Semesteravgift og registrering

Hvert semester må du betale semesteravgift og registrere deg på Studentweb for å beholde din studierett ved Kunsthøgskolen i Oslo.

1. Logg deg på Studentweb

Du kan logge deg på Studentweb enten med pålogging via Feide (brukernavn og passord), fødselsnummer og PIN-kode eller ID-porten/MinID.

For å logge på med Feide må du allerede ha en studentkonto ved KHiO. 

2. Betal semesteravgiften

På forsiden på Studentweb vil du få en lenke til faktura for å betale semesteravgift.

Semesteravgiften er på 640,- kroner. 600,- kroner går til studentsamskipnaden i Oslo (SiO) og 40,- kroner betales til Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH). Dersom du ikke ønsker å støtte studentorganisasjonen sitt arbeid for utdanning i det sørlige Afrika og Latin-Amerika kan du trekke avgiften på 40,- kr og betale 600,- kr.

Du betaler semesteravgiften i din nettbank.

Det kan ta noen dager før betalingen er registrert i KHiO sitt system og du kan se det i Studentweb

Fristen for å betale semesteravgiften:

  • 10. september for høstsemesteret
  • 10. februar for vårsemesteret

3. Start registreringen

Så snart vi har registrert din betaling, kan du registrere deg for semesteret på Studentweb.

Klikk på den grønne knappen for å starte semesterregistreringen og gå gjennom alle trinnene.

Frister for semesterregistrering i Studentweb:

  • 12. september for høstsemesteret
  • 12. februar for vårsemesteret

Husk følgende: 

  • Sørg for at du har gjennomført og bestått de emnene som ligger i utdanningsplanen din.
  • Det er ditt eget ansvar for å følge med på at du gjør det som står i din utdanningsplan, slik at du kan fullføre studiet og oppnå graden din. Ser du feil i din utdanningsplan, kontakt studieadministrasjon for ditt studieprogram.
  • Husk også at hvis du ikke oppnår nok studiepoeng hvert år, får dette konsekvenser for lånet ditt i Lånekassen.

Du vil ikke få utbetalt studielån eller få adgang til studenttjenester før du har gjennomført semesterregistreringen. 

4. Last ned Digital studentbevis

Studentbevisapp

For å få studentrabatter må du laste ned studentbevis-appen. Den er gyldig som studentbevis når du har semesterregistrert deg og når betalt semesteravgift er registrert hos KHiO. Studentbevisappen har du i tillegg til studentkortet, som brukes for å f.eks. få tilgang til bygningen og låne bøker.

Last ned studentbevis-appen fra din app-butikk.

  1. Åpne appen (krever internettilgang).
  2. Velg ditt lærested.
  3. Logg inn med vanlig brukernavn og passord utdelt av ditt lærested.
  4. Les samtykkeerklæringen og aksepter (Appen kan kun benyttes hvis du gir ditt samtykke).
  5. Les vilkårene og godkjenn (Appen kan kun benyttes hvis du godkjennes vilkårene).

Hvis du har betalt semesteravgift og semesterregistrert deg, vil dette vises i en gul boks nederst på siden. Selve kvitteringen lagres i appen, så etter innlogging og registrering av betalt semesteravgift i appen kan den brukes uten internettilgang.

NB! Husk å oppdatere informasjonen i appen ved starten av et nytt semester (Trykk "Oppdater" inne i appen).

5. Motta studielån fra Lånekassen

Hvis du har søkt om studielån fra Lånekassen, vil du få overført dette til din konto etter at semesteravgift er betalt og semesterregistrering er fullført. Da får Lånekassen en kvitteringsmelding om at du er aktiv student ved KHiO.

Du får ikke studielånet ditt før Lånekassen har mottatt kvitteringen fra KHiO.

Har du spørsmål eller problemer, kontakt studentweb@khio.no

Ofte stilte spørsmål

Hva er semesteravgiften?

Den lovpålagte semesteravgiften er på 600 kroner per semester og er med på å finansiere velferdstilbudene fra Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO). Semesteravgiften er obligatorisk for alle studenter.

SAIH-tierne er på 40 kroner per semester og går til Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond. SAIH-tierne er frivillig å betale, og hvis du ikke ønsker å betale dette trekker du fra 40 kroner på innbetalingen din.

Hvordan endrer jeg navnet mitt på Studentweb?

Du må kontakte studentweb@khio.no og legge ved gyldig dokumentasjon på navneendringen. Gyldig dokumentasjon er pass, bankkort, førerkort eller stadfesting på navneendring fra folkeregisteret/skatteetaten.

Hvordan endrer jeg min adresse?

Adressa oppdaterer du selv i Studentweb. Klikk på navnet ditt øverst til høyre og velg Min profil. Skriv inn den nye adressa.

Jeg har fått nytt fødselsnummer.

Du må kontakte studentweb@khio.no og legge ved gyldig dokumentasjon. Når vi har mottatt gyldig informasjon registrerer vi endringene. Gyldig dokumentasjon er pass, bankkort, førerkort eller bekreftelse på navneendring fra folkeregisteret/skatteetaten.

Min betaling av semesteravgift er ikke registrert i Studentweb.

Dersom det har gått over en uke siden du betalte semesteravgiften, og betalingen enda ikke er registrert i Studentweb, bør du ta kontakt med KHiO. Send en kvittering/printscreen som viser at du har betalt avgiften til studentweb@khio.no fra din studentmail. Husk å inkludere studentnummer og fullt navn.

Dersom du har betalt semesteravgift uten KID, men til riktig kontonummer, vil dette normalt bli oppdaget internt og blir registrert manuelt.

Jeg vil betale semesteravgiften fra utlandet.

Bruk IBAN og BIC/SWIFT dersom du skal betale fra utlandet.

Vær oppmerksom på at dersom du betaler semesteravgiften fra utlandet, vil det kunne ta opptil tre uker før betalingen din blir registrert ved KHiO, og banken din kan kreve et gebyr når du overføre pengene.

Jeg er student ved flere studiesteder.

Du trenger bare å betale semesteravgift ved ett studiested, selv om du studerer ved flere. Hovedregelen er at du betaler til studiestedet der du oppholder deg dette semesteret.
Dersom du betaler semesteravgiften ved et annet studiested, må det registreres ved KHiO.
Send en e-post til studentweb@khio.no med dokumentasjon på at du har betalt semesteravgiften innen fristen, for at betalingen skal bli registrert av KHiO.

Jeg er i permisjon, må jeg allikevel betale semesteravgift?

Du skal ikke betale semesteravgift eller bekrefte utdanningsplan for semester du har fått innvilget permisjon.
Unntaket er dersom du har fødselspermisjon, da kan du velge om du betaler og registrerer deg.
Ønsker du å ta eksamen i permisjonstiden, så må du også betale og registrere deg for semesteret.

Jeg har betalt semesteravgift, men skal allikevel ikke studere ved KHiO. Kan jeg få refundert semesteravgiften og støtte til SAIH?

Ja, du kan få refundert semesteravgiften og SAIH-støtten ved å:
- Melde fra om du har sluttet på studieprogrammet og sørge for at eventuelle undervisnings- og vurderingsmeldinger er trukket.
- Betalt semesteravgift til en annen utdanningsinstitusjon.
Send søknad med begrunnelse til studentweb@khio.no.

Har du andre spørsmål enn nevnt ovenfor, kontakt studentweb@khio.no.

Timeplan

TimeEdit er Kunsthøgskolens sitt system for timeplanlegging og rombooking.

Hovedside for timeplaner (TimeEdit)

Ved å klikke på lenken overfor, så kommer du til en oversiktsside. Nå kan du velge din avdeling og søke opp timeplanen til ditt studieprogram og kull. Du kan også gjøre et individuelt søk (Avansert søk). Her kan du for eksempel søke på ansatte, rom, emne. 

Flere steder på skolen er det også satt opp terminaler der du selv kan gjøre dine søk.

Hvis du ønsker å reservere et rom eller galleri, vennligst ta kontakt med studiekonsulenten på din avdeling. Verksteder bookes av verkstedansvarlig. 

Frister for publisering av timeplaner

Timeplaner for påfølgende høstsemesteret publiseres 15. juni. 

Timeplaner for vårsemesteret publiseres 15. desember.

Spørsmål om timeplaner og rombooking

For spørsmål og støtte, send e-post til timeedit@khio.no.

Reglementer og forskrifter


Forskrift om studia ved KHiO gir oversikt over reglar om opptak, studierett, organisering av studia, fritak og fråvær, sjukdom eller graviditet i løpet av studietida, eksamen og sensur, grader og vitnemål.

Studentreglementet gir oversikt over studieplan, semesteravgift, lånekasse, forsikring og skade, dokumentasjon av studentarbeid og etiske retningslinjer for studentar.

Reglement

Studentreglement (pdf)
Datadisiplinerklæring (pdf)
Driftsreglement (pdf)
Regler for utstyrslageret (pdf)
Godtgjøring/lønn til studenter for verv/arbeid
HMS-instruks (verkstedene) (pdf)
Retningslinjer for servering av alkohol (pdf)
Etiske retningslinjer for Kunsthøgskolen i Oslo

Forskrifter

Krav til mastergrad (Lovdata)
Forskrift om studiene ved Kunsthøgskolen (Lovdata)

Permisjon

I noen situasjoner kan du ha behov for permisjon fra studiet.

  • En student som får barn under studiene, skal gis rett til permisjon fra studiene under svangerskap og til omsorg for barn, jf. UH-loven § 4-5.
  • Permisjon pga. sykdom må dokumenteres med legeerklæring.
  • Andre permisjonsgrunner er krevende verv i studentorganisasjoner eller militærtjeneste og sivil verneplikt hvor Vernepliktsverket, eller tilsvarende instans, ikke innvilger utsettelse/fritak.
  • Unntaksvis kan permisjon innvilges av andre grunner enn nevnt over, da etter særskilt anbefaling fra faglig ledelse ved ditt studieprogram. Anbefalingen vedlegges søknaden.

Permisjon innvilges for henholdsvis 1 semester eller 1 år, avhengig av det studieprogram studenten følger. Unntaksvis kan kortere eller lengre permisjon innvilges.

Studie- og eksamensretten opphører i permisjonstiden. Det kan komme endringer i emne- og studieplaner som kan føre til tilpassingsproblemer når du kommer tilbake fra permisjon. Det vil heller ikke alltid være mulig å fortsette studiene umiddelbart etter endt permisjon. Kunsthøgskolen vil, så langt det er praktisk mulig, legge forholdene til rette for at du skal kunne gjenoppta dine studier så raskt som mulig.

Krav til dokumentasjon
For alle permisjonssøknader bruker du skjemaet: Søknad om permisjon.

Søknad sendes postmottak@khio.no og merkes «Studieseksjonen/søknad om permisjon».

Permisjon pga. sykdom må dokumenteres med legeerklæring.

Frist
Studenten er selv ansvarlig for å melde tilbakekomst senest innen 1. mai for oppstart i august og 1 . november for oppstart i januar.

Manglende tilbakemelding kan føre til tap av studieplass.

Tilrettelegging

Du kan søke om tilrettelegging i studiehverdagen og til eksamen dersom du har en funksjonsnedsettelse eller et helseproblem som fører til vesentlige ulemper. Tilrettelegging skal ha som formål å oppveie de ulemper studentens nedsatte funksjonsevne/ helseproblem medfører.

Tilrettelegging skal ikke være så omfattende at det gir deg en fordel sammenlignet med andre studenter. Studentene blir prøvd ferdighets- og kunnskapsmessig på lik linje med de øvrige studentene i henhold til studieplanens krav.

Dette betyr at du ikke nødvendigvis vil få innvilget det du søker om.

Eksempler på særskilte behov som kan gi rett til individuell tilrettelegging:

Se også informasjon om tilrettelegging av eksamen.

Krav til dokumentasjon
Behovet for tilrettelegging må dokumenteres av lege/sakkyndig. Skjemaet «Uttalelse fra lege/sakkyndig» må vedlegges søknaden for at den skal kunne behandles. Lege/sakkyndig må gi en kort vurdering av lidelsens/funksjonshemmingens omfang og varighet, og si noe om hvilke konsekvenser den vil ha for deg i studiesituasjonen. I tilfeller der det søkes om tilrettelegging på grunn av lese- og skrivevansker vil det kreves en utfyllende rapport fra sakkyndig.

Bruk skjemaet: Søknad om tilrettelegging i studiehverdagen for studenter med særskilte behov.

Frist
Ta kontakt med Kunsthøgskolen så tidlig som mulig i semesteret. Du kan ta kontakt med studiekonsulent ved din avdeling for en veiledende samtale.

Søknad om tilrettelegging sendes postmottak@khio.no og merkes "Studieseksjonen/Søknad om tilrettelegging i studiehverdagen". Henvendelser vil bli behandlet konfidensielt.

For kontaktinformasjon til studiekonsulent på avdelingen: Se Canvas avdelingsrom og liste over hvem som kan hjelpe med hva.

Eksamen

Begrepet «eksamen» brukes ved Kunsthøgskolen om: Skriftlig, praktisk og/eller muntlig prøve eller annen vurdering av studentens kunnskaper og ferdigheter som gir grunnlag for fastsettelse av karakter på vitnemålet eller som inngår i beregningsgrunnlaget for en karakter som angis på vitnemålet.

Eksamen eller prøve kan gjennomføres som forestilling, utstilling, visning, oppgave, skriftlig prøve, praktisk prøve, muntlig prøve, fremlegging av arbeid/mappe, kombinasjon av ovennevnte eksamensformer.

Trykk på lenkene under for å lese mer om:

På de relevante sidene over finner du søknadsskjemaer for tilrettelegging av eksamen ved særskilte behov, utsatt innleveringsfrist og forfall til eksamen.

Utveksling

Kunsthøgskolen i Oslo oppfordrer alle studenter til å søke om studentutveksling i løpet av studietiden! Det er tilrettelagt for at man skal kunne utveksle til en annen utdanningsinstitusjon i løpet av ditt studieprogram. Et utvekslingsopphold skal vare minst 3 måneder. Spør studiekonsulenten ved din avdeling om råd og veiledning.

Hvordan søker du om utveksling?

Vi anbefaler deg å begynne å tenke på utveksling så tidlig som mulig i ditt studie, siden det kan ta tid å forberede seg og søknadsprosessen kan ta noe tid. Særlig masterstudenter har ofte et mindre vindu i utdanningsplanen sin hvor utveksling er anbefalt. Du bør derfor begynne å tenke på utveksling nesten med en gang du begynner studiet ditt på KHiO. I studieplanen for ditt studie står det når du har mulighet til å dra på utveksling.

  1. Søknad om forhåndsgodkjenning: Før du sender søknad må du få godkjent ønskene dine. Vennligst send inn søknad om forhåndsgodkjenning. Frister for søknad om forhåndsgodkjenning for utveksling er 01. mars for høstsemesteret og 20. september for vårsemesteret. Når du har fått godkjent ønskene dine, sender KHiO beskjed til skolen(e) om at du har tenkt å sende en søknad.
  2. Utforme søknaden: Utformingen kan variere fra skole til skole, så sjekk websidene til den aktuelle skolen for nærmere informasjon og søknadsfrister. Søknaden kan bestå av søknadsskjema, portefølje, CV, motivasjonsbrev og anbefalingsbrev, men dette varierer. Det er ditt eget ansvar å sørge for at søknaden er komplett etter søknadskriteriene og at den blir levert innen søknadsfristen.

Ta kontakt med studieseksjonen så fort du tenker på å dra på utveksling for råd og veiledning.

Utvekslingsavtaler

Kunsthøgskolen i Oslo har utvekslingsavtaler med flere høgskoler og universiteter i mange land. Vi er med i Erasmus+ og Nordplus, som gir deg mulighet til å få ekstrastipend mens du er på utveksling. Når vi har utvekslingsavtale med en skole betyr det blant annet at du slipper å betale skolepenger. Avtaler mellom institusjoner sørger også for en enklere innpassing av utvekslingsoppholdet i graden din.

Full oversikt over avtaler.

For deg som skal på utveksling

Det kan være mye å huske på for deg som skal på utveksling. Vi har samlet mye nyttig informasjon til deg om visum, semesteravgift, forsikring, Erasmus og mer.

Finansiering

Lånekassen

Ved delstudier i utlandet kan du få økonomisk støtte og lån fra Lånekassen. I tillegg til basisstøtte kan det også tildeles reisestøtte, språkstipend, tilleggsstipend og støtte til dekning av skolepenger.

Erasmus-stipend

I tillegg til stipendene fra Lånekassen kan du også få Erasmus-stipend hvis du drar til en skole vi har signert Erasmus-avtale med.

Vitnemål og karakterutskrift

Karakterutskrift kan du bestille ved behov, mens vitnemål utstedes når du har fullført et studieprogram.

Vitnemål for fullført studieprogram

Når du har fullført et studieprogram, får du vitnemål automatisk. Dersom du oppnår en grad, får du også et vitnemålstillegg på engelsk, diploma supplement.

Karakterutskrift

Du kan dele resultatene dine digitalt via Vitnemålsportalen eller bestille karakterutskrift på papir i Studentweb.

Bekrefte vitnemål

Dersom arbeidsgiver eller andre er i tvil om et vitnemål fra KHiO er ekte, kan de be om å få vitnemålet bekreftet.

Tapt vitnemål?

Dersom vitnemålet ditt er tapt for godt, kan du søke om å få duplikat.

Kvalitet i utdanningen

Hovedfokuset med kvalitetssikring er studiekvaliteten; fra studenten begynner til studenten uteksamineres.

Du blir spurt om kvaliteten på undervisningen i de emner du går på, enten straks emnet er avsluttet eller i forbindelse med avslutning av semesteret. Det foregår en diskusjon mellom lærere og studentrepresentanter om evalueringene. Det er studieleders ansvar at evalueringene fører til endringer der det er ønskelig.

Bibliotek, kommunikasjon, verksteder, utstyr og studieadministrasjon er viktige elementer i læringsmiljøet. Dette miljøet skal også evalueres av studentene. Dine synspunkter som student blir behandlet i Læringsmiljøutvalget (LMU). Halvparten av medlemmene i utvalget er studenter. Læringsmiljøutvalget rapporterer direkte til styret og blir orientert om resultatene av evalueringene en gang i året.

For ytterligere informasjon, se LMU sine sider  eller les om kvalitetssikring.

Etablering av egen praksis

Du kommer deg i arbeid etter utdannelsen ved å forberede deg til arbeidslivet. Undervisningen om arbeidslivet skal bygge opp under den faglige spesialiseringen i utdanningen og spesialisering til arbeidslivet. Kurset er åpent for alle Kunsthøgskolens studenter, og blir lagt i timeplanen til avgangsstudentene.

Nettside for etablering og entreprenørskap i kunst og design.