Bachelorstudium i jazzdans
Bachelorstudiet i jazzdans er et tre-åring fulltidsstudium som legger til rette for at studentene får mulighet til å utvikle sitt fulle potensiale som dansekunstnere.
Med vektlegging av jazzdansens utvikling som kunstnerisk uttrykksform, jobber vi aktivt for å være en relevant utdanning med fokus på den fysisk rytmiske danseren. Utdanningen gir studentene et solid grunnlag for å kunne virke som dansere i et bredt spekter av uttrykk i dansefeltet.
Med fokus på stilforståelse, fysisk artikulasjon og musikalitet legges det til rette for å utvikle et sterkt personlig uttrykk og dansekunstnerisk egenart. Studentene får en allsidig danseteknisk kompetanse, gjennom vektlegging av emner som bl.a streetdance, klassisk ballett og samtidsdans, som supplement til emnet jazzdans.
Improvisasjon og koreografisk komposisjon er viktig for å utvikle kunnskap, ferdigheter og refleksjon rundt medskapende prosesser.
Studiet legger vekt på at studentene skal få omfattende sceneerfaring gjennom visninger og forestillinger i ulike format. Gjennom møter med relevante koreografer og dansekunstnere, får studentene innsikt i flere former for koreografiske prosesser og utøvende praksiser. Studentene har også egne kreative prosjekter, samt samarbeid med studenter fra andre studieprogram.
Studiet skal gjennom vektlegging av faglig kvalitet og yrkesetisk integritet forberede studenten på et aktivt yrkesliv som selvstendige og trygge dansekunstnere.
En høyt kvalifisert stab, sammen med nasjonale og internasjonale gjestelærere, bidrar til studieprogrammets målsetting om å utdanne dansere på et høyt profesjonelt nivå.
Avdelingens høye standard på studioer og scener gir studentene profesjonelle arbeidsforhold. Studentene gis god oppfølging i forhold til fysisk helse og skadeforebygging, gjennom kompetanse hos egne ansatte og i samarbeid med avdelingens fysioterapeut.
Studieplan
Denne studieplanen gjelder fra høstsemesteret 2020.
Kort beskrivelse av studiet
Bachelorstudiet i jazzdans er et treårig fulltidsstudium for utdanning av dansere. Studiet gir studentene mulighet til å utvikle de nødvendige kunnskaper, ferdigheter og holdninger som skal til for å arbeide profesjonelt som danserkunstner.
Fullført studium gir 180 studiepoeng og graden bachelor i jazzdans.
Etter endt studie skal studentene kunne virke som dansekunstnere i relevante norske og utenlandske dansekompanier, i det frie feltet, institusjonsteatrene, privatteatrene m.m. Studiet skal gjennom vektlegging av faglig kvalitet og yrkesetisk integritet forberede studenten på et aktivt yrkesliv som selvstendige dansekunstnere.
Studiet skal gi studentene en allsidig og artikulert danseteknikk, mulighet til å utvikle et sterkt personlig uttrykk og selvstendighet i sitt arbeid. For en jazzdanser kreves stor bredde i danseteknisk kompetanse, hvor musikalitet, dynamikk og stilforståelse vil stå sentralt i studiet. I tillegg til emnet jazzdans, vektlegges blant annet kompetanse innen streetdance, så vel som samtidsdans og klassisk ballett. Fag som rolle og sang vil bygge oppunder en jazzdansers krav til allsidighet, og emnet improvisasjon og koreografisk komposisjon forbereder studentene på medskapende prosesser.
Studiet legger vekt på at studentene skal få omfattende sceneerfaring gjennom visninger og forestillinger i ulike format. Studentene får arbeide med anerkjente koreografer som gir varierte erfaringer med ulike fysisk rytmiske uttrykk. Studiet vektlegger også kunnskap om motivasjon, prestasjonspsykologi og kommunikasjon, som verktøy for å utvikle selvstendige og trygge dansekunstnere, samt å bidra individuelt i kollektive prosesser.
Fullført studium kvalifiserer til høyere grads studium i bl.a. dans, koreografi og pedagogutdanning
Opptakskrav
Opptak skjer på grunnlag av opptaksprøver og generell studiekompetanse. Unntak fra krav om generell studiekompetanse gjelder for søkere som gjennom opptaksprøven kan vise spesielle faglige kvalifikasjoner. Slike kvalifikasjoner er meget gode danseferdigheter, særlig i jazzdans.
Ved opptak legges det vekt på danseteknisk kompetanse, musikalitet, dansekunstnerisk egenart, utviklingspotensial, personlige egenskaper og fysiske forutsetninger i forhold til de høye krav som stilles dansere
Læringsutbytte for studiet
Etter endt utdanning skal studenten:
- kunne utøve jazzdans på profesjonelt nivå, med en god forståelse for sammenhengen mellom sterk fysikalitet, musikalitet og dynamikk
- beherske streetdance, klassisk ballett og samtidsdans på et høyt nivå
- kunne fortolke bevegelse og formidle kunstnerisk uttrykk med selvstendighet
- kunne ha en selvstendig og reflektert holdning til yrkesetikk
- kunne være medskapende og vise selvstendighet i koreografiske prosesser
- ha gode kunnskaper om hva som kreves for et sunt og godt yrkesliv hva angår mental helse, mental og fysisk trening, kosthold og skadeforebygging
- ha kunnskap om og kunne reflektere over dans som en kulturell tradisjon og kunstnerisk uttrykk, samt kunne beskrive, fortolke og vurdere dansekunst
Oppbygging og gjennomføring
Alle emnene i studieplanen bygger opp under, utvikler og skaper basen for den profesjonskompetansen studentene trenger senere i yrkeslivet og som er beskrevet ovenfor i læringsutbytte for studiet (punkt 1.4).
Det faglige innholdet i studiet er organisert rundt følgende emner:
- Prosjekt- og forestillingsarbeid
- Jazzdans
- Klassisk ballett
- Streetdance
- Samtidsdans
- Andre danse- og bevegelsesfag
- Improvisasjon og koreografisk komposisjon
- Fysisk grunntrening og helsefag
- Musikkfag
- Kontekst og danseteori
- Yrkesforberedelse
De ulike emnene skal i samspill med hverandre stimulere til kontinuerlig progresjon, profesjonalitet og høyt ferdighetsnivå og bidra til å gi studenten den sluttkompetanse som er beskrevet i punkt. 1.4.
Det legges vekt på å skape helhet i utdanningsløpet gjennom så mange faglige sammenhenger som mulig. Det sceniske arbeidet henger sammen med arbeidet i de dansetekniske klassene og improvisasjon og koreografisk komposisjon. Teoretiske og praktiske emner integreres i det sceniske arbeidet i størst mulig grad.
Første studieår er i hovedsak felles med bachelorstudiet i samtidsdans.
For å beskrive studie-/ arbeidsomfang i emnene i studiet brukes måleenheten studiepoeng. 60 studiepoeng tilsvarer ett års fulltidsstudium. Ett studiepoeng tilsvarer 25 til 30 faktiske arbeidstimer for studenten.
Utveksling
Det er tilrettelagt for at studentene ved Kunsthøgskolen i Oslo kan utveksle til en annen utdanningsinstitusjon i løpet av studietiden. Studentene ved bachelorstudiet i jazzdans kan utveksle i løpet av andre studieår.
Oppdatert informasjon om Kunsthøgskolens utvekslingsavtaler ligger på www.khio.no
Disse utvekslingsavtalene gjelder bachelorstudium i jazzdans:
Undervisning og læringsformer
Undervisningen i studieprogrammet baseres på kunstnerisk-, forsknings- og erfaringsbasert kunnskap, og foregår i nær relasjon med fagutviklingen ved avdeling Dans.
Lærerstyrt undervisning, veiledning, samarbeidsprosjekter og selvstendig arbeid danner grunnlaget for de ulike undervisnings- og læringsformer i studiet. Studentens arbeid består i hovedsak av fysisk trening og skapende/utforskende arbeid med dans. Erfaring med ulike former for samarbeid, og selvstendig eget arbeid er en viktig yrkesforberedelse, og deltakelse i (skolens) forestillingsarbeid og visninger står sentralt.
I tillegg kan prosjektarbeid, forelesninger, skriftlig arbeid og yrkespraksis inngå. Undervisningen kan foregå i grupper og individuelt, med fokus på den enkeltes students utvikling. Ansvar for, og refleksjon over egen læring vektlegges. Samtidig er den enkelte students ansvar for gruppens progresjon og forståelse for dans som kollektiv kunstform vesentlig.
Det forventes at studentene aktivt forholder seg til dansekunstfeltet ved å overvære forestillinger og holde seg orientert om den aktuelle diskursen innen dansekunst.
Arbeidskrav for studiet:
- kontinuerlig gjennomføring av alle pålagte oppgaver gitt i hvert emne
- obligatorisk og aktiv deltakelse i undervisningen, minimum 80 %*
- innlevering av egenevaluering i ulike emner som jazzdans, klassisk ballett og prosjekt- og forestillingsarbeid
*I enkelte tilfeller kan studenten få fritak fra arbeidskravet om obligatorisk oppmøte. Dette kan for eksempel være aktuelt dersom studenten ikke kan delta i undervisningen på grunn av en skade. Fritaket avgjøres i samråd med programansvarlig.
Nærmere informasjon om arbeidskrav fremgår av den enkelte emnebeskrivelse.
Undervisningsspråket i studiet er norsk. I tillegg er det noe undervisning, veiledning og litteratur på engelsk.
Bestemmelser om fravær og permisjon er fastsatt i Forskrift om studiene ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studentene skal kunne få avsluttende vurdering i emnene.
Vurdering er en kontinuerlig prosess med utgangspunkt i studentens læringsprosess relatert til studiets læringsutbyttebeskrivelser og innhold. Vurderingen underveis i bachelor i jazzdans baserer seg på lærervurderinger, studentens aktive deltakelse i undervisningen, refleksjon over egen utvikling og gjennomføring av arbeidskravene i hvert emne. Denne vurderingen skjer i samarbeid mellom lærere, programansvarlig og/eller emneansvarlige.
Alle underveisvurderinger inngår som del av den avsluttende vurdering av hvert emne.
Emnene i studiet vurderes til bestått/ikke-bestått Nærmere informasjon om vurderingsformer fremgår av de enkelte emnebeskrivelsene.
Ytterligere bestemmelser om vurdering og eksamen er fastsatt i Forskrift om studiene ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Studiekvalitet
Kunsthøgskolen i Oslo har systemer for å sikre og videreutvikle kvaliteten på alle deler av utdanningen. Studentene er viktige bidragsytere i dette arbeidet gjennom blant annet å delta i studentevalueringer og den årlige læringsmiljøundersøkelsen.
Emnestruktur
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
DA101 | Prosjekt og forestillingsarbeid del 1 | 14 |
DA102 | Jazzdans del 1 | 7 |
DA103 | Klassisk ballett del 1 | 7 |
DA104 | Samtidsdans del 1 | 7 |
DA105 | Andre danse- og bevegelsesfag del 1 | 6 |
DA106 | Improvisasjon og koreografisk komposisjon del 1 | 5 |
DA107 | Fysisk grunntrening og helsefag del 1 | 7 |
DA108 | Musikkfag | 3 |
DA109 | Kontekst og danseteori 1 | 4 |
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
JA201 | Prosjekt og forestillingsarbeid del 2 | 17 |
JA202 | Jazzdans del 2 | 9 |
DA203 | Klassisk ballett del 2 | 7 |
JA212 | Streetdance del 1 | 4 |
JA204 | Samtidsdans del 2 | 3 |
JA205 | Andre danse- og bevegelsesfag del 2 | 5 |
JA206 | Improvisasjon og koreografisk komposisjon del 2 | 3 |
DA207 | Fysisk grunntrening og helsefag del 2 | 4 |
JA208 | Musikkfag del 2 | 3 |
JA209 | Kontekst og danseteori del 2 | 3 |
DA210 | Yrkesforberedelse del 1 | 2 |
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
JA301 | Prosjekt og forestillingsarbeid del 3 | 19 |
JA302 | Jazzdans del 3 | 9 |
DA303 | Klassisk ballett del 3 | 7 |
JA312 | Streetdance del 2 | 4 |
JA304 | Samtidsdans 3 | 3 |
JA305 | Andre danse- og bevegelsesfag del 3 | 4 |
JA306 | Improvisasjon og koreografisk komposisjon del 3 | 3 |
DA307 | Fysisk grunntrening og helsefag del 3 | 2 |
JA308 | Musikkfag del 3 | 3 |
JA309 | Kontekst og danseteori del 3 | 3 |
DA310 | Yrkesforberedelse del 2 | 3 |
Opptak
Søknadsfristen er 3. februar 2025. Opptaket åpner to måneder før søknadsfristen.
Om avdeling dans
Avdeling dans lar tradisjon, historie, det nyskapende og det utforskende møtes og videreutvikles. Gjennom seks unike studieprogram får studentene mulighet til å utvikle sitt utøvende og skapende kunstneriske uttrykk, samt ferdigheter, kunnskap og refleksjon knyttet til dans og koreografi.