Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

For undervisere

Her finner du informasjon om blant annet eksamen og eksamensplanlegging, studieadministrativ informasjon og regelverk, læringsressurser og verktøy, samt utdanningskvalitet og kvalitetssystem.

Akademisk kalender

I akademisk kalender er det listet opp viktige datoer knyttet til studiestart, søknads- og planleggingsfrister og faglige samlinger. 

Akademisk kalender for påfølgende studieår vedtas av rektor i slutten av året før. Dato for studiestart vedtas to år frem i tid da produksjonsplanleggingen ved Kunsthøgskolen har et toårsperspektiv.

Akademisk kalender 2025-2026 (inkl. utkast 2026-2027) ble vedtatt av rektor 19. mai 2025. Pdf. fil kan lastes ned her.

Studieårets lengde er 10 mnd. fordelt på høst- og vårsemester etter følgende oppsett:

Studieår Semester Semesterstart Semesterslutt
2024-2025 høst 19. august 2024 20. desember 2024
vår 6. januar 2025 20. juni 2025
2025-2026 høst 18. august 2025 19. desember 2025
vår 5. januar 2026 19. juni 2026
2026-2027 høst 17. august 2026 21 desember 2026
vår 4. januar 2027 25. juni 2027
2027-2028 høst 23. august 2027 21. desember 2027
vår 3. januar 2028 23. juni 2028

Studiestart 

Vi har samlet nyttig informasjon for nye studenter på et sted. Her kan du se program for studiestartuken i tillegg til hva studentene må ha gjennomgått før studiestart: Ny student på KHiO .

Informasjon til sensorer

På denne siden har Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) samlet nyttige ressurser om sensur. Her finner du informasjon om sensurens formål, oppnevning av sensorer, praktisk gjennomføring, frister og vanlige spørsmål. Innholdet er særlig rettet mot sensorer, men også relevant for ansatte som planlegger eksamen.

Om eksamen og sensur

Roller og ansvar - interne og eksterne sensorer

Praktisk gjennomføring av sensur

Begrunnelse, klagesensur og mistanke om fusk

Lover, forskrifter og retningslinjer

Ofte stilte spørsmål for sensorer

Nye krav for gjennomføring av sensur

Med den nye Universitets- og høyskolelov, som trådte i kraft, 01.08.24, er det nå nye krav til gjennomføring av sensur.

Hensikten er å sikre habilitet, kvalitet og studentenes rettssikkerhet.

I all hovedsak stiller den nye lovteksten krav om to sensorer i flere vurderingssituasjoner enn tidligere, og mange av disse påvirker gjennomføring av sensur ved Kunsthøgskolen.

For å sikre god informasjon til fagansatte og dekaner er det laget en veileder om oppnevning av sensorer og gjennomføring av sensur. Veilederen ble vedtatt av rektor 21.10.24, og kan lastes ned som pdf. fil her:
Veileder for fagansatte og dekaner - oppnevning av sensorer og gjennomføring av sensur .

Relevante lenker:

Sensorveiledning

Om sensorveiledninger, m.m.


Sensorveiledning

Sensorveiledningen er et viktig verktøy for å sikre at vurderingen av studentens eksamensarbeid skjer på et felles og faglig forsvarlig grunnlag. Den skal bidra til rettferdighet, kvalitet og forutsigbarhet i sensurprosessen.

Hvorfor er sensorveiledning viktig?

Sensorveiledning skal:

  • Sikre felles forståelse av vurderingskriteriene
  • Bidra til lik og rettferdig vurdering av studentenes prestasjoner
  • Oppfylle krav i universitets- og høgskoleloven § 11-7 tredje ledd, som sier at det skal utarbeides skriftlig sensorveiledning til alle eksamener. 

Typer sensorveiledning ved KHiO

KHiO benytter to former for sensorveiledning:

  1. Generell sensorveiledning
  2. Tilpasset sensorveiledning

Nedenstående mal kan brukes både for den generelle og den tilpassete sensorveiledningen. 

MAL sensorveiledning (PDF)

MAL sensorveiledning (Word)

Roller og ansvar

Dekan

  • Utarbeider oversikt over  hvilke emner som skal ha generell eller tilpasset sensorveiledning

Emneansvarlig 

  • Utarbeider sensorveiledninge
  • Sørger for at alle sensorer får tilgang til veiledningen i god tid før eksamen

Når skal sensorveiledningen være klar?

  • Sensorene skal få tilgang i god tid før eksamen.
  • Veiledningen skal være tilgjengelige for studentene etter at karakteren er fastsatt.
  • Sensorveiledning skal fortrinnsvis legges ut i emnets Canvas-rom. 

Fagpersonweb

Har du behov for å se klasselister eller registrere sensur digitalt? Da kan du bruke Fagpersonweb!

Logg på Fagpersonweb

Hvordan får du tilgang til Fagpersonweb?

Som ansatt ved KHiO med IT-konto har du automatisk tilgang til Fagpersonweb, og kan logge inn med Feide eller ID-porten. 

For eksterne sensorer, velg pålogging via ID-porten.

Merk: Fagpersonweb viser kun informasjon om emner du er registrert som fagperson. Denne koblingen opprettes gjennom en registrering i Felles studentsystem (FS). Først når du er knyttet til et emne i FS, vil det vises i Fagpersonweb. 


Dette kan du bruke Fagpersonweb til

Fagpersonweb er et nyttig støtteverktøy for deg som underviser og har behov for innsyn i undervisnings- og studentinformasjon registrert i Felles studentsystem (FS). Her er noen av funksjonene du har tilgang til:

  • Lage klasselister
  • Se studentdetaljer og undervisningsplaner
  • Sende meldinger til studenter
  • Se vurderingsresultater
  • Registrere sensur
  • Gi begrunnelse for sensur
  • Behandle klager på karakter
  • Se bilde og kontaktinformasjon for studenter

Pålogging for sensorer i Fagpersonweb

Intern sensor (ansatt ved KHiO)

  • Bruk KHiO-Feidepålogging for å logge inn i Fagpersonweb.

Ekstern sensor

Sensor med norsk fødselsnummer eller D-nummer:

  • Bruk ID_porten (f.eks. BankID, Buypass eller Commfides) for å logge inn. 

Sensor uten norsk fødselsnummer:

  • Bruk KHiO-Feidekonto

  • Merk: Avdelingen må søke om Feide-tilgang for eksterne sensorer uten norsk ID.

Når kan du registrere sensur?

Etter at tidspunktet for en eksamen har passert, vil det vises et varsel på forsiden av Fagpersonweb om at sensurarbeidet kan starte.

For å registrere sensur i Fagpersonweb:

  • Klikk på lenken "Registrer sensur" på forsiden.
  • Du finner også alle dine sensuroppdrag for inneværende semester under menyvalget "Sensur".

Registrere sensur med vurderingsuttrykket Bestått / Ikke bestått eller bokstavkarakterer

Når du åpner sensuroppdraget for en aktuell eksamen, vil du se en liste over alle kandidatene. Her registrerer du karakterene direkte. 

Ved vurdering med Bestått / Ikke bestått, benytter du knappene merket "Bestått" og "Ikke bestått" i Fagpersonweb for å registrere resultatet.

Du kan også benytte feltet "Min kommentar" til egne notater.

Disse kommentarene er kun synlige for deg, og vil være tilgjengelige dersom du senere skal gi en begrunnelse for karakteren. Se denne siden for mer informasjon om begrunnelser.


Samsensur i Fagpersonweb

Ved samsensur kan sensorene velge mellom to metoder for registrering av sensur:

Hver sensor registrerer selv

Sensorene kan velge å registrere sensur individuelt.

Se veiledning for dette her.

Én sensor registrerer på vegne av hele kommisjonen

Sensoren kan også avtale at én av dem registrerer sensuren for hele kommisjonen. I så fall:

  • Den som registrerer, klikker på radioknappen:
  • "Jeg vil registrere karakterer på vegne av hele kommisjonen."
  • Deretter registreres karakterene som normalt.

De andre sensorene vil kunne se hvem som registrerer på vegne av kommisjonen. De kan da ikke selv registrere sensur, med mindre den registrerende sensoren endrer valget sitt.

De kan imidlertid legge inn kommentarer, og velge om disse skal være synlige for de andre sensorene. 

Merk: Karakterer registrert på denne måten blir umiddelbart klare for signering og overføring. Alle sensorer i kommisjonen må signere før karakterene kan overføres.


Signer og overfør sensur

Fullføring og signering av sensur

  • Studenter du ikke har sensurert, lar du stå uten karakter.
    Studieadministrasjon vil da registrere "Ikke møtt" for disse kandidatene.
  • Når du er ferdig med å registrere sensur, klikker du på "Lage og neste steg".
    Statusen vil da vises som "Klar for signering og overføring".
  • Klikk på den grønne knappen "Signer og overfør".
    Alle karakterer som sensorene er enige om, blir da signert og overført. 

Etter signering

  • Når sensuren er registrert og overført, får du en kvittering som viser status for tidligere overføringer.
  • Ved samsensur vil kvitteringen også vise hvem som har overført sensuren til FS, dersom det er en annen enn den innloggede brukeren.

Feil i registrert sensur?

Dersom du har signert og overført sensur med én eller eller flere feil, må du kontakte studieadministrasjonen ved avdelingen din. De vil kunne rette opp feilen i Felles studentsystem (FS).


Andre veiledninger

Studentinformasjon (under oppbygging)

Lage klasselister (under oppbygging)

Registrere arbeidskrav (under oppbygging)

Registrere begrunnelser (under oppbygging)

Timeplan og rombooking

TimeEdit er Kunsthøgskolens timeplanlegging- og rombookingsystem.

Bookinger fra TimeEdit synkroniseres til studentenes kalendre i Canvas. 

Timeplanene legges semester for semester. 

  • Timeplan for vårsemesteret publiseres 1. desember.
  • Timeplan for høstsemesteret publiseres 15. juni.

Timeplanene finner du her
Timeplanene er offentlige og åpne for alle. Nye studenter får tilgang til timeplan før studiestart.

Timeplansprosess

Kunsthøgskolen i Oslo har en prosess og tidsplan for emne- og timeplanlegging.

Mål for timeplansprosessen er:

  • god informasjon til studenter og ansatte
  • deling av felles romressurser
  • beskrivelse av arbeidsdeling og -flyt mellom ulike roller

Dersom du skal være delaktig i timeplanlegging for neste semester vil du få informasjon fra din avdeling. Vi arbeider med timeplanene i omtrent to måneder før de er klare.

Timeplansprosessen i detalj finner du her.

Alle timeplaner vil også bli oppdatert underveis i semesteret.

Endringer underveis i semesteret

Undervisere som trenger å booke rom eller endre rom til undervisning kan sjekke hva som er ledig inneværende semester. 
Ansatte logger inn på "Ansatte" på hovedsiden for timeplaner
Gjestelærere kan få oversikt over sin undervisning på denne siden

Du tar så kontakt med avdelingens kontaktperson for timeplanlegging/rombooking eller sender en forespørsel timeedit@khio.no.


En forespørsel om timeplansendring skal inneholde:
  • Kull
  • Emnekode/Emne
  • Dato og klokkeslett
  • Ansatt/Gjestelærer
  • Rom-/ utstyrsbehov
Vanlige undervisningsrom

ansattsiden i TimeEdit finner du oversikt over vanlige undervisningsrom på Kunsthøgskolen i Oslo. Listen inkluderer informasjon om utstyr.

Scener og Loft

Scener og Loft har prioritering til scenekunstavdelingene, og brukes i hovedsak til undervisning, produksjoner og av stipendiater på Teaterhøgskolen, Operahøgskolen og avdeling Dans.
Produksjonene planlegges i god tid, og meldes inn ett år i forveien av dekanene ved scenekunstavdelingene. Produksjoner og behov for scener meldes inn til sceneteknisk team, som så planlegger årets scenebruk og produksjoner. 

Som regel er Scener og Loft fullbooket hele året. Fordeling av scener er oppført i produksjonsplanen. Ved ledig kapasitet kan man ta kontakt med avdelingens kontaktperson for rombooking og timeplanlegging. Informasjon om scenene finner du her på våre nettsider

Verksteder

De fleste verksteder krever sikkerhetskurs før bruk og booking (både for studenter og ansatte). 

Flere studieprogram på de visuelle avdelingene har timeplanlagt undervisning i verkstedene. I tillegg arrangeres det tekniske verkstedkurs til påmelding for studenter. Informasjon om verkstedene finner du her på våre nettsider.

Gallerier og utstillingsområder

Galleriene har prioritering til de visuelle avdelingene, og galleriene fordeles hvert semester i forbindelse med undervisningsplanleggingen. Ledig kapasitet informeres om fra avdelingene. Informasjon om gallerier og utstillingsområder finner du på intranett.

Booke møterom i Outlook

Alle ansatte (med IT-konto) kan booke møterom selv i Outlook. 

Møterommene skal i utgangspunktet ikke brukes til undervisning, og flere av møterommene ligger i områder der studenter ikke har tilgang. 

Når du innkaller til et møte i Outlook, kan du samtidig søke opp ledige møterom og booke.

Canvas

Canvas er KHiOs digitale læringsplattform. Det er en direkte kobling mellom FS (Felles studentsystem) og Canvas. 

Alle emner i studieplanene får emnerom i Canvas hver gang de går. Emner er enten halvårsemner eller helårsemner. Helårsemner bruker samme emnerom i Canvas hele studieåret.

FS Canvas ansatt

Tilgang til Canvas

Pålogging Canvas

  • Emneansvarlige og undervisere:
    Avdelingene melder inn hvem som er emneansvarlige og undervisere på de ulike emnene hvert semester/ hvert studieår.
    Disse får tilgang til emnerom i god tid før semesteret/ studieåret starter.
    Fast ansatte blir lagt til via FS (felles studentsystem). Gjestelærere (uten IT-konto) inviteres inn manuelt.
    Ansatte har mulighet til å invitere inn andre ansatte.
  • Studenter:
    Studenter får tilgang til emnerom etter at de har semesterregistrert seg.
    Studenter kan ikke inviteres inn manuelt i emnerom. 

    Alle studenter må semesterregistrere seg hvert semester, og alle studenter mottar informasjon og påminnelser om dette. Dersom studenter mangler i emnerom, selv etter at de har semesterregistrert seg, kan studenten kontakte studieadministrasjonen på avdeling. Informasjon til studenter om semesterregistrering er på intranett for studenter
Emnerom og kalender

Det legges inn en mal i alle emnerom. Dette for å sikre enhetlig informasjon og at studenter og ansatte finner frem.

Undervisningsbookinger fra TimeEdit overføres og synkroniseres til emnenes kalender i Canvas. Studentenes timeplaner i TimeEdit og Canvas er like.

I emnerommene legger emneansvarlige ut informasjon om emnene. Dette er informasjon om undervisning, arbeidskrav, læringsmål og vurdering. Man kan legge ut klargjorte pdf-er, eller legge inn tekst direkte på en side. Man kan opprette oppgaver og oppgaveinnleveringer, og legge ut korte beskjeder i kunngjøringer.

Det skal ikke være nødvendig for undervisere å informere om detaljer som klokkeslett, dato og rom for undervisning. Denne informasjonen finner ansatte og studenter i timeplanen/ kalenderen.

Det er ikke mulig for ansatte å gjøre endringer direkte i Canvas-kalenderen. Bookingene kommer fra TimeEdit. Kontakt timeplanlegger på avdeling for endringer. 

Kurs- og opplæringsressurser for undervisere
Avdelingsrom

Alle avdelinger har et avdelingsrom for studenter og ansatte. Disse opprettes og vedlikeholdes manuelt (ingen synkronisering til andre systemer som FS eller SAP).

Her legger avdelingene ut informasjon som gjelder alle studenter på avdelingen.

Varslinger

Studenter og ansatte styrer sine egne varslinger fra Canvas, og man kan endre hvor ofte man får varsel på ulike aktiviteter.

Digital undervisning

Zoom er det foretrukne verktøyet for digital undervisning ved KHiO. Mer informasjon finner du på intranett.

Spørsmål

Du kan kontakte studieadministrasjon på avdeling dersom du har spørsmål om Canvas, eller sende en e-post til canvas@khio.no

Tilrettelegging for studenter

KHiO plikter å tilrettelegge for studenter med funksjonsnedsettelse og særskilte behov slik det kommer frem av Universitets- og høgskoleloven §§ 10-5 og 10-6.
Studenter kan søke om tilrettelegging i studiehverdagen og til eksamen dersom hen har en funksjonsnedsettelse eller et helseproblem som fører til vesentlige ulemper. Tilrettelegging skal ha som formål å oppveie de ulempene hens nedsatte funksjonsevne/ helseproblem medfører.

Tilrettelegging skal ikke være så omfattende at det gir hen en fordel sammenlignet med andre studenter. 

Studenten bes ta kontakt med studiekonsulent på avdeling/studieadministrasjon så tidlig så mulig i semesteret for spørsmål i forbindelse med søknad om tilrettelegging.

Informasjon og søknad for studenter

Internasjonalisering

Kunsthøgskolen i Oslo har et omfattende utvekslingsprogram for studenter og ansatte med kunst- og designskoler på flere kontinenter. Vi er en del av Erasmus+ og Nordplus-programmene og har også bilaterale avtaler med institusjoner utenfor Europa.

For å finne informasjon om mobilitetsmuligheter i Erasmus+ og Nordplus-nettverkene med tilhørende prosessbeskrivelser og aktuelle søknadsskjemaer, samt informasjon og prosessbeskrivelse for inngåelse/endring av partneravtaler, klikk her (fast ansatte)

Studentvelferd - SiO helse

SiO - Studentsamskipnaden

Alle studenter på KHiO er tilknyttet Studentsamskipnaden SiO. Her har de blant annet tilgang til helsetjenester som fastlege og psykolog. Har du som underviser kontakt med en student som har helsemessige (fysiske eller psykiske) eller sosiale utfordringer kan du henvise til SiO. Se under for mer utfyllende informasjon:

Rådgivning

SiO Helse har tre helsesentre i Oslo, på Blindern, i Nydalen og i sentrum. I tillegg har de rådgivertjeneste på Kjeller. 

Timebestilling

Psykolog

Studentsamskipnaden har psykologer, med lang erfaring i å hjelpe studenter som har det vanskelig. 

Timebestilling

Student i psykisk ubalanse

Er du bekymret for om en student er i psykisk ubalanse?

Vi har laget et skjema med kontaktinformasjon til de forskjellige tilbudene hos SiO og hvor du kan ringe hvis det oppstår en akutt situasjon.

Se i tillegg nettsidene til SiO for mer informasjon om psykisk helse og veiledning.

Andre helsetilbud fra SiO

Uhell og skade

Sikre siden finn du opplysingar om kva du gjer i akutte skade- og uhellssituasjonar.

Meld yrkesskade eller yrkessykdom til NAV

Arbeidsgivere, Forsvaret, rektorer eller andre i lignende stillinger har plikt til å sende skademelding for deg ved arbeidsulykker og skadelig påvirkning av stoffer under arbeid. Meldeplikten gjelder for både studenter og ansatte.

Du finner mer informasjon om innmelding på NAV sine sider.

Statistikk om Kunsthøgskolens studier

Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) tilbyr en omfattende database for statistikk om høyere utdanning (DBH). Her finner du også detaljert statistikk knyttet til Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).

Du kan selv velge hvilke typer statistikk du ønsker å slå opp. Hovedsiden for studentstatistikk finner du her: https://dbh.hkdir.no.

For enkel tilgang har vi samlet direktelenker til de mest etterspurte statistikkene: 

Merk: Enkelte tall i DBH er avrundet. Dersom du har behov for mer presise data i din faglige rolle, kan du få tilgang til DBH som registrert bruker: Brukertilgang bestilles via nettskjema https://nettskjema.no

Når du har fått tilgang, logger du inn med din KHiO Feide-bruker via https://dbh.hkdir.no.

Rettighetsklarering av lærestoff

Rettighetsklarering av lærestoff som deles ut til studenter

Hvis du skal dele ut bokutdrag til studenter må du først registrere og klarerere rettigheter i Bolk, en tjeneste som tilbys av Kopinor. Dette er hjemlet i Kopinoravtalen for universitet og høgskoler. Avtalen gir adgang til å kopiere inntil 15 % av en bok. Mer om omfang av kopiering til studenter finner du på Kopinors nettsider.

Digitale kompendier

Bolk tilbyr en komplett løsning for å lage kompendier, fra bestilling til digital levering av innhold. I Bolk kan du søke etter bokutdrag fra både norske og utenlandske fagbøker. Du kan kan søke opp bøker, sette sammen bokutdrag og eventuelt eget materiale, og bestille digitale kompendier til ulike emner. Dersom utdragene ikke er tilgjengelige i Bolk, kan du skanne selv og laste opp pdf-fil til kompendiet. Kompendiet leveres ferdig som pdf-fil, komplett med forside og innholdsfortegnelse, og kan distribueres til studentene i Canvas. Filen har ikke kopisperre, og studentene kan fritt bruke det i sine studier.

Ta kontakt med biblioteket hvis du ønsker å bli opprettet som bruker i Bolk. Når du er opprettet som bruker kan du logge inn med Feide. Biblioteket tilbyr veiledning i bruk av Bolk. Det er også lagt ut veiledning til bruk av Bolk her.

Kom i gang-video fra Kopinor: Bolk på 1-2-3

Studentforestillinger – offentliggjøring av opptak

Ved opptak av studentforestillinger behandles både personopplysninger og åndsverksrettigheter. Derfor skal opptak behandles med varsomhet. Det er dekan ved avdelingen, eller den dekanen bemyndiger, som beslutter om det skal foretas opptak av en studentforestilling, og hvem som har ansvar for opptaket av studentforestillingen.

1. Samtykke til opptak

Hvis du ønsker at bilde-, lyd eller videoopptak av en studentforestilling du har ansvar for skal gjøres tilgjengelig for offentligheten, må du innhente:

Oversikt og samtykkeskjemaet sendes til postmottak@khio.no.

2. Støtte til opptak

Hvis du ønsker støtte til å foreta et opptak kan du sende en bestilling.
Dette gjøres ved å fylle ut nettskjema.
Støtte må bestilles senest 14 dager før forestillingen.

3. Lagring og deling av opptak

Opptak av studentforestillinger blir lagret og gjort tilgjengelig i Kunsthøgskolens vitenarkiv etter at det er sjekket at samtykke har blitt sendt.

Bestill kurs i litteratursøk og referansehåndtering

Kunsthøgskolens bibliotek tilbyr tilrettelagte kurs for studenter i informasjonskompetanse etter avtale med programansvarlige eller undervisere. Informasjonskompetanse er grunnleggende for forskning, utdanning og formidling. Biblioteket på Kunsthøgskolen tilbyr kurs i hvordan finne relevant litteratur, korrekt bruk av kilder og sitering, bruk av referansehåndteringsverktøyet Zotero, og opphavsrett. Se bibliotekets hjemmeside for mer informasjon om kurs, og ta kontakt hvis du ønsker kurs for dine studenter.