For undervisere
Her finner du informasjon om blant annet eksamen og eksamensplanlegging, studieadministrativ informasjon og regelverk, læringsressurser og verktøy, samt utdanningskvalitet og kvalitetssystem.
Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.
Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.
Her finner du informasjon om blant annet eksamen og eksamensplanlegging, studieadministrativ informasjon og regelverk, læringsressurser og verktøy, samt utdanningskvalitet og kvalitetssystem.
I akademisk kalender er det listet opp viktige datoer knyttet til studiestart, søknads- og planleggingsfrister og faglige samlinger.
Akademisk kalender for påfølgende studieår vedtas av rektor i slutten av året før. Dato for studiestart vedtas to år frem i tid da produksjonsplanleggingen ved Kunsthøgskolen har et toårsperspektiv.
Akademisk kalender 2025-2026 (inkl. utkast 2026-2027) ble vedtatt av rektor 19. mai 2025. Pdf. fil kan lastes ned her.
Studieårets lengde er 10 mnd. fordelt på høst- og vårsemester etter følgende oppsett:
| Studieår | Semester | Semesterstart | Semesterslutt |
| 2024-2025 | høst | 19. august 2024 | 20. desember 2024 |
| vår | 6. januar 2025 | 20. juni 2025 | |
| 2025-2026 | høst | 18. august 2025 | 19. desember 2025 |
| vår | 5. januar 2026 | 19. juni 2026 | |
| 2026-2027 | høst | 17. august 2026 | 21 desember 2026 |
| vår | 4. januar 2027 | 25. juni 2027 | |
| 2027-2028 | høst | 23. august 2027 | 21. desember 2027 |
| vår | 3. januar 2028 | 23. juni 2028 |
Vi har samlet nyttig informasjon for nye studenter på et sted. Her kan du se program for studiestartuken i tillegg til hva studentene må ha gjennomgått før studiestart: Ny student på KHiO .
På denne siden har Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) samlet nyttige ressurser om sensur. Her finner du informasjon om sensurens formål, oppnevning av sensorer, praktisk gjennomføring, frister og vanlige spørsmål. Innholdet er særlig rettet mot sensorer, men også relevant for ansatte som planlegger eksamen.
Roller og ansvar - interne og eksterne sensorer
Praktisk gjennomføring av sensur
Begrunnelse, klagesensur og mistanke om fusk
Lover, forskrifter og retningslinjer
Ofte stilte spørsmål for sensorer
Med den nye Universitets- og høyskolelov, som trådte i kraft, 01.08.24, er det nå nye krav til gjennomføring av sensur.
Hensikten er å sikre habilitet, kvalitet og studentenes rettssikkerhet.
I all hovedsak stiller den nye lovteksten krav om to sensorer i flere vurderingssituasjoner enn tidligere, og mange av disse påvirker gjennomføring av sensur ved Kunsthøgskolen.
For å sikre god informasjon til fagansatte og dekaner er det laget en veileder om oppnevning av sensorer og gjennomføring av sensur. Veilederen ble vedtatt av rektor 21.10.24, og kan lastes ned som pdf. fil her:
Veileder for fagansatte og dekaner - oppnevning av sensorer og gjennomføring av sensur
.
Relevante lenker:
Om sensorveiledninger, m.m.
Sensorveiledningen er et viktig verktøy for å sikre at vurderingen av studentens eksamensarbeid skjer på et felles og faglig forsvarlig grunnlag. Den skal bidra til rettferdighet, kvalitet og forutsigbarhet i sensurprosessen.
Sensorveiledning skal:
KHiO benytter to former for sensorveiledning:
Nedenstående mal kan brukes både for den generelle og den tilpassete sensorveiledningen.
Når skal sensorveiledningen være klar?
Har du behov for å se klasselister eller registrere sensur digitalt? Da kan du bruke Fagpersonweb!
Som ansatt ved KHiO med IT-konto har du automatisk tilgang til Fagpersonweb, og kan logge inn med Feide eller ID-porten.
For eksterne sensorer, velg pålogging via ID-porten.
Merk: Fagpersonweb viser kun informasjon om emner du er registrert som fagperson. Denne koblingen opprettes gjennom en registrering i Felles studentsystem (FS). Først når du er knyttet til et emne i FS, vil det vises i Fagpersonweb.
Fagpersonweb er et nyttig støtteverktøy for deg som underviser og har behov for innsyn i undervisnings- og studentinformasjon registrert i Felles studentsystem (FS). Her er noen av funksjonene du har tilgang til:
Etter at tidspunktet for en eksamen har passert, vil det vises et varsel på forsiden av Fagpersonweb om at sensurarbeidet kan starte.
For å registrere sensur i Fagpersonweb:
Når du åpner sensuroppdraget for en aktuell eksamen, vil du se en liste over alle kandidatene. Her registrerer du karakterene direkte.
Ved vurdering med Bestått / Ikke bestått, benytter du knappene merket "Bestått" og "Ikke bestått" i Fagpersonweb for å registrere resultatet.
Du kan også benytte feltet "Min kommentar" til egne notater.
Disse kommentarene er kun synlige for deg, og vil være tilgjengelige dersom du senere skal gi en begrunnelse for karakteren. Se denne siden for mer informasjon om begrunnelser.
Ved samsensur kan sensorene velge mellom to metoder for registrering av sensur:
Sensorene kan velge å registrere sensur individuelt.
Sensoren kan også avtale at én av dem registrerer sensuren for hele kommisjonen. I så fall:
De andre sensorene vil kunne se hvem som registrerer på vegne av kommisjonen. De kan da ikke selv registrere sensur, med mindre den registrerende sensoren endrer valget sitt.
De kan imidlertid legge inn kommentarer, og velge om disse skal være synlige for de andre sensorene.
Merk: Karakterer registrert på denne måten blir umiddelbart klare for signering og overføring. Alle sensorer i kommisjonen må signere før karakterene kan overføres.
Dersom du har signert og overført sensur med én eller eller flere feil, må du kontakte studieadministrasjonen ved avdelingen din. De vil kunne rette opp feilen i Felles studentsystem (FS).
Studentinformasjon (under oppbygging)
Lage klasselister (under oppbygging)
Registrere arbeidskrav (under oppbygging)
Registrere begrunnelser (under oppbygging)
TimeEdit er Kunsthøgskolens timeplanlegging- og rombookingsystem.
Bookinger fra TimeEdit synkroniseres til studentenes kalendre i Canvas.
Timeplanene legges semester for semester.
Timeplanene finner du her.
Timeplanene er offentlige og åpne for alle. Nye studenter får tilgang til timeplan før studiestart.
Kunsthøgskolen i Oslo har en prosess og tidsplan for emne- og timeplanlegging.
Mål for timeplansprosessen er:
Dersom du skal være delaktig i timeplanlegging for neste semester vil du få informasjon fra din avdeling. Vi arbeider med timeplanene i omtrent to måneder før de er klare.
Timeplansprosessen i detalj finner du her.
Alle timeplaner vil også bli oppdatert underveis i semesteret.
Undervisere som trenger å booke rom eller endre rom til undervisning kan sjekke hva som er ledig inneværende semester.
Ansatte logger inn på "Ansatte" på hovedsiden for timeplaner.
Gjestelærere kan få oversikt over sin undervisning på denne siden.
Du tar så kontakt med avdelingens kontaktperson for timeplanlegging/rombooking eller sender en forespørsel timeedit@khio.no.
På ansattsiden i TimeEdit finner du oversikt over vanlige undervisningsrom på Kunsthøgskolen i Oslo. Listen inkluderer informasjon om utstyr.
Scener og Loft har prioritering til scenekunstavdelingene, og brukes i hovedsak til undervisning, produksjoner og av stipendiater på Teaterhøgskolen, Operahøgskolen og avdeling Dans.
Produksjonene planlegges i god tid, og meldes inn ett år i forveien av dekanene ved scenekunstavdelingene. Produksjoner og behov for scener meldes inn til sceneteknisk team, som så planlegger årets scenebruk og produksjoner.
Som regel er Scener og Loft fullbooket hele året. Fordeling av scener er oppført i produksjonsplanen. Ved ledig kapasitet kan man ta kontakt med avdelingens kontaktperson for rombooking og timeplanlegging. Informasjon om scenene finner du her på våre nettsider.
De fleste verksteder krever sikkerhetskurs før bruk og booking (både for studenter og ansatte).
Flere studieprogram på de visuelle avdelingene har timeplanlagt undervisning i verkstedene. I tillegg arrangeres det tekniske verkstedkurs til påmelding for studenter. Informasjon om verkstedene finner du her på våre nettsider.
Galleriene har prioritering til de visuelle avdelingene, og galleriene fordeles hvert semester i forbindelse med undervisningsplanleggingen. Ledig kapasitet informeres om fra avdelingene. Informasjon om gallerier og utstillingsområder finner du på intranett.
Alle ansatte (med IT-konto) kan booke møterom selv i Outlook.
Møterommene skal i utgangspunktet ikke brukes til undervisning, og flere av møterommene ligger i områder der studenter ikke har tilgang.
Når du innkaller til et møte i Outlook, kan du samtidig søke opp ledige møterom og booke.
Canvas er KHiOs digitale læringsplattform. Det er en direkte kobling mellom FS (Felles studentsystem) og Canvas.
Alle emner i studieplanene får emnerom i Canvas hver gang de går. Emner er enten halvårsemner eller helårsemner. Helårsemner bruker samme emnerom i Canvas hele studieåret.

Pålogging Canvas
Det legges inn en mal i alle emnerom. Dette for å sikre enhetlig informasjon og at studenter og ansatte finner frem.
Undervisningsbookinger fra TimeEdit overføres og synkroniseres til emnenes kalender i Canvas. Studentenes timeplaner i TimeEdit og Canvas er like.
I emnerommene legger emneansvarlige ut informasjon om emnene. Dette er informasjon om undervisning, arbeidskrav, læringsmål og vurdering. Man kan legge ut klargjorte pdf-er, eller legge inn tekst direkte på en side. Man kan opprette oppgaver og oppgaveinnleveringer, og legge ut korte beskjeder i kunngjøringer.
Det skal ikke være nødvendig for undervisere å informere om detaljer som klokkeslett, dato og rom for undervisning. Denne informasjonen finner ansatte og studenter i timeplanen/ kalenderen.
Det er ikke mulig for ansatte å gjøre endringer direkte i Canvas-kalenderen. Bookingene kommer fra TimeEdit. Kontakt timeplanlegger på avdeling for endringer.
Alle avdelinger har et avdelingsrom for studenter og ansatte. Disse opprettes og vedlikeholdes manuelt (ingen synkronisering til andre systemer som FS eller SAP).
Her legger avdelingene ut informasjon som gjelder alle studenter på avdelingen.
Studenter og ansatte styrer sine egne varslinger fra Canvas, og man kan endre hvor ofte man får varsel på ulike aktiviteter.
Zoom er det foretrukne verktøyet for digital undervisning ved KHiO. Mer informasjon finner du på intranett.
Du kan kontakte studieadministrasjon på avdeling dersom du har spørsmål om Canvas, eller sende en e-post til canvas@khio.no
KHiO plikter å tilrettelegge for studenter med funksjonsnedsettelse og særskilte behov slik det kommer frem av Universitets- og høgskoleloven §§ 10-5 og 10-6.
Studenter kan søke om tilrettelegging i studiehverdagen og til eksamen dersom hen har en funksjonsnedsettelse eller et helseproblem som fører til vesentlige ulemper. Tilrettelegging skal ha som formål å oppveie de ulempene hens nedsatte funksjonsevne/ helseproblem medfører.
Tilrettelegging skal ikke være så omfattende at det gir hen en fordel sammenlignet med andre studenter.
Studenten bes ta kontakt med studiekonsulent på avdeling/studieadministrasjon så tidlig så mulig i semesteret for spørsmål i forbindelse med søknad om tilrettelegging.
Kunsthøgskolen i Oslo har et omfattende utvekslingsprogram for studenter og ansatte med kunst- og designskoler på flere kontinenter. Vi er en del av Erasmus+ og Nordplus-programmene og har også bilaterale avtaler med institusjoner utenfor Europa.
For å finne informasjon om mobilitetsmuligheter i Erasmus+ og Nordplus-nettverkene med tilhørende prosessbeskrivelser og aktuelle søknadsskjemaer, samt informasjon og prosessbeskrivelse for inngåelse/endring av partneravtaler, klikk her (fast ansatte)
Alle studenter på KHiO er tilknyttet Studentsamskipnaden SiO. Her har de blant annet tilgang til helsetjenester som fastlege og psykolog. Har du som underviser kontakt med en student som har helsemessige (fysiske eller psykiske) eller sosiale utfordringer kan du henvise til SiO. Se under for mer utfyllende informasjon:
SiO Helse har tre helsesentre i Oslo, på Blindern, i Nydalen og i sentrum. I tillegg har de rådgivertjeneste på Kjeller.
Studentsamskipnaden har psykologer, med lang erfaring i å hjelpe studenter som har det vanskelig.
Er du bekymret for om en student er i psykisk ubalanse?
Vi har laget et skjema med kontaktinformasjon til de forskjellige tilbudene hos SiO og hvor du kan ringe hvis det oppstår en akutt situasjon.
Se i tillegg nettsidene til SiO for mer informasjon om psykisk helse og veiledning.
På Sikre siden finn du opplysingar om kva du gjer i akutte skade- og uhellssituasjonar.
Meld yrkesskade eller yrkessykdom til NAV
Arbeidsgivere, Forsvaret, rektorer eller andre i lignende stillinger har plikt til å sende skademelding for deg ved arbeidsulykker og skadelig påvirkning av stoffer under arbeid. Meldeplikten gjelder for både studenter og ansatte.
Du finner mer informasjon om innmelding på NAV sine sider.
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) tilbyr en omfattende database for statistikk om høyere utdanning (DBH). Her finner du også detaljert statistikk knyttet til Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).
Du kan selv velge hvilke typer statistikk du ønsker å slå opp. Hovedsiden for studentstatistikk finner du her: https://dbh.hkdir.no.
For enkel tilgang har vi samlet direktelenker til de mest etterspurte statistikkene:
Merk: Enkelte tall i DBH er avrundet. Dersom du har behov for mer presise data i din faglige rolle, kan du få tilgang til DBH som registrert bruker: Brukertilgang bestilles via nettskjema https://nettskjema.no.
Når du har fått tilgang, logger du inn med din KHiO Feide-bruker via https://dbh.hkdir.no.
Rettighetsklarering av lærestoff som deles ut til studenter
Hvis du skal dele ut bokutdrag til studenter må du først registrere og klarerere rettigheter i Bolk, en tjeneste som tilbys av Kopinor. Dette er hjemlet i Kopinoravtalen for universitet og høgskoler. Avtalen gir adgang til å kopiere inntil 15 % av en bok. Mer om omfang av kopiering til studenter finner du på Kopinors nettsider.
Bolk tilbyr en komplett løsning for å lage kompendier, fra bestilling til digital levering av innhold. I Bolk kan du søke etter bokutdrag fra både norske og utenlandske fagbøker. Du kan kan søke opp bøker, sette sammen bokutdrag og eventuelt eget materiale, og bestille digitale kompendier til ulike emner. Dersom utdragene ikke er tilgjengelige i Bolk, kan du skanne selv og laste opp pdf-fil til kompendiet. Kompendiet leveres ferdig som pdf-fil, komplett med forside og innholdsfortegnelse, og kan distribueres til studentene i Canvas. Filen har ikke kopisperre, og studentene kan fritt bruke det i sine studier.
Ta kontakt med biblioteket hvis du ønsker å bli opprettet som bruker i Bolk. Når du er opprettet som bruker kan du logge inn med Feide. Biblioteket tilbyr veiledning i bruk av Bolk. Det er også lagt ut veiledning til bruk av Bolk her.
Kom i gang-video fra Kopinor: Bolk på 1-2-3
Ved opptak av studentforestillinger behandles både personopplysninger og åndsverksrettigheter. Derfor skal opptak behandles med varsomhet. Det er dekan ved avdelingen, eller den dekanen bemyndiger, som beslutter om det skal foretas opptak av en studentforestilling, og hvem som har ansvar for opptaket av studentforestillingen.
Hvis du ønsker at bilde-, lyd eller videoopptak av en studentforestilling du har ansvar for skal gjøres tilgjengelig for offentligheten, må du innhente:
Oversikt og samtykkeskjemaet sendes til postmottak@khio.no.
Hvis du ønsker støtte til å foreta et opptak kan du sende en bestilling.
Dette gjøres ved å fylle ut nettskjema.
Støtte må bestilles senest 14 dager før forestillingen.
Opptak av studentforestillinger blir lagret og gjort tilgjengelig i Kunsthøgskolens vitenarkiv etter at det er sjekket at samtykke har blitt sendt.
Kunsthøgskolens bibliotek tilbyr tilrettelagte kurs for studenter i informasjonskompetanse etter avtale med programansvarlige eller undervisere. Informasjonskompetanse er grunnleggende for forskning, utdanning og formidling. Biblioteket på Kunsthøgskolen tilbyr kurs i hvordan finne relevant litteratur, korrekt bruk av kilder og sitering, bruk av referansehåndteringsverktøyet Zotero, og opphavsrett. Se bibliotekets hjemmeside for mer informasjon om kurs, og ta kontakt hvis du ønsker kurs for dine studenter.