Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

For undervisere

Her finner du informasjon om blant annet eksamen og eksamensplanlegging, studieadministrativ informasjon og regelverk, læringsressurser og verktøy, samt utdanningskvalitet og kvalitetssystem.

Akademisk kalender

I akademisk kalender er det listet opp viktige datoer knyttet til studiestart, søknads- og planleggingsfrister og faglige samlinger. 

Akademisk kalender for påfølgende studieår vedtas av rektor i oktober året før. Dato for studiestart vedtas to år frem i tid da produksjonsplanleggingen ved Kunsthøgskolen har et toårsperspektiv.

Akademisk kalender 2024-2025 (inkl. utkast 2025-2026) ble vedtatt av rektor 13. november 2023, og revidert 15. april 2024. Pdf. fil kan lastes ned her.

Studieårets lengde er 10 mnd. fordelt på høst- og vårsemester etter følgende oppsett:

Studieår Semester Semesterstart Semesterslutt
2024-2025 høst 19. august 2024 20. desember 2024
vår 6. januar 2025 20. juni 2025
2025-2026 høst 11. august 2025 19. desember 2025
vår 5. januar 2026 12. juni 2026
2026-2027 høst 10. august 2026 21 desmber 2026
vår 4. januar 2027 18. juni 2027
2027-2028 høst 16. august 2027 21. desember 2027
vår 3. januar 2028 16. juni 2028

Studiestart 

Vi har samlet nyttig informasjon for nye studenter på et sted. Her kan du se program for studiestartuken i tillegg til hva studentene må ha gjennomgått før studiestart: Ny student på KHiO .

Nye krav for gjennomføring av sensur

Med den nye Universitets- og høyskolelov, som trådte i kraft, 01.08.24, er det nå nye krav til gjennomføring av sensur.

Hensikten er å sikre habilitet, kvalitet og studentenes rettssikkerhet.

I all hovedsak stiller den nye lovteksten krav om to sensorer i flere vurderingssituasjoner enn tidligere, og mange av disse påvirker gjennomføring av sensur ved Kunsthøgskolen.

For å sikre god informasjon til fagansatte og dekaner er det laget en veileder om oppnevning av sensorer og gjennomføring av sensur. Veilederen ble vedtatt av rektor 21.10.24, og kan lastes ned som pdf. fil her:
Veileder for fagansatte og dekaner - oppnevning av sensorer og gjennomføring av sensur .

Relevante lenker:

Fagpersonweb

Trenger du tilgang til klasselister eller ønsker du å registrere sensur digitalt? Da er Fagpersonweb det riktige verktøyet for deg!

Innlogging Fagpersonweb

Du som ansatt ved KHio har automatisk tilgang til Fagpersonweb, og kan logge seg på med Feide eller ID-porten.

Fagpersonweb vil derimot kun inneholder informasjon om dine emner når du som fagperson er knyttet til disse respektive emnene. Koblingen mellom deg og et emne skjer gjennom en registrering i Felles studentsystem (FS).

Logg inn

Dette kan du bruke Fagpersonweb til

Fagpersonweb er et ypperlig støtteverktøy når du i din undervisningspraksis trenger innsyn i undervisnings- eller studentinformasjon som er registrert i Felles studentsystem (FS). Dette kan du bruke Fagpersonweb til:

  • Lage klasselister
  • Se studentdetaljer samt undervisningsplaner, send melding
  • Se vurderingsresultater
  • Registrere sensur
  • Gi begrunnelse for sensur
  • Behandle klage på karakter
  • Bilde og kontaktinformasjon av studenter

Veiledninger

Lage klasselister

Informasjon om eksamen og vurderingsresultater i FS

Flere veiledninger kommer

Registrere sensur i Fagpersonweb

Fagpersonweb er en webapplikasjon som lar fagpersoner utføre sensur via nettet og søke opp klasselister med bilder og oppdatert informasjon om sine studenter direkte fra FS-basen.


Pålogging i Fagpersonweb

Fagpersonweb: https://fsweb.no/fagpersonweb/login.jsf?inst=fskhio

INTERN SENSOR: 

  • For ansatte på KHiO, bruk KHiO-Feidepålogging.

EKSTERN SENSOR: 

  • fagperson som har norsk identitetsnummer (D-nummer eller fødselsnummer) bruk ID-porten (bankid eller en av de andre)
  • fagperson som ikke har norsk identitetsnummer (D-nummer eller fødselsnummer) bruk KHiO-Feide-konto (fakultetet må søke om det)

Sensurprosessen

Velg et av to alternativ for å gjennomføre sensur:
  1. Registrer sensur under Varsler ELLER Sensur i toppmenyen for å komme til oversikten over alle sensuroppdrag.
  2. Finn emnet du skal sensurere, fyll inn karakterer og eventuell kommentarer.
    (Kommentarene blir ikke vist frem til studenten, men kan være til nytte feks ved begrunnelse eller klage).
  3. Når du har fylt inn karakter på de studentene du har resultat for kan du Lagre og neste steg.
  4. Studenter med ikke møtt (ikke levert) skal stå tomme.
  5. Registrere sensur i Fagpersonweb
  6. Siste steg er å klikke på den grønne knappen Signer og overfør.
  7. Du vil deretter få en kvittering.

Feil i sensur?

Dersom man oppdager at man har skrevet feil karakter etter at man overført karakterer, må du ta kontakt med Studieadministrasjon på avdelingen så fort som mulig. 

Timeplan og rombooking

TimeEdit er Kunsthøgskolens timeplanlegging- og rombookingsystem.

Timeplanlegging arbeides det kontinuerlig med gjennom året. Alle avdelinger og studieprogram legger egne planer innenfor gitte rammer.
Timeplanlegging styres av en tidsplan og dersom du skal være delaktig i timeplanslegging vil du få informasjon fra din avdeling. Ferdigstilling av de ulike timeplanene arbeides med i omtrent 2 mnd. før de publiseres.

Publisering av timeplanen
  • Timeplan for vårsemesteret publiseres 1. desember.
  • Timeplan for høstsemesteret publiseres 15. juni.
Rombooking underveis i semesteret

Dersom man må endre rom i forhold til akutte ting ved undervisning, kan undervisere/gjestelærere sjekke her:
Vanlig søk på rom ansatt (krever feide innlogging)
Vanlig søk på rom gjestelærer (krever ikke feide innlogging)

Du kan eventuelt ta kontakt med avdelingens kontaktperson for timeplanlegging/rombooking eller sende en forespørsel til timeedit@khio.no
En rombooking skal inneholde:
  • Kull
  • Emnekode/Emne
  • Dato og klokkeslett
  • Underviser/Gjestelærer
  • Rom-/ utstyrsbehov
Mange ulike rom og scener ved KHiO

Scener og loft er forbeholdt Scenekunst fagene (undervisning og stipendiater) og bookes henholdsvis av Teaterhøgskolen, Operahøgskolen og avdeling Dans.
Scener og loft bookes via et produksjonsinnmeldings system et år i forveien av dekan ved ulike avdelinger ved scenekunst og kan dessverre ikke bookes av andre. Disse bookingene går til Sceneteknisk avdeling, slik at de kan planlegge årets scenebruk og produksjoner.

Somregel er Scener og Loft fullbooket hele året, men man kan selvfølgelig forhøre seg dersom det ser ut som der er noe ledig kapasitet. Ta kontakt med avdelingens kontaktperson for rombooking som gjelder dette.

Booke møterom
Undervisere kan booke møterom via Outlook ved behov. Kreves at du har en KHiO epost.

Mer informasjon om timeplan og hvor du finner din timeplan: https://khio.no/intranett/for-studenter/studieinformasjon#timeplan

Tilrettelegging for studenter

KHiO plikter å tilrettelegge for studenter med funksjonsnedsettelse og særskilte behov slik det kommer frem av Universitets- og høgskoleloven § 4-3 c 
Studenter kan søke om tilrettelegging i studiehverdagen og til eksamen dersom hen har en funksjonsnedsettelse eller et helseproblem som fører til vesentlige ulemper. Tilrettelegging skal ha som formål å oppveie de ulempene hens nedsatte funksjonsevne/ helseproblem medfører.

Tilrettelegging skal ikke være så omfattende at det gir hen en fordel sammenlignet med andre studenter. 

Studenten bes ta kontakt med studiekonsulent på avdeling/studieadministrasjon så tidlig så mulig i semesteret for spørsmål i forbindelse med søknad om tilrettelegging.

Informasjon og søknad for studenter

Internasjonalisering

Kunsthøgskolen i Oslo har et omfattende utvekslingsprogram for studenter og ansatte med kunst- og designskoler på flere kontinenter. Vi er en del av Erasmus+ og Nordplus-programmene og har også bilaterale avtaler med institusjoner utenfor Europa.

For å finne informasjon om mobilitetsmuligheter i Erasmus+ og Nordplus-nettverkene med tilhørende prosessbeskrivelser og aktuelle søknadsskjemaer, samt informasjon og prosessbeskrivelse for inngåelse/endring av partneravtaler, klikk her (fast ansatte)

Studentvelferd - SiO helse

SiO - Studentsamskipnaden

Alle studenter på KHiO er tilknyttet Studentsamskipnaden SiO. Her har de blant annet tilgang til helsetjenester som fastlege og psykolog. Har du som underviser kontakt med en student som har helsemessige (fysiske eller psykiske) eller sosiale utfordringer kan du henvise til SiO. Se under for mer utfyllende informasjon:

Rådgivning

SiO Helse har tre helsesentre i Oslo, på Blindern, i Nydalen og i sentrum. I tillegg har de rådgivertjeneste på Kjeller. 

Timebestilling

Psykolog

Studentsamskipnaden har psykologer, med lang erfaring i å hjelpe studenter som har det vanskelig. 

Timebestilling

Student i psykisk ubalanse

Er du bekymret for om en student er i psykisk ubalanse?

Vi har laget et skjema med kontaktinformasjon til de forskjellige tilbudene hos SiO og hvor du kan ringe hvis det oppstår en akutt situasjon.

Se i tillegg nettsidene til SiO for mer informasjon om psykisk helse og veiledning.

Andre helsetilbud fra SiO

Uhell og skade

Sikre siden finn du opplysingar om kva du gjer i akutte skade- og uhellssituasjonar.

Meld yrkesskade eller yrkessykdom til NAV

Arbeidsgivere, Forsvaret, rektorer eller andre i lignende stillinger har plikt til å sende skademelding for deg ved arbeidsulykker og skadelig påvirkning av stoffer under arbeid. Meldeplikten gjelder for både studenter og ansatte.

Du finner mer informasjon om innmelding på NAV sine sider.

Statistikk om Kunsthøgskolens studier

HKDir har en database med statistikk om høyere utdanning (DBH). Her finner du også statistikk om Kunsthøgskolens studier.

Du kan selv velge hvilke typer statstikk du vil slå opp. Hovedsiden for statistikk om studenter finner du her.

I tillegg har vi laget direktelenker til de vanligste forespørslene. Se nedenfor:

Bemerk at noen av statistikkene er avrundet. Dersom du i din stilling har et spesielt behov for presise tall for Kunsthøgskolen kan du få en bruker til DBH slik at du kan foreta egne oppslag. Du kan bestille bruker via Nettskjema.

Når du har en bruker logger du på i DBH med din KHiO Feide-bruker.

Rettighetsklarering av lærestoff

Rettighetsklarering av lærestoff som deles ut til studenter

Hvis du skal dele ut bokutdrag til studenter må du først registrere og klarerere rettigheter i Bolk, en tjeneste som tilbys av Kopinor. Dette er hjemlet i Kopinoravtalen for universitet og høgskoler. Avtalen gir adgang til å kopiere inntil 15 % av en bok. Mer om omfang av kopiering til studenter finner du på Kopinors nettsider.

Digitale kompendier

Bolk tilbyr en komplett løsning for å lage kompendier, fra bestilling til digital levering av innhold. I Bolk kan du søke etter bokutdrag fra både norske og utenlandske fagbøker. Du kan kan søke opp bøker, sette sammen bokutdrag og eventuelt eget materiale, og bestille digitale kompendier til ulike emner. Dersom utdragene ikke er tilgjengelige i Bolk, kan du skanne selv og laste opp pdf-fil til kompendiet. Kompendiet leveres ferdig som pdf-fil, komplett med forside og innholdsfortegnelse, og kan distribueres til studentene i Canvas. Filen har ikke kopisperre, og studentene kan fritt bruke det i sine studier.

Ta kontakt med biblioteket hvis du ønsker å bli opprettet som bruker i Bolk. Når du er opprettet som bruker kan du logge inn med Feide. Biblioteket tilbyr veiledning i bruk av Bolk. Det er også lagt ut veiledning til bruk av Bolk her.

Kom i gang-video fra Kopinor: Bolk på 1-2-3

Studentforestillinger – offentliggjøring av opptak

Ved opptak av studentforestillinger behandles både personopplysninger og åndsverksrettigheter. Derfor skal opptak behandles med varsomhet. Det er dekan ved avdelingen, eller den dekanen bemyndiger, som beslutter om det skal foretas opptak av en studentforestilling, og hvem som har ansvar for opptaket av studentforestillingen.

1. Samtykke til opptak

Hvis du ønsker at bilde-, lyd eller videoopptak av en studentforestilling du har ansvar for skal gjøres tilgjengelig for offentligheten, må du innhente:

Oversikt og samtykkeskjemaet sendes til postmottak@khio.no.

2. Støtte til opptak

Hvis du ønsker støtte til å foreta et opptak kan du sende en bestilling.
Dette gjøres ved å fylle ut nettskjema.
Støtte må bestilles senest 14 dager før forestillingen.

3. Lagring og deling av opptak

Opptak av studentforestillinger blir lagret og gjort tilgjengelig i Kunsthøgskolens vitenarkiv etter at det er sjekket at samtykke har blitt sendt.

Bestill kurs i litteratursøk og referansehåndtering

Kunsthøgskolens bibliotek tilbyr tilrettelagte kurs for studenter i informasjonskompetanse etter avtale med programansvarlige eller undervisere. Informasjonskompetanse er grunnleggende for forskning, utdanning og formidling. Biblioteket på Kunsthøgskolen tilbyr kurs i hvordan finne relevant litteratur, korrekt bruk av kilder og sitering, bruk av referansehåndteringsverktøyet Zotero, og opphavsrett. Se bibliotekets hjemmeside for mer informasjon om kurs, og ta kontakt hvis du ønsker kurs for dine studenter.