Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Brukarstøtte frå IT

Kontakt IT på service@khio.no

SLA-IT

Dette kan IT hjelpe deg med:

  • Anskaffing og installasjon av PC/MAC/skjerm
  • Installasjon av all godkjent programvare på klientane
  • Trådlaust nettverk/kabla nettverk
  • Fellesskrivarar med farge/skanning/kopi. Personlege skrivarar blir ikkje understøtta.
  • Nettverksområde for lagring
  • Anskaffing og oppsett av mobiltelefon
  • Fakturagjennomgang/varsling ved høgt forbruk av teletenester
  • E-post
  • User support for students and staff on MacOS and Windows.
  • Brukarstøtte på kontorprogram (Officepakken, Adobe Professional).
  • Brukarstøtte på følgjande e-postklientar: Outlook, Office 365. Dette er vedtatt standard.

Ditt ansvar

  • Kontakte IT ved mistanke om fiendtleg programvare på PC/MAC (virus)
  • Ta vare på overgangen frå MAC til prosjektor
  • Gå gjennom kursing/opplæring ved avdekka behov
  • Rydde i e-post og på filområde. 

Datamaskin og telefon

Nyanskaffing av bærbar PC/MAC til Kunsthøgskolen

Bedriftsmodellane er tilpassa øvrig infrastruktur (USB3.0, HDMI + tilstrekkeleg antal ekspansjonsportar). IT følgjer utviklinga på pris/yting og gjer endringar i standardmodellutvalet i takt med dette.

  • Mac:
    Apple MacBook Pro med Retina display, 13.3" - 8 GB RAM - 256 GB SSD
  • PC (Windows):
    Dell 13" eller 14" - 8 GB RAM - 256 GB SSD

Du skal behalde PC/MAC i minimum 4 år. Stasjonære PC-ar for dei som ikkje treng mobilitet.

Mobiltelefoni

Kunsthøgskolen har inngått avtale med Telia om mobiltelefoni.

Kunsthøgskolen har inngått avtale med Dustin for innkjøp av mobiltelefoner og tilbehør. Retningslinjer for kjøp av mobiltelefon (pdf)

Nettverk

Her er dei relevante trådlause netta for tilsette ved KHiO.
  • Ansatte og studenter skal koble seg til nettverket som heter EDUROAM
  • Gjester: For KHIO-guest skal man koble på med sine private kontoer (Google, Facebook, Microsoft), eller mottar en påloggingskode til privat e-post.

Påloggingsnavn er på formatet brukernavn@khio.no

Om man får problemer etter å ha byttet passord, så må man slette/glemme det eksisterende eduroam-nettverksoppsettet på sin PC/MAC/Mobil før man forsøker å koble til på nytt.

Office 365 for tilsette

Logg på tenesta

"brukernavn" er ditt vanlige brukarnamn inkludert @khio.no (eksempel: nilshans@khio.no)
"passord" er ditt vanlege passord 

Hvis du har glemt passordet

Du får da blant annet tilgang til disse office365-tenestene:

  • Outlook
  • Officeprogrammene
  • Teams (brukerveiledning, fra Microsoft)
  • Sharepoint
  • Planner
  • OneDrive
  • Forms
  • Stream
  • OneNote

Opplæring/introduksjon (Dei som treng meir opplæring kan melde dette til IT, som så vil koordinere kurs.)

Vær merksam på følgjande:

  • Kontoen din/det du har lagra "i skya" (OneDrive) blir automatisk sletta 30 dagar etter sluttdato i lønn og personalsystemet SAP eller FS. Du må difor kun bruke skylagringa til å jobbe med arbeidskopiar av dokument. Endeleg ferdige dokument må alltid lagrast på felles/eige område på skulen sitt nettverk der det blir sikkerheitskopiert.
  • Du kan lagre bedriftsintern informasjon i skytenesta OneDrive for business, men ikkje sensitive personopplysingar eller anna fortrolig informasjon.
  • Du vil ikkje kunne installere nyaste versjon av office på jobb-PC sjølv. Dette må bli gjort sentralt av IT-eininga. På private datamaskiner kan du gjere dette sjølv på inntil 4 einingar i tillegg til jobb-PC. (Officeprograma for nedlasting er kun tilgjengeleg for fast tilsette i heiltidsstillingar og studentar)

Canvas

Canvas er KHiOs digitale læringsplattform. 

Alle ansatte ved KHiO logger inn i Canvas med Feide. 

Logg inn i Canvas

Hvis du mangler tilgang til emner du skal undervise i, ta kontakt med studieadministrasjon ved avdelingen du skal undervise ved.

Er du gjestelærer, se punkt Tilgang til emner som gjestelærer.


Tilgang til emner som underviser

Tilgang til emner som underviser i Canvas gis via det studieadministrative systemet FS, som forvaltes av studieadministrasjonen på den enkelte avdelingen. Hvis du er usikker på hvem du skal kontakte, kan du sende en henvendelse til canvas@khio.no.


Tilgang til emner for studenter

Studenter får automatisk tilgang til emnene sine i Canvas når de semesterregistrerer seg. Det tar ca. 2 timer fra semesterregistrering er gjennomført til tilgangen i Canvas er på plass. Studenter må aldri legges inn i Canvas-emner manuelt. Hvis en student henvender seg om manglende tilganger i Canvas (etter semesterregistrering), må studenten henvises til studieadministrasjonen på avdelingen.


Tilgang til emner som gjestelærer

Som gjestelærer får du tilsendt en emneinvitasjon til Canvas.
Første gang oppretter du bruker ved å følge stegene i e-post.
Påloggingsside for gjestelærere: https://khio.instructure.com/login/canvas

Dersom du har glemt passordet dit, klikk på "Glemt passord" for å opprette et nytt passord. 

OBS! Det er ikke mulig å logge seg på Canvas KHiO med Feide-brukeren fra en annen institusjon. 


Opplæringsressurser for undervisere

Norske ressurser for Canvas kan finnes ved denne lenken.

Engelsk brukerveiledning til Canvas kan finnes ved denne lenken.

Pålogging

Zoom

Use digital teaching tools with Zoom.

Zoom er det foretrukne verktøyet for digital undervisning ved KHiO. Zoom fungerer på alle plattformer, operativsystemer og nettlesere. 

Pålogging (med KHiO-brukernavn og passord)

Her kan du se en oversikt over KHiOs anbefalte verktøy for undervisning og møter.

Brukerveiledning

Generell guide til Zoom med tips og triks fra UH-sektoren.

Digital undervisning: Her har du alt du trenger for å komme i gang med digital undervisning med Zoom .

Spørretimen Zoom og digital undervisning.

Åpent møte hvor man kan diskutere Zoom-bruk med Av-ansvarlig og andre ansatte blir arrangert jevnlig.

Lenke til neste møte og opplysning om tidspunkt får du på e-post.

Møte i Zoom

Slik kaller du inn til Zoom-møte

KHiO har gått til anskaffelse av NEAT-systemer for Zoom-møter på noen møterom på huset. Dette gjør at du kan koble opp eksterne og andre som ikke kan være til stede i møterommet, og fanger opp lyd og bilde slik at de som ikke er til stede kan delta på møtet på best mulig måte. 

Systemet er installert på rektoratets møterom og møterom design, møterom scenekunst og grupperom kunstfag/scene, og på Kunstakademiets hjørnerom. Brukerveiledninger er plassert ved systemet i de aktuelle rommene.

Brukerveiledning til Zoom-møte med NEAT

Slik bruker du NEAT

Skifte passord

Alle ansatte skal skifte passord regelmessig (minst hvert halvår).

For at du skal få mulighet til å benytte FEIDE-pålogging (bruke samme passord på flere applikasjoner), må du skifte passordet du bruker blant annet for å logge på PC/e-post. Dette gjøres her: passwordreset.microsoftonline.com.

  • Etter bytte av passord må man fjerne/glemme eduroam som WiFi-nettverk på PC/MAC/Mobiltelefon og koble dette til på nytt.

Tilgang hjemmefra

To access the resources on the school's network when you are away from school, you must use the eduVPN client.

Mac users, you can download the eduVPN client from  the Mac App Store

After you have connected to the eduVPN client, you may need to connect again T: manually T: should then connect to \\nebula\felles

You can search for the eduVPN client in the search field on Windows as follows:

EduVPN1

ATTENTION!
A message will occasionally appear that there is a newer client available when you start the EDUvpn program. Do not install these updates yourself as the central installation must be updated before new clients can be used. The IT unit will update the client for you automatically with the latest version that we support

Therefore, click on the "back" symbol if you are asked to upgrade yourself (marked in blue):

Eduvpn2

You must then start it up and follow these instructions:

In the supplier list, you must select the institute you want to connect to. Search for 'Kunsthøgskolen' in the list and click on it.

"Find your institute"

Eduvpn3

Your browser will open and you will be asked to log in to FEIDE for approval,

Eduvpn4

Select the Academy of Arts and Sciences and use your khio account to log in

Eduvpn5

Your browser will open and you will be asked to grant authorization for the EduVPN application.

Click 'Approve application' to continue.

Eduvpn6

Back in the EduVPN application, click 'School of Art' to start the connection with the institute.

Eduvpn7

This is the status page. The status icon turns orange for a short time and then turns green

Eduvpn8

You are connected!

You will always be able to check the status in the status field at the bottom right of the Windows taskbar: (the masked face you see here is green because it is connected to the school) will be red or orange depending on whether there is something wrong or not connected.

Eduvpn9

After you have connected to the eduVPN client, you may have to connect again T: manually T: should then connect to \\nebula\common like this:

Eduvpn11

On Mac

Nebulaconnect_Mac

ERROR CORRECTION:

Should you encounter problems with the EDUvpn client, you will often be able to correct the error of "forgetting" the Academy of Arts by right-clicking on "The Academy of Arts" and selecting "forget" like this:

Eduvpn10

You then search for the Academy of Arts again and connect again