskap. |
Vitnemål og/eller karakterutskrift fra fullført videregående skole med oppnådd generell studiekompetanse (GSK)
Filnavn: GSK.pdf |
Dersom ditt vitnemål fra videregående skole ligger i Norsk Vitnemålsdatabase (NVB) trenger du ikke å laste det opp i Søknadsweb. Dersom du fullfører videregående skole våren 2025, laster du opp karakterutskrift fra desember/januar 2024/2025. Har du ikke GSK, og heller ikke kommer til å oppnå det våren 2025, vennligst oppgi at du ønsker å søke om opptak uten GSK i merknadsfeltet i Søknadsweb. |
Dokumentasjon på norsk- og engelskkunnskaper
Filnavn: Norsk.pdf/Engelsk.pdf |
Det gjelder kun deg med videregående utdanningsbakgrunn utenfor Norden. Her kan du lese mer om språkkravene til studiet. |
Bilde av deg selv
Filnavn: Bilde.pdf |
Last opp et A4-bilde av deg selv. |
CV
Filnavn: CV.pdf |
Når du skriver CV-en, ta utgangspunkt i følgende punkter:
|
Video og følgeskjema
Filnavn; BASF2025-skjema.pdf |
Du skal lage følgende videoopptak. Del 1 og del 2 skal filmes sammen:
Les nøye gjennom kriteriene før du lager videoene:
I tillegg må du fylle ut følgeskjemaet nedenfor og legge inn videolenkene. Skjemaet laster du opp i Søknadsweb. |
Du kan bli bedt om å sende inn andre dokumenter senere i opptaksprosessen.
Opptaksprosess og viktige datoer
Aktivitet | Dato | Beskrivelse |
---|---|---|
Søknadsfrist | 3. februar (kl. 23.59) | Registrering og opplasting av første opptaksprøve innen søknadsfristen. |
Første prøve | 3. - 14. mars | Opptakskomiteen går gjennom innsendt søknadsmateriale. Inntil 90 søkere vil bli invitert til andre prøve. |
Andre prøve | 30. april - 8. mai | Du får innkalling til én av dagene i opptaksprøveperioden, og må sette av en hel dag. Prøven foregår i Oslo og det er ikke mulig å endre prøvedag. Inntil 24 søkere går videre til tredje prøve. |
Tredje prøve | 10. - 19. juni | Kandidater som går videre til tredje opptaksprøve må være i Oslo i hele opptaksperioden. Tredje prøve varer i cirka to uker og består av flere prøver/aktiviteter, både individuelt og i grupper. Hvis du kommer videre til tredje prøve, vil du få mer informasjon om innhold. |
Bachelorstudium i regi
Søknadsfrist
Ikke opptak i 2025.
Søknadsweb (søknadsportalen) åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og påkrevde dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
Opptak skjer på grunnlag av opptaksprøver og generell studiekompetanse. Søkerne rangeres ut i fra resultatene av opptaksprøvene. Unntak fra krav om generell studiekompetanse gjelder for søkere som gjennom opptaksprøven kan dokumentere spesielle faglige kvalifikasjoner.
Opptakene skjer gjennom juryering ved opptaksprøver. Det gjennomføres en helhetlig vurdering av hver enkelt søker med særlig vekt på kunstnerisk egenart og personlig egnethet.
Kandidatene må kunne både norsk og engelsk.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må du laste opp i Søknadsweb for at din søknad kan bli vurdert. Dokumenter skal lastes opp i PDF-format, og maks størrelse er 15 MB per fil.
Dokumentasjon | Kommentar |
---|---|
Kopi av pass eller nasjonalt ID-kort Filnavn: pass.pdf |
|
Dokumentasjon på din videregående utdanning (GSK)
Filnavn: GSK.pdf |
Last opp ditt vitnemål fra videregående skole (GSK). Dersom du fullfører videregående skole juni 2024, laster du opp karakterutskrift fra desember/januar 2023/2024. Har du ikke GSK, vennligst oppgi at du ønsker å søke om opptak uten GSK i merknadsfeltet i Søknadsweb. |
Dokumentasjon på norsk- og engelskkunnskaper
Filnavn: Norsk.pdf/Engelsk.pdf |
Det gjelder deg med videregående utdanningsbakgrunn utenfor Norden. Her kan du lese mer om språkkravene til studiet. |
Skriftlig oppgave + video
Filnavn: BARE2024-oppgave.pdf |
Les gjennom oppgaven og last opp besvarelsen samt videolenke i Søknadsweb. |
Om opptaksprøver og datoer
Opptaksprøven foregår i fire runder. Opptaksprøvene er omfattende og grundige og består av mange elementer. Opptaksprøvene vil bestå av både innlevering av skriftlige oppgaver, intervjuer og praktiske oppgaver på Kunsthøgskolen i Oslo. De praktiske oppgavene kan bestå av «skuespillerarbeid» og «instruktørarbeid». Søkerne vil arbeide både enkeltvis og sammen med andre i grupper, der hver enkelt søker bruker de andre søkerne som «skuespillere/aktører» under regiarbeidet.
Det er viktig å være klar over at opptaksprøvene ikke stiller krav til søkernes skuespillerferdigheter i seg selv. Sceneinstruktøryrket stiller imidlertid store krav til regissørens innsikt i og forståelse av skuespillerens arbeid på scenen, og prøvene utfordrer derfor både søkernes potensial som regissør, og deres evne og lyst til selv å uttrykke seg i en scenisk sammenheng.
Aktivitet | Dato | Beskrivelse |
---|---|---|
Søknadsfrist | 1. februar (kl. 23.59) | Registrering og opplasting av første opptaksprøve innen søknadsfristen. |
Første prøve | 11. - 15. mars | Opptakskomiteen går gjennom innsendt søknadsmateriale. Søkere som har kvalifisert seg videre får tilsendt informasjon på e-post. |
Andre prøve | 24. - 25. april | Søkere må innlevere oppgaver innen en satt frist. I tillegg gjennomføres digitale intervjuer. Søkere som har kvalifisert seg videre får informasjon på e-post. |
Tredje prøve | 10. - 13. juni | Tredje prøve består av en praktisk og en skriftlig oppgave. Inntil 9 søkere går videre til fjerde opptaksprøve. |
Fjerde prøve | 17. - 20. juni | Praktiske oppgaver på Kunsthøgskolen, som skal løses både i grupper og individuelt. |
Bachelorstudium i grafisk design og illustrasjon
Søknadsfrist
1. april 2025 (kl. 23:59)
Søknadsweb (søknadsportalen) åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og påkrevde dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
Opptak skjer på grunnlag av opptaksprøver og generell studiekompetanse. Unntak fra krav om generell studiekompetanse kan gjelde for søkere som gjennom opptaksprøven kan dokumentere spesielle faglige kvalifikasjoner. Ved opptak legges det vekt på søkernes design- og illustrasjonsfaglige anlegg, formforståelse og refleksjonsevne. Det gjennomføres en helhetlig vurdering av den enkelte søkeren, med særlig vekt på designfaglig utviklingspotensial, evne, ambisjoner og kunnskaper innen grafisk design og illustrasjon.
Opptaksprøven er todelt og kan inkludere et intervju.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må du laste opp i Søknadsweb for at din søknad kan bli behandlet.
Søknadsweb åpnes for registrering og opplasting 1. februar.
Dokumenter | Kommentarer |
---|---|
Besvarelser av opptaksprøver Filnavn: BAGI2024-01.pdf, BAGI2024-02.pdf osv. |
Opptaksprøve del 1 2024 finner du her. Alle oppgavene skal besvares. Lastes opp i PDF-format, hver oppgavebesvarelse i egen fil. |
Dokumentasjon på generell studiekompetanse (GSK) Filnavn: GSK.pdf / karakterutskrift.pdf |
Unntak fra krav om generell studiekompetanse kan gjøres for søkere som gjennom søknad og opptaksprøve dokumenterer spesielle faglige kvalifikasjoner. Har du ikke GSK, og heller ikke kommer til å oppnå det våren 2024, vennligst oppgi at du ønsker å søke om opptak uten GSK i merknadsfeltet i Søknadsweb. |
Dokumentasjon på språkkunnskaper Filnavn: Norsk.pdf / Engelsk.pdf |
Undervisningsspråket er hovedsakelig/primært norsk. Søkere som har fullført videregående utdanning utenfor Norden må dokumentere at de behersker et skandinavisk språk og engelsk. Les her for mer informasjon om hvordan du kan dokumentere språkkunnskaper. |
CV Filnavn: BAGI2024-CV.pdf |
En kort og enkel CV som viser tidligere utdannelse og eventuelt relevant erfaring. |
Dokumentasjon på statsborgerskap Filnavn: pass.pdf |
Scannet kopi av pass eller nasjonalt ID-kort. |
Opptaksprosess og viktige datoer
1. februar - 2. april | Søknadsperiode | Du kan endre søknaden din og laste opp nye dokumenter helt frem til søknadsfristen 2. april (kl. 23:59). Logg inn i Søknadsweb og velg "Mine dokumenter" i menyen for å laste opp nye dokumenter. |
April | Vurdering av søknader og innsendte besvarelser av opptaksprøver. Alle fullstendige søknader gjennomgås og vurderes av oppnevnt opptakskomite. | |
Uke 21 | Innkalling til opptaksprøve del 2/ intervju. Søkere som blir funnet kvalifisert videre til opptaksprøve del 2/ intervju vil motta innkalling til denne. | |
Uke 23 | Opptaksprøve del 2/ intervju | Opptaksprøve del 2/ intervju vil foregå digitalt. Informasjon blir sendt direkte til de aktuelle søkerne. |
Innen slutten av juni | Endelig resultat foreligger og tilbud om studieplass, ev. venteliste eller avslag sendes ut. | |
1. juli | Frist for ettersending | Frist for ettersending av dokumentasjon på utdanning som er fullført våren 2024 og dokumentasjon på språkkunnskaper. Gjelder for søkere som får tilbud om studieplass eller ventelisteplass etter intervju. |
Bachelorstudium i klesdesign og kostymedesign
Søknadsfrist
1. april 2025 (kl. 23:59)
Søknadsweb (søknadsportalen) åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og påkrevde dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
Opptak skjer på grunnlag av opptaksprøver og generell studiekompetanse. Unntak fra krav om generell studiekompetanse kan gjelde for søkere som gjennom opptaksprøven kan dokumentere spesielle faglige kvalifikasjoner.
Det gjennomføres en helhetlig vurdering av den enkelte søkeren, med særlig vekt på designfaglig utviklingspotensial og søkerens:
- nysgjerrighet, iderikdom, engasjement og evne til å reflektere
- evne til å uttrykke seg visuelt, skriftlig og muntlig
- interesse, forståelse og sensibilitet for tredimensjonal form og tekstile materialer
- selvstendighet og samarbeidsevner
- interesse for klær, kostymer, mote, søm og mønsterkonstruksjon
Opptaksprøven er todelt og kan inkludere et intervju.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må du laste opp i Søknadsweb for at din søknad kan bli behandlet.
Søknadsweb åpnes for registrering og opplasting 2 måneder før søknadsfristen.
Dokumenter | Kommentarer |
---|---|
Besvarelser av opptaksprøver Filnavn: BAKK2024-01.pdf, BAKK2024-02.pdf osv. |
Opptaksprøve del 1 2024 finner du her. Alle oppgavene skal besvares. Lastes opp i PDF-format, hver oppgavebesvarelse i egen fil. |
Dokumentasjon på generell studiekompetanse (GSK) Filnavn: GSK.pdf / karakterutskrift.pdf |
Unntak fra krav om generell studiekompetanse kan gjøres for søkere som gjennom søknad og opptaksprøve dokumenterer spesielle faglige kvalifikasjoner. Har du ikke GSK, og heller ikke kommer til å oppnå det våren 2024, vennligst oppgi at du ønsker å søke om opptak uten GSK i merknadsfeltet i Søknadsweb. |
Dokumentasjon på språkkunnskaper Filnavn: Norsk.pdf / Engelsk.pdf |
Undervisningsspråket er hovedsakelig/primært norsk. Søkere som har fullført videregående utdanning utenfor Norden må dokumentere at de behersker et skandinavisk språk og engelsk. Les her for mer informasjon om hvordan du kan dokumentere språkkunnskaper. |
CV Filnavn: BAKK2024-CV.pdf |
En kort og enkel CV som viser tidligere utdannelse og eventuell relevant erfaring. |
Dokumentasjon på statsborgerskap Filnavn: pass.pdf |
Scannet kopi av pass eller nasjonalt ID-kort. |
Opptaksprosess og viktige datoer
1. februar - 2. april | Søknadsperiode | Du kan endre søknaden din og laste opp nye dokumenter helt frem til søknadsfristen 2. april (kl. 23:59). Logg inn i Søknadsweb og velg "Mine dokumenter" i menyen for å laste opp nye dokumenter. |
April | Vurdering av søknader og innsendte besvarelser av opptaksprøver. Alle fullstendige søknader gjennomgås og vurderes av oppnevnt opptakskomite. | |
Uke 21 | Innkalling til opptaksprøve del 2/ intervju. Søkere som blir funnet kvalifisert videre til opptaksprøve del 2/ intervju vil motta innkalling til denne. | |
Uke 23 | Opptaksprøve del 2/ intervju | Opptaksprøve del 2/ intervju vil foregå digitalt. Informasjon blir sendt direkte til de aktuelle søkerne. |
Innen slutten av juni | Endelig resultat foreligger og tilbud om studieplass, ev. venteliste eller avslag sendes ut. | |
1. juli | Frist for ettersending | Frist for ettersending av dokumentasjon på utdanning som er fullført våren 2024 og dokumentasjon på språkkunnskaper. Gjelder for søkere som får tilbud om studieplass eller ventelisteplass etter intervju. |
Bachelorstudium i interiørarkitektur og møbeldesign
Søknadsfrist
1. april 2025 (kl. 23:59)
Søknadsweb (søknadsportalen) åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og påkrevde dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
Opptak skjer på grunnlag av opptaksprøver og generell studiekompetanse. Unntak fra krav om generell studiekompetanse kan gjelde for søkere som gjennom opptaksprøven kan dokumentere spesielle faglige kvalifikasjoner.
Ved opptak legges vekt på:
- motivasjon for å eksperimentere, lære og reflektere over egen prosess
- modenhet for å oppnå uavhengighet og vilje til samarbeid
- nysgjerrighet og analytisk evne til det som befinner seg i og utenfor det profesjonelle feltet
- følsomhet for tredimensjonalitet og materialitet
- evne til å visualisere idéer gjennom variasjon av teknikker og uttrykk
Det gjennomføres en helhetlig vurdering av den enkelte søkeren, med særlig vekt på designfaglige utviklingspotensial. Opptaksprøven er todelt og kan inkludere et intervju.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må du laste opp i Søknadsweb for at din søknad kan bli behandlet.
Søknadsweb åpnes for registrering og opplasting 1. februar.
Dokumenter | Kommentarer |
---|---|
Besvarelser av opptaksprøver Filnavn: BAIM2024-01.pdf, BAIM2024-02.pdf osv. |
Opptaksprøve del 1 2024 finner du her. Alle oppgavene skal besvares. Lastes opp i PDF-format, hver oppgavebesvarelse i egen fil. |
Dokumentasjon på generell studiekompetanse (GSK) Filnavn: GSK.pdf / karakterutskrift.pdf |
Unntak fra krav om generell studiekompetanse kan gjøres for søkere som gjennom søknad og opptaksprøve dokumenterer spesielle faglige kvalifikasjoner. Har du ikke GSK, og heller ikke kommer til å oppnå det våren 2024, vennligst oppgi at du ønsker å søke om opptak uten GSK i merknadsfeltet i Søknadsweb. |
Dokumentasjon på språkkunnskaper Filnavn: Norsk.pdf / Engelsk.pdf |
Undervisningsspråket er hovedsakelig/primært norsk. Søkere som har fullført videregående utdanning utenfor Norden må dokumentere at de behersker et skandinavisk språk og engelsk. Les her for mer informasjon om hvordan du kan dokumentere språkkunnskaper. |
CV Filnavn: BAIM2024-CV.pdf |
En kort og enkel CV som viser tidligere utdannelse og eventuell relevant erfaring. |
Dokumentasjon på statsborgerskap Filnavn: pass.pdf |
Scannet kopi av pass eller nasjonalt ID-kort. |
Opptaksprosess og viktige datoer
1. februar - 2. april | Søknadsperiode | Du kan endre søknaden din og laste opp nye dokumenter helt frem til søknadsfristen 2. april (kl. 23:59). Logg inn i Søknadsweb og velg "Mine dokumenter" i menyen for å laste opp nye dokumenter. |
April | Vurdering av søknader og innsendte besvarelser av opptaksprøver. Alle fullstendige søknader gjennomgås og vurderes av oppnevnt opptakskomite. | |
Uke 21 | Innkalling til opptaksprøve del 2/ intervju. Søkere som blir funnet kvalifisert videre til opptaksprøve del 2/ intervju vil motta innkalling til denne. | |
Uke 23 | Opptaksprøve del 2/ intervju | Opptaksprøve del 2/ intervju vil foregå digitalt. Informasjon blir sendt direkte til de aktuelle søkerne. |
Innen slutten av juni | Endelig resultat foreligger og tilbud om studieplass, ev. venteliste eller avslag sendes ut. | |
1. juli | Frist for ettersending | Frist for ettersending av dokumentasjon på utdanning som er fullført våren 2024 og dokumentasjon på språkkunnskaper. Gjelder for søkere som får tilbud om studieplass eller ventelisteplass etter intervju. |
Bachelorstudium i medium- og materialbasert kunst
Søknadsfrist
1. april 2025 (kl. 23:59)
Søknadsweb (søknadsportalen) åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og påkrevde dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
For å bli tatt opp til studiet kreves generell studiekompetanse og bestått opptaksprøve. Opptaket er todelt og inkluderer et intervju.
Det kan gjøres unntak fra krav om generell studiekompetanse for søkere som kan dokumentere spesielle faglige kvalifikasjoner.
Studiet i sin helhet henvender seg til studenter som har evne og interesse for å arbeide med medium og materialbasert kunst innen avdelingens fagområder. Vurderingen gjøres av en tverrfaglig komité, bestående av interne medlemmer fra fagområdene, minst én ekstern representant, samt en studentobservatør. Søkerne rangeres i forhold til resultatene av opptaksprøvene og intervjuet.
Kriterier som vurderes under opptak er kunstneriske forkunnskaper, motivasjon, kunstnerisk modenhet og utviklingsevne, analytisk, visuell interesse og forståelse samt refleksjons- og formuleringsevne.
Det forutsettes at søkere behersker norsk / skandinavisk og engelsk.
Søkere med utdanning fra land utenfor Norden må dokumentere norskkunnskaper på nivå med bestått eksamen fra trinn 3 i norsk for utenlandske studenter ved universitetene eller bestått Bergenstest.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må du laste opp i Søknadsweb for at din søknad kan bli behandlet.
Søknadsweb åpnes for registrering og opplasting 1. februar.
Husk at du må velge tilknytning til ett av avdelingens fagområde. Du kan velge å krysse av for inntil to fagområder, men husk å markere hva som er ditt førstevalg og hva som er ditt andrevalg med tallene 1 og 2.
Fagområdene er:
- Grafikk og tegning
- Metall- og smykkekunst
- Tekstil
- Keramikk
Dokumenter | Kommentarer |
---|---|
Kopi av pass eller nasjonalt ID
Filnavn: Pass.pdf |
|
CV Filnavn: BAMMK2024-CV.pdf |
Med fullt navn, tidligere utdanning og relevant erfaring. |
Dokumentasjon på generell studiekompetanse (GSK) Filnavn: GSK.pdf / karakterutskrift.pdf |
Unntak fra krav om generell studiekompetanse kan gjøres for søkere som gjennom søknad og portefølje dokumenterer spesielle faglige kvalifikasjoner. Har du ikke GSK, og heller ikke kommer til å oppnå det våren 2024, vennligst oppgi at du ønsker å søke om opptak uten GSK i merknadsfeltet i Søknadsweb |
Portefølje Filnavn: BAMMK2024-Portefølje.pdf |
Portefølje skal lastes opp som ett PDF-dokument som inneholder minimum 5 og maksimalt 10 arbeider, ett arbeid per side og maksimalt 10 sider. Total størrelse på dokumentet må ikke overskride 15MB. Hvert arbeid må dateres og beskrives med tittel, dimensjoner, hvilket medium det er laget i, teknikk, og lenke til nettside dersom det er snakk om en lyd eller videofil (samlet lengde på video/lydfiler skal ikke overstige 10 minutters varighet). |
Dokumentasjon på språkkunnskaper Filnavn: Norsk.pdf / Engelsk.pdf |
Undervisningsspråket er hovedsakelig/primært norsk. Søkere som har fullført videregående utdanning utenfor Norden må dokumentere at de behersker et skandinavisk språk og engelsk. Les her for mer informasjon om hvordan du kan dokumentere språkkunnskaper. |
Søknadsbrev Filnavn: BAMMK2024-søknadsbrev.pdf |
Søknadsbrev på maksimalt 1 A4-side (400 ord) der du beskriver følgende: 1) Hvorfor vil du studere kunst, og hvorfor har du valgt bachelorprogrammet ved avdeling kunst og håndverk? 2) Forklar kort din arbeidsmetode/prosess og begrunn din tilknytning og ønske om utforskning ved valgte fagområde. |
Dokumentasjon på statsborgerskap Filnavn: pass.pdf |
Scannet kopi av pass eller nasjonalt ID-kort. |
Opptaksprosess og viktige datoer
1. februar - 2. april | Søknadsperiode | Du kan endre søknaden din og laste opp nye dokumenter helt frem til søknadsfristen 2. april (kl. 23:59). Logg inn i Søknadsweb og velg "Mine dokumenter" i menyen for å laste opp nye dokumenter. |
Mai | Intervju | Du vil få nærmere beskjed om dato og tidspunkt dersom du blir invitert til intervju. |
Slutten av juni | Endelig resultat foreligger og tilbud om studieplass, ev. venteliste eller avslag sendes ut. | |
1. juli | Frist for ettersending | Frist for ettersending av dokumentasjon på utdanning som er fullført våren 2024 og dokumentasjon på språkkunnskaper. Gjelder for søkere som får tilbud om studieplass eller ventelisteplass etter intervju. |
Bachelorstudium i billedkunst
Søknadsfrist
1. april 2025 (kl. 23:59)
Søknadsweb (søknadsportalen) åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og påkrevde dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
Opptak skjer på grunnlag av beståtte opptaksprøver og generell studiekompetanse (GSK). Unntak fra krav om generell studiekompetanse kan gjøres for søkere som gjennom opptaksprøven dokumenterer spesielle faglige kvalifikasjoner. Det forutsettes at søkeren behersker både norsk og engelsk på lik linje med søkere som har GSK.
Ved opptaksprøven legges det vekt på:
- motivasjon
- egnethet for studiet
- utviklingspotensial
Søkerne vurderes helhetlig med grunnlag i de nevnte kriteriene. Med motivasjon menes at vi ønsker å vurdere din åpenhet for å utforske nye kunstneriske strategier og din interesse for samtidskunst og kunstens rolle i samfunnet. Når vi vurderer din egnethet for studiet ser vi på eksperimentell tilnærming, kreativt uttrykk og i hvilken grad du har refleksjon rundt egen produksjon. Det er ikke krav om bakgrunn fra fagskole eller forberedende kunstskole.
Opptaket foretas av en jury sammensatt av interne og eksterne medlemmer. Opptaksprosessen foregår med fysisk intervju på KHiO, men ved behov kan det gjennomføres digitalt på Zoom.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må du laste opp i Søknadsweb for at din søknad kan bli vurdert. De opplastede filenes størrelse kan ikke være på mer enn 15 MB per dokument og 100 MB til sammen. Merk at alle filer unntatt bildet lastes opp som PDF. Bruk korrekte filnavn.
Dokumenter | Kommentarer |
---|---|
Dokumentasjon på statsborgerskap File name: Pass.pdf |
Scannet kopi av pass eller nasjonalt ID-kort. |
Dokumentasjon av generell studiekompetanse (GSK) Filnavn: |
Se ovenfor for info om GSK |
Dokumentasjon på språkkunnskaper
Filnavn: |
Søkere som har tatt videregående skole utenfor Norden må dokumentere at de behersker et skandinavisk språk og engelsk. Les her for mer informasjon om hvordan du kan dokumentere språkkunnskaper |
Et portrettbilde av deg selv fra nyere tid Filnavn: Portrett.jpg |
Ansiktet ditt må dekke mesteparten av fotografiet, slik at komiteen enkelt kan gjenkjenne deg. |
CV Filnavn: BFK2024-CV.pdf |
Med fullt navn, tidligere utdanning og relevant erfaring. |
Portfolio Filnavn: BFK2024-portfolio.pdf |
Maksimalt 10 verk, ett verk per side. Dette skal samles i ett PDF-dokument på maksimalt 10 sider. Hver side kan kun bestå av ett hovedbilde av verket, samt to mindre bilder for å vise sammenheng ved behov. Hvert verk skal ha følgende informasjon:
Har du lyd- eller bildefil så limer du lenke inn på siden. Makslengde på filen er 5 minutter. (Du kan ha lengre versjon tilgjengelig, men det er ikke sikkert den blir vurdert.) Opptakskomitéen bruker ca 10 minutter totalt på å gå gjennom hele portfolioen din, så vær bevisst på hva du prioriterer å ha med. |
Motivasjonsbrev Filnavn: BFK2024-motivasjonsbrev.pdf |
Maksimalt 300 ord der du beskriver følgende: |
Opptaksprosess og viktige datoer
Tidslinje for opptak til høst 2024: | ||
---|---|---|
1. februar til 2. april | Søknadsperiode | Du kan endre søknaden din og laste opp nye dokument helt fram til søknadsfristen 2. april (kl. 23:59). Logg inn i Søknadsweb og velg "Mine dokumenter" i menyen for å laste opp nye dokument. |
Uke 18 | Du får beskjed om du har gått videre til intervju. Du informeres på e-post til adressen du oppga i Søknadsweb. | |
Uke 21 og 22 | Intervjuer | Du får innkalling til intervju på et tidspunkt i perioden, og må kunne være tilgjengelig på KHiO eller Zoom på det oppgitte tidspunktet. |
Uke 23 | Du får beskjed om du har fått studieplass eller ikke. Du informeres i Søknadsweb og på e-post til adressen du oppga i Søknadsweb. | |
1. juli | Frist for ettersending av dokumenter | Frist for ettersending av dokumentasjon på utdanning som er fullført våren 2024. Gjelder for kandidater som får tilbud om studieplass eller ventelisteplass etter intervjuer. Dokumentasjonen sendes til postmottak@khio.no . Fristen er endelig. |
Det foretas opptak til studiet som helhet, og studenten tas opp uavhengig av teknikk og materialer. Det tas opp 20 studenter i år.
Masterstudier
Masterprogrammene ved KHiO undervises på norsk og/eller engelsk. Mer informasjon om de spesifikke språkkravene finner du i studieplanen til studieprogrammet.
Generelle opptakskrav
For å søke om opptak til et masterstudium må du normalt ha
- oppnådd bachelorgrad eller tilsvarende utdanning
- faglig fordypning på minst 80 studiepoeng i masterprogrammets fagområde.
Opptak skjer på grunnlag av generelle opptakskrav og opptaksprøver. De faglige kvalifikasjonene er nærmere fastsatt i studieplanen for det enkelte studieprogram.
Du finner spesifikk informasjon om opptakskravet til hvert enkelt masterprogram i listen nedenfor.
Hvis du fullfører graden din i løpet av våren, må du laste opp en aktuell karakterutskrift.
Du ikke trenger å laste opp dokumentasjon av utdanning fullført ved KHiO.
Opptaksinformasjon per studieprogram
Masterstudium i koreografi
For informasjon om hvordan å søke, språkkravene, hvilke dokumenter du må laste opp, audition og viktige datoer, se den engelske versjonen av denne nettsiden.
Søknadsfrist
1. desember 2024
Masterstudium i dans
Søknadsfrist
1. desember 2022 (kl. 23:59)
Undervisningsspråket på masterprogrammet i dans er engelsk, så du finner informasjon om opptakskrav på vår engelske nettside.
Masterstudium i opera
Søknadsfrist
3. februar 2025 (kl. 23:59)
Undervisningsspråket på masterprogrammet i opera er engelsk, så du finner informasjon om opptakskrav på vår engelske nettside.
Masterstudium i teater
Søknadsfrist
3. februar 2025 (kl. 23:59)
Nettsiden er under oppdatering. Søkerportalen 'Søknadsweb' åpnes for registrering og opplasting av dokumenter 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
Opptak skjer på grunnlag av formell utdanning og opptaksprøve. Programmet krever en bachelorutdanning (180 studiepoeng) i skuespill, regi, scenetekst, dramaturgi eller operaregi, eller tilsvarende utdanning og/eller erfaring. Kunsthøgskolen i Oslo kan godkjenne annen dokumentert kompetanse som er helt eller delvis likeverdig med utdanningene nevnt ovenfor. Søkere rangeres i henhold til resultatene av opptaksprøvene.
Søkere må dokumentere engelskkunnskaper.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må du laste opp i Søknadsweb for at din søknad kan bli vurdert. Dokumenter skal lastes opp i PDF-format, og maks størrelse er 15 MB per fil.
Dokumenter | Kommentarer |
---|---|
Kopi av pass eller kopi av nasjonalt ID
Filnavn: Pass.pdf |
For bekreftelse av statsborgerskap. |
Dokumentasjon på bachelorgrad
Filnavn: Vitnemål.pdf |
Last opp kopi av vitnemål av bachelorgraden din. Dersom du fullfører bachelorgraden din våren 2025, vennligst legg inn en kommentar i merknadsfeltet i Søknadsweb. |
Dokumentasjon på norsk- og engelskkunnskaper
Filnavn: Norsk.pdf / Engelsk.pdf |
Gjelder deg som ikke har videregående utdanning (GSK) fra nordiske land. Her kan du lese mer om språkkravene til studiet |
CV og kunstnerisk portfolio
Filnavn: MATE2025-portfolio.pdf |
Last opp en portfolio med CV (1-2 sider), og en Portfolio med dokumentasjon av kunstnerisk og/eller teoretisk arbeide (maks. 5 sider), kan også inkludere studentarbeider. Disse arbeidene bør si noe om din scenekunstneriske erfaring, kompetanse og fordypninger. Det er viktig at du legger til en kort beskrivelse av de enkelte verkene (forestillinger og prosjekter) der din rolle er tydelig beskrevet. Legg gjerne til en refleksjon over prosessen og læringen du tar med deg fra det enkelte prosjekt. Lagre Portfolio som én fil. Dersom du har mediefiler, lim inn lenker til arbeidet i dokumentet. Ikke beskytt mediefiler med et passord. Disse må være åpent i hele opptaksperioden. Evt. huk av for ‘Skjul’, så vil videoen ikke være tilgjengelig for andre og er heller ikke søkbart. |
Motivasjonsvideo og-brev
Filnavn: MATE2025-motivasjon.pdf |
Du skal sende inn en motivasjonsvideo på to minutter, og et motivasjonsbrev på maks. 3 sider. I motivasjonsbrevet må du forholde deg aktivt til læringsmål og opplegg i studiet. Det er viktig at du snakker om din kunstneriske praksis og dine læringsmål for masterstudiet (f.eks. hva vil du utforske i løpet av studiet? Hva vil du forstå bedre? Hva vil du bli bedre på?). Lenken til motivasjonsvideoen legges i samme fil som motivasjonsbrevet. |
Om opptaksprøvene og datoer
Opptaksprøven foregår i tre runder. Tidligere studier, motivasjonsbrev og dokumentert praksis danner vurderingsgrunnlaget for komiteen i den første prøven.
20-30 søkere går videre til andre opptaksprøve og vil bli bedt om å levere en oppgave. Informasjon om oppgaven, samt dag og tid, kommer med invitasjonen.
Aktivitet | Dato | Beskrivelse |
---|---|---|
Søknadsfrist | 3. februar (kl. 23:59) | Registrering og opplasting av påkrevde dokumenter i Søknadsweb. |
Første prøve | Uke 7 (12.-16. februar) | Gjennomgang av innsendt søknadsmateriale. Informasjon om resultatene sendes i slutten av mars. |
Andre prøve | Uke 18 (28. april - 2. mai) | Digitalt intervju på Zoom: hver søker vil holde en kunstnerisk presentasjon for opptakskomiteen etterfulgt av en samtale. |
Tredje prøve | Uke 19 ( 8 og 9 mai) | Det blir satt av to dager til kollektive prøver og intervju. Det forventes at kandidaten er fysisk til stede. |
Masterstudium i Comparative Dramaturgy and Performance Research
Søknadsfrist: 3. februar 2025 (kl 23:59)
Undervisningsspråket på masterprogrammet i CDPR er engelsk, så du finner informasjon om opptakskrav på vår engelske nettside.
Masterstudium i design
Søknadsfrist
3. februar 2025 (kl. 23:59)
Søknadsweb (søknadsportalen) åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og påkrevde dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
Studiet kan søkes av alle som har en bachelorutdanning i utøvende kunst-, arkitektur- eller designfag.
Målgruppen for studiet er fagutøvere som ønsker fordypning innen spesialiserte fagområder samt har et ønske om å sette sin egen praksis i en større faglig sammenheng og samfunnskontekst.
Masterstudiet bygger på en treårig bachelorgrad i design (180 studiepoeng), eller likeverdig utdanning som omfatter studier på minst 120 studiepoeng relevant til fordypningsområdet som søkes. Søkere med et mindre omfang av relevante fag i bachelorgraden, kan også søke om opptak dersom de dokumenterer at de gjennom praksis har tilsvarende omfang og nivå innen det fordypningsområdet de søker.
Studiet kan søkes av studenter som på opptakstidspunktet kun behersker engelsk. Undervisning og veiledning foregår på norsk og engelsk. Studiet er tilrettelagt for studenter som bare behersker engelsk slik at alle emner og alle faglige valgmuligheter kan gjennomføres uten at studenten behersker norsk.
Ved opptak foretas en samlet vurdering av søkernes:
- tidligere utdanning og erfaring
- faglige nivå og utviklingspotensial
- motivasjon for studiene
Søkerne kan bli innkalt til intervju.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må du laste opp i Søknadsweb for at din søknad kan bli vurdert.
Alle de opplastede dokumentene bør være komprimert til visning på skjerm og de opplastede filenes størrelse kan ikke være på mer enn 100 MB til sammen, maks 15 MB per fil.
Dokumenter | Kommentarer |
---|---|
Dokumentasjon på bachelorgrad Filnavn: |
Alle sider av vitnemålet må lastes opp (vitnemål, karakterutskrift, diploma supplement). Hvis du fullfører din bachelorgrad i opptaksåret, må du laste karakterutskrift som viser hvor du er i studiet ditt per nå. Informasjon om realkompetanse. |
Dokumentasjon på engelskkunnskaper Filnavn: Engelsk.pdf |
Søkere som har fullført videregående utdanning (GSK) fra nordiske land trenger ikke laste opp dokumentasjon på engelskkunnskaper. Informasjon om språkkrav. |
Dokumentasjon på statsborgerskap Filnavn: Pass.pdf |
Scannet kopi av pass eller nasjonalt ID-kort.
Informasjon om studieavgift for studenter fra land utenfra EU/EØS. |
Curriculum Vitae (CV) Filnavn: CV_MADE-2025.pdf |
Som viser tidligere gjennomført utdanning og relevant erfaring. Vi ber ikke om anbefalingsbrev i søknaden. |
Motivasjonsbrev Filnavn: |
Vi er nysgjerrige på dine interesser som designer, og hva du håper å utforske som student på Masterprogrammet i design ved Kunsthøgskolen i Oslo. Maks 200 - 300 ord:
|
Portefølje Filnavn: |
Last opp din portefølje som ett pdf-dokument, bestående av 5 arbeider/prosjekt, maks 20 sider totalt. Din portefølje bør gi et helhetlig bilde av dine kunnskaper og ferdigheter. Inkluder gjerne elementer som viser prosess. Dersom arbeid som presenteres er laget i samarbeid med andre, spesifiser ditt bidrag. Verk i alle medier er akseptable, men dersom du inkluderer en video, nettside eller app, oppgi skjermbilder og fungerende lenker i din portefølje. Din portefølje vil bli vurdert på skjerm av opptakskomiteen, den skal derfor være komprimert til visning på skjerm, enkel å navigere i og bruk av tekst bør være gjennomtenkt. |
Opptaksprosess og viktige datoer
1. des. – 3. feb. | Søknadsperiode
Du kan endre søknaden din og laste opp nye dokumenter helt frem til søknadsfristen 3. februar (kl. 23:59). |
Februar | Søknads- og portfoliovurdering
Alle komplette søknader gjennomgås og vurderes av oppnevnt opptakskomite. |
Tidlig i mars | Innkalling til intervju
Søkere som blir vurdert kvalifisert for 2. runde i opptaket blir kalt inn til et intervju som del av opptaksprøvene. |
Mars, uke 11 og 12 | Intervju
Intervjuene gjennomføres digitalt i mars og de inviterte søkerne vil motta informasjon om dato/klokkeslett og digital plattform. I intervjuet får de aktuelle søkerne mulighet til å utdype søknaden sin, fortelle mer om seg selv og sin motivasjon for studiene. Det er viktig at du leser om studieprogrammet i forveien. Norske/ skandinaviske søkere kan snakke norsk/ skandinavisk språk. |
Tidlig i april | Resultat foreligger og tilbud om studieplass, ventelisteplass og avslag blir sendt ut. Søkere kan også se sitt resultat i Søknadsweb. Søkere som får tilbud om studieplass eller plass på ventelisten, må takke ja eller nei i Søknadsweb innen gitt svarfrist. |
1. juli | Frist for ettersending av dokumentasjon på utdanning som er fullført søknadsåret. Gjelder for søkere som får tilbud om studieplass eller ventelisteplass etter intervju. |
Masterstudium i medium- og materialbasert kunst
Søknadsfrist
3. februar 2025 (kl. 23:59)
Søknadsweb (søknadsportalen) åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og påkrevde dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
For opptak til masterstudiet kreves bestått treårig kunstutdanning (bachelorgrad 180 studiepoeng eller tilsvarende) på universitets- eller høgskolenivå eller utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høgskoler er godkjent som jevngod med slik utdanning. Grunnutdanningen må omfatte en fordypning i fag, emne eller emnegruppe på minst 80 studiepoeng innenfor fagområdet for mastergradsstudiet.
Søkernes kvalifikasjoner, kunnskaper og egnethet vurderes på bakgrunn av portfolio, motivasjonsbrev, faglig tilknytning og annen relevant kompetanse. Opptak til studiet skjer etter innstilling fra en tverrfaglig komité, bestående av interne medlemmer fra fagområdene, et medlem kan være eksternt, og en studentobservatør.
Alle søkere må dokumentere gode kunnskaper i engelsk.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må du laste opp i Søknadsweb for at din søknad kan bli vurdert. Dokumenter må lastes opp i PDF-format, og maks størrelse er 15 MB per fil.
NB: Søknadsbrev og beskrivelse av arbeider i portefølje må skrives på engelsk:
Dokumenter | Kommentarer |
---|---|
Kopi av pass eller nasjonalt ID
Filnavn: Pass.pdf |
|
Dokumentasjon på bachelorgrad
Filnavn: vitnemål.pdf eller karakterutskrift.pdf |
Last opp kopi av vitnemål av bachelorgraden din. Om du fullfører din bachelorgrad våren 2025, må du laste opp karakterutskrift som viser gjennomførte emner til dagsdato på programmet. |
Dokumentasjon på norsk- og engelskkunnskaper
Filnavn: Norsk.pdf/Engelsk.pdf |
Undervisningsspråket er norsk og engelsk. Søkere som har fullført videregående skole fra nordiske land trenger ikke å laste opp dokumentasjon på engelskkunnskaper. |
CV
Filnavn: MAMBA2025-CV.pdf |
Med fullt navn, søknadsnummer og tidligere utdanning og erfaring. |
Portefølje
Filnavn: MAMBA2025-portfolio.pdf |
Porteføljen lastes opp som ett flersidig PDF- dokument (maks. 10 sider og 15 MB). Porteføljen bør inneholde minimum 8 og ikke flere enn 10 ulike eksempler på dine egne arbeider. Arbeidene skal samlet kunne gi opptakskomiteen en god forståelse av din kunnskap og evner. Hvert arbeid må dateres og beskrives med en tittel, dimensjoner, hvilket medium som er brukt og en lenke til en webside dersom arbeidet er en lyd- eller videofil. Husk at beskrivelsene skal skrives på engelsk. Den totale lengden av lyd- og videofiler bør ikke overstige 10 minutter. |
Video
Filnavn: MAMBA2025- Initials of the candidate.pdf |
Lag en kort video, som beskriver sentrale elementer i din kunstneriske praksis, som du ønsker å videreutvikle igjennom dine masterstudier. Videoen skal være en visuell presentasjon av dine arbeider. Lengden på videoen må være mellom 2 og 3 minutter. Videoen skal gi opptakskomiteen en forståelse av arbeidene dine og hvordan du velger å presentere dem. Legg til videolenke fra Vimeo/Youtube (eller lignende leverandør – lenkene må være åpne) inn i ett PDF-dokument og last opp i Søknadsweb. Huk av for ‘Skjul’ slik at den er ikke søkbare for andre. |
Søknadsbrev
Filnavn: MAMBA2025-application-letter.pdf |
Søknadsbrev skal skrives på engelsk, beskrivelse følger derfor på engelsk:
You are required to upload an application letter of max. 1 page (400 words) that reflects on the following: 1) Why are you applying to the MFA program in Medium- and Material Based Art? 2) Give a short description of your artistic practice and main focus. |
Opptaksprosess og viktige datoer
1. des. – 1. feb. | Søknadsperiode
Du kan endre søknaden din og laste opp nye dokumenter helt frem til søknadsfristen 1. februar (kl. 23:59). |
Uke 11 | Intervju
Søkere som inviteres til intervju får nærmere beskjed om tidspunkt for sitt intervju. |
April | Endelig resultat foreligger og tilbud om studieplass, ev. venteliste eller avslag sendes ut. |
1. juli | Frist for ettersending av dokumentasjon på utdanning som er fullført våren. Gjelder for søkere som får tilbud om studieplass eller ventelisteplass etter intervju. |
Masterstudium i kunst og offentlige rom
Søknadsfrist
3. februar 2025 (kl. 23:59)
Søknadsweb (søknadsportalen) åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og påkrevde dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
For opptak til masterstudiet kreves bestått treårig bachelorgrad i visuell kunst eller likeverdig utdanning som omfatter fag, emne eller emnegruppe hvorav minst 80 studiepoeng relatert til og relevant for studieretningen.
Søkerens kvalifikasjoner, nivå og potensial i forhold til masterstudiet skal i tillegg vurderes på bakgrunn av søkerens portofolio (kunstnerisk nivå) og en tekst som redegjør for søkerens målsettinger og motivasjon med studiet. Det legges særlig vekt på at søkeren viser undersøkende holdninger og evne til å gå inn i problemområder, samt tar initiativ og har stor arbeidsevne.
Alle søkere må dokumentere gode kunnskaper i engelsk.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må du laste opp i Søknadsweb for at din søknad kan bli vurdert. Dokumenter må lastes opp i PDF-format, og maks. størrelse er 15 MB per fil.
NB: Søknadsbrev og beskrivelse av arbeider i portefølje må skrives på engelsk:
Dokumenter | Kommentarer |
---|---|
Kopi av pass eller nasjonalt ID
Filnavn: Pass.pdf |
|
Dokumentasjon på oppnådd bachelorgrad (eller lignede utdanning)/karakterutskrift
Filnavn: vitnemål.pdf eller karakterutskrift.pdf |
Om du fullfører din bachelorgrad våren 2025, må du laste opp karakterutskrift som viser gjennomførte emner til dagsdato på programmet. |
Bekreftelse på engelskkompetanse
Filnavn: English.pdf |
Det er en forutsetning at søkerne behersker engelsk godt. |
Curriculum Vitae
Filnavn: MAPS2025-CV.pdf |
Med fullt navn, søknadsnummer og tidligere utdanning og erfaring. |
Portefølje
Filnavn: MAPS2025-portfolio.pdf |
Porteføljen lastes opp som ett flersidig PDF- dokument (maks.10 sider og 15 MB). Porteføljen bør inneholde minimum 8 og ikke flere enn 10 ulike eksempler på dine egne arbeider. Arbeidene skal samlet kunne gi opptakskomiteen en god forståelse av din kunnskap og evner. Hvert arbeid må dateres og beskrives med en tittel, dimensjoner, hvilket medium som er brukt og en lenke til en webside dersom arbeidet er en lyd- eller videofil. Husk at beskrivelsene skal skrives på engelsk. Den totale lengden av lyd- og videofiler bør ikke overstige 10 minutter. |
Søknadsbrev
Filnavn: MAPS2025-application-letter.pdf |
Søknadsbrev skal skrives på engelsk, beskrivelse følger derfor på engelsk:
You are required to upload an application letter of max. 1 page (400 words) that reflects on the following: 1) Why are you applying to the MFA program in Art and Public Space? 2) Give a short description of your artistic practice and main focus. |
Opptaksprosess og viktige datoer
1. desember 2023 – 1. februar 2024 | Søknadsperiode
Du kan endre søknaden din og laste opp nye dokumenter helt frem til søknadsfristen 3. februar 2025 (kl. 23:59). . |
Uke 12 | Intervju
Søkere som inviteres til intervju får nærmere beskjed om tidspunkt for sitt intervju. |
April | Resultater
Endelig resultat foreligger og tilbud om studieplass, ev. venteliste eller avslag sendes ut. |
1. juli | Frist for ettersending
Frist for ettersending av dokumentasjon på utdanning som er fullført våren 2025. Gjelder for søkere som får tilbud om studieplass eller ventelisteplass etter intervju. |
Årsstudier
Fra og med studieåret 2023/2024 tilbys studieprogrammet PPU i scenekunst, med valgbar fordypning i dans, teater eller musikkteater (erstatter PPU i dans og PPU i teater).
Årsstudium i opera
Søknadsfrist
3. februar 2025 (kl. 23:59)
Søknadsweb (søknadsportalen) åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og påkrevde dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Opptakskrav
Opptak skjer på grunnlag av formell utdanning og opptaksprøver. Studiet forutsetter fullført musikkutdanning på høgskolenivå av minst to års varighet (120 studiepoeng). Studenter som tas opp til studiet, må vise et særlig talent for musikkdramatisk uttrykk. Søkerne rangeres i henhold til resultatene av opptaksprøvene.
Vi kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis er likeverdig med utdanningsløpene nevnt ovenfor.
Dette må du laste opp
Du må laste opp følgende dokumenter i Søknadsweb innen fristen for at din søknad skal bli behandlet:
Maks 15 MB per dokument.
Dokumentasjon | Kommentarer |
---|---|
Kopi av pass eller nasjonalt ID-kort
Filnavn: pass.pdf |
|
Utdanning fra høgskole eller universitet Filnavn: vitnemål.pdf eller karakterutskrift.pdf |
Last opp både forside på vitnemål og/eller karakterutskrift. Hvis du fullfører utdanning våren 2025, må du laste opp en karakterutskrift som viser hvor langt du har kommet i studiet. |
Språk
Filnavn: norsk.pdf og/eller engelsk.pdf |
Hvis du har videregående utdanning fra et land utenfor Norden må du dokumentere norsk og evt. engelsk språk. |
Kandidatskjema
Filnavn: kandidatskjema.pdf |
Fyll ut kandidatskjema |
Om opptaksprøvene og repertoar
Plan for opptaksprøvene: | |
---|---|
1. opptaksprøve | Opptakskomitéen vurderer ditt innsendte materiale. Senest 14. februar får du beskjed på e-post om du er invitert til 2. opptaksprøve. |
2. opptaksprøve | 2. opptaksprøve foregår fysisk på KHiO 28. februar eller 1. mars. Ved særskilte årsaker kan søkere få innvilget digital 2.prøve. |
Krav til repertoar: |
---|
Prøvesangrepertoaret ditt skal bestå av fire selvvalgte arier/scener av ulik karakter. Repertoaret skal dekke minst to ulike epoker og minst to ulike språk. To av ariene skal filmes og leveres som en del av 1. opptaksprøve. Du må levere 1. opptaksprøve innen søknadsfristen. Søknader som ikke er komplette blir ikke vurdert av opptakskomitéen. |
Pianist: | |
---|---|
Kandidater som skal delta på 2. opptaksprøve får tildelt en av Operahøgskolens pianister. Egen pianist kan også benyttes. |
Krav til innspilt video: | |
---|---|
|
Spørsmål om opptaket sendes til admissions@khio.no. Les informasjonen på denne siden nøye før du sender e-post.
Praktisk-pedagogisk utdanning i scenekunst
Søknadsfrist
1. april 2025 (kl. 23:59)
Søknadsfrist for forhåndsgodkjenning av annen utdanning/vurdering av realkompetanse:
3. mars 2025 (kl. 23:59).
Søknadsweb (søknadsportalen) åpnes for registrering, og informasjon om opptaksprøver og påkrevde dokumenter oppdateres 2 måneder før søknadsfristen.
Dersom du ikke oppfyller opptakskravene som beskrevet under Opptakskrav punkt 1 og 2, kan du søke om forhåndsgodkjenning av annen utdanning eller vurdering av realkompetanse.
Mer informasjon finner du lenger ned i avsnitt om "Dette må du laste opp" og "Følgeskjema for forhåndsgodkjenning samt tilhørende dokumentasjon".
Opptakskrav
Opptak skjer på grunnlag av godkjente opptakskrav og opptaksprøve. Kandidater søker seg inn på én av de tre fagdidaktiske fordypningsområdene (a) dans, (b) teater eller (c) musikkteater som tilbys.
For opptak til PPU i scenekunst må ett av følgende krav være oppfylt:- en bachelorgrad i utøvende eller skapende scenekunstfag i finansieringskategori A eller B (Departementets finansieringskategorier), med minimum 180 studiepoeng i kunstfaget.
- en bachelorgrad med inntil tre fag som gir kompetanse til å undervise i praktiske og/eller estetiske fag i grunnskolen. Ett av fagene kan erstattes av drama/teaterfag. Det må inngå fordypning på minst 120 studiepoeng i ett av fordypningsfagene som tilbys ved PPU i scenekunst. Øvrige fag må ha et omfang på minst 30 studiepoeng. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C eller bedre fra bachelorgraden
Søkere må dokumentere kompetanse i norsk (eller annet skandinavisk språk) tilsvarende generell studiekompetanse. Studenter som tas opp til studiet må vise frem gyldig politiattest.
Dette må du laste opp
Følgende dokumenter må du laste opp i Søknadsweb for at din søknad kan bli vurdert:
Dokumentasjon | Kommentarer |
---|---|
Kopi av pass eller nasjonalt ID-kort
Filnavn: pass.pdf |
|
Dokumentasjon på din utdanning (høgskole eller universitet)
Filnavn: vitnemål.pdf eller karakterutskrift.pdf |
Last opp både forside på vitnemål og/eller karakterutskrift. Hvis du fullfører utdanning våren 2024, må du laste opp en karakterutskrift fra desember 2023/ januar 2024 som viser hvor langt du har kommet i studiet. |
Språk
Filnavn: norsk.pdf og/eller engelsk.pdf |
Hvis du har videregående utdanning fra et land utenfor Norden må du dokumentere norsk og engelsk språk. |
CV
Filnavn: cv.pdf |
CV med bilde. List opp utdanning og erfaring. |
Digital opptaksprøve
Filnavn: digitalprovePPU2024.pdf |
Krav til videomateriale:
Lag en video av deg selv som utøvende kunstner/kunstnerisk materiale. Det kan være korte utdrag, men det er ønskelig med noe solo/monolog hvor ditt faglige og kunstneriske nivå kommer tydelig frem. Varighet: 3-5 minutter Hvordan laste opp videomateriale i søknaden: Last opp videoen i YouTube, Vimeo eller tilsvarende. Lenken til videoen din skal limes inn i en PDF-fil, og filen skal lastes opp i Søknadsweb innen søknadsfristen. Husk at lenken til videoen din må være tilgjengelig hele opptaksperioden. Du kan velge at den er skjult for søk på nett, men kan ikke være passordbeskyttet. Har du ikke tilgang til, eller kunnskap om, redigering av video kan du lage flere kortere klipp. Lim alle klippene inn i samme PDF-fil. |
Følgeskjema for forhåndsgodkjenning samt tilhørende dokumentasjon
Filnavn: folgeskjemaPPU2024.pdf |
Gjelder kun søkere som ikke har en formell bachelorgrad som nevnt ovenfor.
Fyll ut følgeskjemaet og last skjema og all tilhørende dokumentasjon opp i Søknadsweb senest 1. mars kl.20.59 |
Kort om opptaksprøvene
Det avholdes ikke fysiske opptaksprøver i 2024. Opptaket er basert på innsendt faglig materiale på video og digitale intervjuer. All innsendt dokumentasjon som er relevant for opptaket vil gjennomgås av opptakskomiteen.
Opptaksprosess og viktige datoer
1. mars (kl. 23:59) | Frist for å sende inn søknad om forhåndsgodkjenning av annen utdanning/vurdering av realkompetanse |
1. april (kl. 23:59) | Søknadsfrist
Du kan endre søknaden din og laste opp søknadsmateriale helt fram til søknadsfristen. |
6. - 7. mai | Digitale intervjuer
De som går videre fra digital opptaksprøve vil bli innkalt til et digitalt intervju om bakgrunn, erfaring og motivasjon for studiet. |
Utveksling
Du kan lese mer om utveksling her
Har du søkt eller skal søke om utveksling til KHiO og lurer på noe, ta kontakt med oss på: exchange@khio.no
Språkkrav
Undervisningsspråket på alle våre bachelorstudier er norsk (unntatt bachelorstudium i klassisk ballett - se spesifisert lenger ned).
Masterprogrammene ved KHiO undervises på norsk og/eller engelsk. Mer informasjon om de spesifikke språkkravene finner du i studieplanen til studieprogrammet.
Norskspråklige bachelor- og masterprogram
Har du vitnemål fra norsk eller nordisk videregående skole som gir generell studiekompetanse, så dekkes språkkravene til norsk og engelsk med fagene på vitnemålet.
Har du tatt videregående utdanning fra et land utenfor Norden, må du dokumentere at du har tilstrekkelige kunnskaper i norsk og engelsk.
Har du videregående utdanning fra et land utenfor Norden som i henhold til GSU-lista fra HK-dir ikke dekker engelsk, må du dokumentere engelskkunnskaper.
Informasjon om hvordan du kan dokumentere norsk og engelsk finner du i listen nedenfor.
Engelskspråklige bachelor- og masterprogram
Språkkrav til engelsk dekkes dersom du har vitnemål fra norsk eller nordisk videregående skole som gir generell studiekompetanse.
Har du videregående utdanning fra et land utenfor Norden som i henhold til GSU-lista fra HK-dir ikke dekker engelsk, må du dokumentere engelskkunnskaper.
Informasjon om hvordan du kan dokumentere engelsk finner du i listen nedenfor.
Norsk
Norskkunnskaper må dokumenteres på et av følgende vis:
- Norsk skriftlig og muntlig på Vg3-nivå (393 timer) i norsk videregående skole
- Norskprøven fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse med minst B2 i alle fire ferdigheter.
- Eksamen fra trinn 3 i norsk for utenlandske studenter ved universitetene
- Fullført og bestått studium i høyere utdanning på minst 60 studiepoeng i norsk språk og samfunnskunnskap for utenlandske studenter fra et norsk universitet eller høgskole
- Test i norsk - høyere nivå, skriftlig og muntlig (Bergenstesten) med resultat «Bestått» på begge prøver
Har du tatt den skriftlige testen før høsten 2009, må du ha minst 450 poeng. Har du tatt den muntlige testen før høsten 2009, må du ha minst 500 poeng.
Folkeuniversitetet tilbyr ikke lenger Test i norsk - høyere nivå (Bergenstesten), men du dekker kravet i norsk hvis du har bestått både den skriftlige og muntlige testen. - Kombinere Test i norsk, høyere nivå og Norskprøven
Engelsk
Engelskkunnskaper må dokumenteres på et av følgende vis:
- Engelsk i norsk videregående skole (140 timer), skriftlig og muntlig
- TOEFL (Test of English as a Foreign Language) med minst 60 poeng på TOEFL iBT / TOEFL iBT Home Edition eller minst 500 poeng på den papirbaserte testen
- IELTS (International English Language Testing Service) Academic test / Online academic test med Overall Band Score på 5,0 eller bedre.
- Cambridge ESOL Examinations: First Certificate in English
- Cambridge ESOL Examinations: Certificate in Advanced English
- Cambridge ESOL Examinations: Certificate of Proficiency in English
- Pearson PTE Academic: med overall score på minst 51 på PTE Academic / PTE Academic Online
- The European language certificate (telc): English B2
- The European language certificate (telc): English B2-C1 University
- The European language certificate (telc): alle English certificates på C1-nivå
- Michigan Language Assessment - Innføring av test i engelsk:
University of Michigan, Michigan Language Assessment: Certificate of Proficiency (ECPE), Certificate of Competency in English (ECCE)
Kravet til engelsk er også dekket hvis du har:
- en fullført eller påbegynt universitetsgrad i engelsk språk og litteratur der du har bestått emner i engelsk som utgjør minst 60 ECTS eller tilsvarende.
- fullført ett år på videregående eller ett års universitetsstudier i Australia, Canada, Irland, New Zealand, Storbritannia eller USA og undervisningsspråket har vært engelsk.
- fullført en engelskspråklig mastergrad
Vurdering av språkkompetanse utført av opptakskomiteen godtas ikke.
Egne språkkrav for opptak til bachelorstudiet i klassisk ballett
Bachelorstudiet i klassisk ballett er et treårig fulltidsstudium for utdanning av profesjonelle dansere. Studiet er beregnet på spesielt begavede ballett elever, som etter fullført grunnskole, ønsker ytterligere spesialisering i klassisk ballett.
Undervisningsspråket er norsk, men det tilrettelegges for studenter som bare behersker engelsk. Alle søkere må dokumentere gode kunnskaper i engelsk (ref. studieplanen).
Kunsthøgskolen støtter seg også her til GSU-listen. Dersom språkkravet for engelsk er registrert som «ikke dekket», må søkere i tillegg levere engelsktest som dokumenterer nivå A2 eller bedre. A2 er en universell standard for språktester og kan dokumenteres med mange forskjellige tester. Nøyaktig hvilken vil variere fra land til land, og i og med at søkere til studiet kan komme fra hele verden vil det ikke være hensiktsmessig å begrense dette til angitte tester.
Vurdering av språkkompetanse utført av opptakskomiteen godtas ikke.
Slik søker du
Registrer søknad
Registrer din søknad i søkerportalen Søknadsweb. Husk å sjekke søknadsfristen for studieprogrammet du ønsker å søke på.
Har du spørsmål om registrering og opplasting av dokumenter i Søknadsweb? Sjekk denne veiledningen.
Last opp dokumentasjon
Detaljert informasjon om dokumentkravene finner du i opptaksinformasjonen til hver enkelt studieprogram.
Generelle kriterier for opplasting av dokumenter i Søknadsweb:
- Alle påkrevde dokumenter må være lastet opp i Søknadsweb innen søknadsfristen. Du er selv ansvarlig for å sjekke om den nødvendige dokumentasjonen er lastet opp. Vi har dessverre ikke mulighet til å sjekke om det mangler noen dokumenter i søknaden din.
- Alle dokumenter må navngis som opplyst om i listen under "Opptaksinformasjon per studieprogram". Ikke last opp flere dokumenter enn de som er listet opp. Dokumenter uten korrekt navn eller unødvendige dokumenter vil ikke bli vurdert.
- Vær oppmerksom på at det ikke finnes en "Lever"-knapp. Søknaden din lagres automatisk etter hver endring. Du kan endre søknaden din så mange ganger du vil frem til fristen.
- Alle dokumenter lastes opp som PDF-filer (.pdf), med en maksimal filstørrelse på 15 MB per fil.
Dokumentasjon på utdanning
- Vitnemål og karakterutskrifter fra videregående skole eller høyere utdanning (bachelorgrad) må lastes opp.
- Alle sider av vitnemålet må lastes opp.
- Hvis du fullfører videregående utdanning eller bachelorgrad i opptaksåret, må du laste opp en karakterutskrift som viser hvor i utdanningsløpet du er nå. Legg også inn en merknad i Søknadsweb.
- Søkere som er under utdanning og som får betinget tilbud om studieplass, må laste opp vitnemålet innen 1. juli.
- Du trenger ikke å laste opp vitnemål eller karakterutskrifter for studier gjennomført ved KHiO etter 2010.
- Dokumentasjon på utdanning som ikke er på engelsk eller et skandinavisk språk, må være oversatt til norsk eller engelsk av en autorisert oversetter. I tillegg må du laste opp dokumentene på originalspråket.
Svar på søknad
Hvis du kvalifiserer til å gå videre til neste opptaksrunde, vil vi informere deg om dette via e-post. I Søknadsweb vil status stå som "Under behandling" frem til opptaket er avsluttet.
Hvis du deltar i den siste opptaksrunden, vil du motta resultatet av opptaket via Søknadsweb og e-post.
- Svar på opptak til masterstudier med oppstart i høstsemesteret sendes normalt ut i begynnelsen av april.
- Svar på opptak til bachelorstudier/årsstudier med oppstart i høstsemesteret sendes normalt ut i slutten av juni.
Studiestart
Etter at du har takket ja til studieplassen, må du vente til du har blitt opprettet som student i systemet vårt før du kan logge inn i Studentweb. Du vil motta en e-post med innloggingsinformasjon når dette er klart.
Realkompetanse
Opptak til masterprogram basert på realkompetanse /uten bachelorgrad
Vanligvis kreves en bachelorgrad for opptak til et masterprogram. Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) kan imidlertid i spesielle tilfeller godkjenne andre kvalifikasjoner som kan være likeverdige med en bachelorgrad, i henhold til Forskrift om krav til mastergrad § 3.
Dersom du ikke har en dokumentert bachelorgrad innen det aktuelle fagområdet, kan opptakskomiteen vurdere om din utdanning kan godkjennes på annen måte. Søkere som er 25 år eller eldre i opptaksåret og ikke har en bachelorgrad kan tas opp til masterstudier dersom de kan dokumentere nødvendige kvalifikasjoner gjennom realkompetanse.
Realkompetanse er arbeidserfaring eller en kombinasjon av relevant arbeidserfaring og utdanning.
Hva kreves for å dokumentere realkompetanse
- Erfaring og utdanning: Du må vise at du har oppnådd læringsutbytte tilsvarende en bachelorgrad. Dette innebærer at du må dokumentere relevant kompetanse som tilsvarer læringsmålene for en bachelorgrad innen det aktuelle fagområdet. Læringsmålene for bachelorstudier ved KHiO finnes i studieplanene på khio.no.
- Dokumentasjon: Last opp detaljerte bevis på din kompetanse, som vitnemål, kursbevis, arbeidskontrakter, attester og eksempler på kunstnerisk arbeid.
Søknadsprosess
- Merknadsfelt: Oppgi i søknaden at du søker basert på realkompetanse, og hvilken bachelorgrad ved KHiO som tilsvarer din dokumenterte kompetanse.
- Last opp dokumentasjon: All dokumentasjon må lastes opp i Søknadsweb innen søknadsfristen All dokumentasjon på realkompetanse samles i en PDF på maks. 15 MB.
- Ikke bare CV: En CV alene er ikke tilstrekkelig. Legg ved utfyllende dokumenter som beskriver din erfaring.
Viktige dokumenter som må vedlegges:
- CV: En detaljert oversikt over utdanning og erfaring med datoer.
- Kunstnerisk utdanning: Kursbevis, vitnemål og lignende.
- Kunstnerisk praksis: Dokumentasjon som arbeidskontrakter, attester eller eksempler på arbeid.
- Annen erfaring: Bekreftelser på relevant arbeid eller frivillig innsats.
Utover de dokumentene som du må laste opp knyttet til din realkompetanse, må du også laste opp påkrevde dokumentasjon som beskrevet på opptaksnettsidene til det spesifikke masterprogrammet.
Oversettelse:
Dokumenter på andre språk må være oversatt til norsk eller engelsk av en godkjent translatør, og originalene må legges ved.
Omfattende dokumentasjon:
Sørg for at dokumentasjonen er omfattende og oppfyller de læringsmålene som tilsvarer en bachelorgrad ved KHiO i relevant fagområde. Dette krever grundig arbeid før søknadsfristen.
Merk: Søknader med ufullstendig dokumentasjon vil ikke bli vurdert.
Ingen forhåndsvurdering:
KHiO tilbyr ikke vurdering av søknader før fristen.
FAQs om opptak
Hva er Kunsthøgskolen i Oslo?
Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) er en statlig høgskole med rundt 600 studenter og 200 ansatte. Kunsthøgskolen i Oslo ble etablert 1. august 1996 gjennom sammenslåing av fem tidligere uavhengige høgskoler.
Kunsthøgskolen i Oslo består av følgende avdelinger: Dans , Operahøgskolen, Teaterhøgskolen , Design, Kunst og håndverk og Kunstakademiet.
Kunsthøgskolen tilbyr treårige bachelorstudier (180 studiepoeng), toårige masterstudier (120 studiepoeng) og ettårige programmer (60 studiepoeng) i opera og i PPU (Praktisk pedagogisk utdanning). Kunsthøgskolen i Oslo tilbyr også et doktorgradsprogram i kunstnerisk utviklingsarbeid.
Kunsthøgskolen i Oslo er akkreditert som vitenskapelig høgskole av NOKUT – Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen – er et faglig uavhengig forvaltningsorgan under Kunnskapsdepartementet.
Opptak til våre studieprogram foregår lokalt da Kunsthøgskolen i Oslo ikke er en del av Samordna opptak.
Finansering
Hva koster det å studere hos dere?
Semesteravgift
Alle studenter i Norge må betale semesteravgift på 690,- kr til Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) hvert semester. Utgifter til undervisningsmateriell (f.eks. bøker) eller eventuelle materialer du benytter i dine verk må du dekke selv.
Studieavgift
Studenter med statsborgerskap fra land utenfor EU/EØS og Sveits må betale studieavgift.
Se Tuition fee for mer informasjon.
Kan jeg få støtte i Lånekassen eller finnes andre stipendordninger?
Ja, alle studier ved Kunsthøgskolen kvalifiserer til studiestøtte hos Lånekassen. Vi har ingen egne stipendordninger. Vi anbefaler deg å selv undersøke andre muligheter, f.eks. ved å bruke Legathåndboken.
Bolig
Har dere studentboliger?
Du kan søke om studentbolig hos Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO). Alle spørsmål om studentbolig rettes til SiO.
Du kan også finne private boliger via: finn.no, utleiemegleren.no, leie-bolig.no, hybel.no, rubrikk.no/eiendom/.
Utdanning og dokumentasjon
Kan jeg få forhåndsvurdering på om jeg kan søke?
Beklager, men vi har ikke kapasitet til å vurdere din kompetanse før opptaket starter. Hvis du er usikker på om din kompetanse oppfyller søknadskravene, så vil du enklest få svar på det ved å søke om opptak.
Jeg fullfører videregående skole (eller bachelorgrad) nå i vår etter søknadsfristen, kan jeg søke?
Ja, vi vil behandle deg på lik linje med andre søkere – forutsatt at du ettersender ditt vitnemål innen 1. juli. Vennligst benytt kommentarfeltet i Søknadsweb når du søker og fortell oss at du er i prosessen med å fullføre studier.
Oppnår du GSK denne våren, må du laste opp en oppdatert karakterutskrift før søknadsfristen og ettersende vitnemål senest 1. juli.
Hva er ettersendingsfrist, og hvem gjelder det?
Ettersendingsfrist er fristen man har for å sende inn/laste opp informasjon som ikke er klart innen den originale dokumentasjonsfristen.
Dette gjelder søkere som fullfører videregående skole/sin bachelorgrad det vårsemesteret man søker på studier.
Søkere som skal fullføre språktest våren de søker, må dokumentere det innen 1. juli.
Hvorfor trenger dere mine vitnemål når de allerede ligger på Samordna opptak?
Kunsthøgskolen i Oslo deltar ikke i det samordna opptaket og du må selv sørge for å laste opp på vår Søknadsweb de dokumentene vi trenger for å behandle din søknad.
Må jeg ha stempel med «Rett kopi» på vitnemål jeg laster opp på Søknadsweb?
Nei, det er nok at du skanner dokumentene. Men du må ha originalene tilgjengelig ved studiestart for eventuell stikkprøve av dokumentene.
Søknad og opptaksprøver
Har dere en øvre eller nedre aldersgrense for søkere til studiene deres?
Nei, hos oss kan alle som oppfyller opptakskravene søke.
Når og hvordan kan jeg sende inn søknad?
Vi behandler bare søknader registrert og opplastet i søkerportalen Søknadsweb.
Søknadsweb og informasjon om opptaksprøver er tilgjengelig to måneder før søknadsfristen.
Alle studier har egne søknadsfrister og den enkelte søker har ansvar for å søke innen sin søknadsfrist. Søknadsfristen finner du i søkerinformasjon per studieprogram.
Hvor finner jeg informasjon om opptaksprøver?
Informasjon om opptaksprøver finner du på siden om opptaksinformasjon per studieprogram. Denne informasjonen blir tilgjengelig to måneder før søknadsfristen.
Når får jeg svar på søknaden min?
Vår seneste frist for å sende ut svar på opptak til masterutdanninger med oppstart i høstsemesteret er i begynnelsen av april.
Svar på opptak til bachelorstudier med oppstart i høstsemesteret sendes ut i slutten av juni.
Men vi også sender tilbud før dette, slik at du må sjekke e-post fra du søker og utover vår.
Etter opptak
Jeg står på venteliste, hva skjer nå?
Du må takke ja til å stå på venteliste på Søknadsweb. Vi vil ta kontakt med deg hvis en ledig plass dukker opp. Det kan hende vi kontakter deg fram til et par uker etter studiestart.
Vi kan dessverre ikke uttale oss om hvor sannsynlig det er at man vil få plass når man står på ventelisten siden dette kan endre seg fra år til år.
Jeg har takket ja i Søknadsweb, hvorfor kan jeg ikke registrere meg?
I begynnelsen av august vil vi opprette studierett til de søkerne som har takket ja til studieplass. Noen dager etter du har fått studierett vil du også få innlogging av IT.
Jeg har allerede tatt lignende studier ved en annen skole. Kan jeg få min tidligere utdannelse godkjent som en del av graden på KHiO?
Nei, ikke som en del av opptaksprosessen. Du må først søke og ha takket ja til tilbud om studieplass før du søke om innpassing av din tidligere utdanning.
Jeg kan ikke starte på studiet i år, er det mulig å reservere plassen?
Tildelt studieplass kan reserveres til året etter i forbindelse med sykdom, fødsel/adopsjon, militærtjeneste eller dersom det foreligger andre tungtveiende grunner, jf. Forskrift om studiene ved Kunsthøgskolen i Oslo, §3-4, 6).
Grunn for å reservere må gå ut på at det er utenfor egen kontroll, og ikke at man selv velger å ikke starte på studiet det året man får tilbud om plass.
Her finner du mer informasjon om hvordan du søker om utsatt studiestart.
Hvordan er studiet bygget opp?
Har du spørsmål om oppbygging og gjennomføring av studiet finner du dette under hver avdeling:
Se også studieplanen for mer detaljert oversikt. Denne er lenket til nederst på siden som beskriver programmet.
Hvor finner jeg informasjon om studiestart?
Dersom du blir tatt opp til et studieprogram, vil studiestarten bli informert om i ditt tilbudsbrev sammen med annen nødvendig informasjon rundt oppstart. Studiestart er i August. Se for øvrig våre nettsider Ny student på KHiO for informasjon om studiestart.
Hvis du fortsatt har spørsmål kan du sende oss e-post til postmottak@khio.no. Skriv i emnefeltet hvilket studieprogram henvendelsen gjelder.
Jeg har andre spørsmål som ikke er besvart her.
Har du lest om studieprogrammet og informasjon om opptak på våre nettsider? Hvis du har spørsmål om oppbygging og gjennomføring av studiet, så får du svar på dette i studieplanen. Er du utenlandsk bør du også lese vår International Student Handbook. Hvis du fortsatt har spørsmål kan du sende oss e-post til postmottak@khio.no. Skriv i emnefeltet hvilket studieprogram henvendelsen gjelder.
Utsatt studiestart
Dersom du har takket ja til tilbud om opptak på et studieprogram og ikke kan starte, kan du søke om utsatt studiestart.
Hvem kan søke?
Studenter som er tatt opp til et studieprogram med årlig opptak kan søke om utsatt studiestart på grunnlag av:
- Sykdom
- Fødsel/Adopsjon
- Norsk militærtjeneste etter forsvarsloven § 17
- Andre tungtveiende grunner utenfor din egen kontroll
Hvordan søker du?
Søknaden om utsatt studiestart må sendes til postmottak@khio.no innen 3 uker etter at du fikk tilbud om studieplass. Søknaden må dokumenteres. Gyldig dokumentasjon kan være legeattest, fødselsattest eller terminbekreftelse, innkalling fra Forsvaret, etc. Av personvernhensyn skal sensitiv informasjon eller dokumentasjon i forbindelse med søknaden sendes inn per post til:
Kunsthøgskolen i Oslo, Postboks 6853 St. Olavs plass, 0130 Oslo.
Hva gjør du for å starte studiet etter utsatt studiestart?
Om du får innvilget utsatt studiestart, er du garantert studieplass ved neste opptak.
Du skal likevel søke på nytt i Søknadsweb innen søknadsfristen. Du ikke trenger å laste opp dokumentasjon på nytt, kun en kopi av e-posten/brevet du fikk av KHiO. Du vil motta tilbud om studieplass samtidig som alle andre. Husk at du må takke ja til tilbudet innen svarfristen.
Du er garantert plass så lenge du følger ordinære prosedyrer i opptaket.
Kontakt?
Har du spørsmål i forbindelse med søknad om utsatt studiestart, send en e-post til postmottak@khio.no.
Felles informasjon
Levere en søknad
Søknadsweb - Registrer din søknad og last opp påkrevd dokumentasjon
Etter opptak
Informasjon for internasjonale studenter - International student handbook
Kontakt
Spørsmål om opptak sendes til admissions@khio.no. Les informasjonen om opptakskravene til de enkelte studieprogrammene nøye før du sender e-post.