Kvalitetsarbeidet er utformet på bakgrunn av Kunsthøgskolens egne behov og utfordringer og i tråd med de retningslinjene som er gitt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT).
Kunsthøgskolens kvalitetsarbeid følger tre hovedlinjer:
- Strategiske mål for studiekvalitet
- Tilsyn med studiekvaliteten
- Kvalitetsarbeidet
1. Strategiske mål for studiekvalitet:
Kunsthøgskolen har formulert strategi for perioden 2023-2028, som også inkluderer strategi for studiekvalitet.
Kunsthøgskolen skal
- utdanne utøvende og skapende kunstnere og designere på høyt internasjonalt nivå
- ha utdanninger forankret i det fremste innenfor kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning
- bidra til fremtidens kunnskaps- og samfunnsutvikling
- speile samfunnets mangfold og ha stor takhøyde for ytringer
- være et forbilde for bærekraftperspektiv innen kunstutdanning
Strategiens tre fokusområder er kunstnerisk kjerne, bærekraft og strategisk samhandling. Kunstnerisk kjerne, forankret i kunstnerisk praksis og kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning, vektlegges som forutsetning for høy utdanningskvalitet.
Andre bærende elementer for studiekvaliteten konkretiseres i strategiens mål om
- å arbeide målrettet med rekrutteringsarbeid av studenter og ansatte for å speile mangfoldet i samfunnet
- å ha en robust studieportefølje, med mulighet for felles studieplanstruktur på masternivå,
- at Kunsthøgskolens utdanninger skal være forankret i det fremste innenfor kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning
- at vi skal gi studentene relevant yrkeskompetanse til å takle faglige og mentale utfordringer og omstillinger til å stå i et brett yrkesliv som er i stadig bevegelse og utvikling
- at det skal være et godt tilbud om utdanningsfaglig opplæring og tydelige retningslinjer om utdanningsfaglig kompetanse for ansettelse og opprykk
- at undervisnings- og forskningsaktiviteter på Kunsthøgskolen i Oslo skal utgå fra akademisk frihet, ytringsfrihet og fra etiske og forskningsetiske retningslinjer
- at det skal være felles arenaer hvor kollegiet samles for å utvikle forsknings- og delingskulturen, og felles arenaer for å utvikle lærings- og utdanningskulturen
- at vi skal prioritere, utvikle og styrke utdannings- og forskningssamarbeid med nasjonale og internasjonale fagmiljø
2. Tilsyn med studiekvaliteten:
Kunsthøgskolen har omfattende faglige fullmakter innen fagområdet kunst og kvalitetsarbeidet skal sikre at Kunsthøgskolen i Oslo overholder studiekvalitets- og studietilsynsforskriftens krav om:
- Det systematiske kvalitetsarbeidet (studietilsynsforskriftens § 4-1)
- At det er på plass ordninger for systematisk å kontrollere at alle studietilbud, både nye og etablerte, tilfredsstiller kraven i studiekvalitetsforskriften § 3-1 og 3-2, og kapittel 2 i studietilsynsforskriften
- At kunnskap fra kvalitetsarbeidet skal brukes til å videreutvikle kvaliteten i studietilbudene (studiekvalitetsforskriften § 2-1 (1). Kvalitetsarbeidet skal kunne dokumenteres, og det skal være forankret i en strategi og ledelse ved institusjonen (studietilsynsforskriften § 4-1)
3. Kvalitetsarbeidet:
Kunsthøgskolens kvalitetsarbeid skal kjennetegnes ved kvalitetsansvar forankret i faglig ledelse og ved at de administrative prosessene som støtter den faglige virksomheten er helhetlige og tydelige. Prosessene skal utvikles i samråd med fagmiljøene.
Disse tre hovedlinjene nevnt over behandles i 6 målområder for kvalitetsarbeidet
- Rekruttering
- Studieprogram
- Utdanning og læring
- Internasjonal mobilitet
- Læringsmiljø
- Fagmiljø
Målområdene behandles i studieprogrammenes programråd og i Kunsthøgskolens avdelinger, felesadministrasjon og institussjonsledelse.
Et kvalitetssikringssystem gir en samlet oversikt over kvalitetsarbeidet i henhold til Studietilsynsforskriftens §4. Formålet med systembeskrivelsen er å understøtte en kultur for systematisk utvikling av kvalitet i utdanningen og skal tjene som grunnlag for Kunsthøgskolens systematiske arbeid med vedlikehold, revisjon og videreutvikling av kvaliteten i utdanningen.
Kvalitetshåndboken viser hvordan strategiene, ambisjonene og kravene til Kunsthøgskolens kvalitetsarbeid er strukturert, hvilke vurderinger som foretas i kvalitetsarbeidet og hvem som har ansvar.
Systembeskrivelsen er strukturert slik:
- Om kvalitetsarbeidet ved Kunsthøgskolen
- Kvalitetsarbeidets faser
- Roller, mandat og kvalitets- og prosessansvar
- Vedlegg
Last ned hele systembeskrivelsen her.