Kontekst og danseteori del 3
Kort beskrivelse av emnet
I emnet ses dansekunst i sammenheng med danse- og kunsthistorie, dramaturgi, estetikk, utøverspesifikke og andre teoretiske innganger, og samfunnet generelt. Studentenes forståelse for kontekst og danseteori utvikles gjennom å se, beskrive, analysere, diskutere og reflektere med utgangspunkt i forestillinger, forelesninger, litteratur og egne erfaringer og ståsted. Studentene blir introdusert for lese- og skrivepraksiser og får erfaring i å uttrykke seg muntlig og skriftlig. Emnet skal oppmuntre studentene til å ta del i og utvikle den faglige diskursen innen dansekunst og være i et dynamisk forhold til aktuelle begreper og tematikker i dansekunstfeltet.
Kontekst og danseteori tar utgangspunkt i vestlig kunsttradisjon med spesiell vekt på studieprogramfordypningene jazzdans og samtidsdans, og inkluderer et etisk og kritisk blikk på denne i en global kontekst.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- reflektere rundt dansens historiske utvikling og kunne relatere denne til egen erfaring og ståsted
- ha god kunnskap om samtidens scenekunst og aktuelle faglige diskusjoner, spesielt innen egen studieprogramfordypning
- kunne ta i bruk danseteoretiske temaer og problemstillinger i diskusjoner og oppgaver
- kunne se og diskutere dansekunst gjennom andre fags tematikker og teori
- kunne utforme og avgrense egne problemstillinger for en tekst og foreslå litteratur for denne
- kunne vise en reflektert holdning og historisk bevissthet i sitt virke som utøver
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformene i emnet kan være lærerstyrt undervisning, forelesninger, veiledning, gruppearbeid og selvstendig arbeid.
Det forventes at studentene aktivt forholder seg til dansekunstfeltet ved å overvære forestillinger og holde seg orientert om aktuelle faglige diskusjoner innen dansekunst.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, minimum 80 %
- gjennomført faglige pålagte oppgaver og være aktivt deltakende i undervisningen
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentens arbeid og utvikling vurderes underveis i forhold til emnets læringsutbytte. Emnet vurderes av lærere i samråd med programansvarlig og/eller emneansvarlig.
Emnet vurderes med karakteren bestått/ikke-bestått.