Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Arrangementer, AV og utstillinger

Her finner du informasjon om utlån av audiovisuelt utstyr og støtte fra skolens AV-team til streaming og filming. Her ligger også all informasjon om å stille ut på campus, inklusive galleritegninger, bistand til montering/lyssetting og adgang. Her finner du også informasjon om tillatelse til å arrangere fester på campus, og innmeldingsskjema for arrangementer.

Utstillinger

Team drift og team AV bistår studenter og ansatte med følgende ved utstillinger i skolens arealer:

  • Utlån av AV-utstyr: utstyr for opptak og avvikling av lyd og bilde, som kameraer, projektorer, skjermer, miksere og høyttalere etc. kan lånes for kortere perioder fra skolens utstyrslager. Se punkt for utstyrslageret under.
  • Lyssetting av utstillinger – se punkt for lyssetting under
  • Bistand til montering av utstillinger. Driftsteamet bistår ved spørsmål om bruk av lokalene og kan også yte noe praktisk hjelp ved montering av utstillinger i skolens lokaler.

Visningssteder

Kunsthøgskolen i Oslo har seks gallerier:

Skolen har i tillegg et antall fellesarealer og undervisningsrom som med noen begrensinger også kan brukes til utstilling. Disse er: 

I KHiOs arrangementskalender finner du informasjon om utstillinger, forestillinger og andre visninger i avdelingenes eller studentenes regi.

Hvis du ønsker å vise arbeider på skolen følger her en oversikt over hvordan du går til veis og hva du må tenke på:

Utstillingsplass 

KHiOs gallerier er prioritert de visuelle avdelingene, og reservasjoner av dem fordeles hvert semester i forbindelse med undervisningsplanleggingen. Ledig kapasitet informeres om fra avdelingene.

Kunst og håndverk disponerer hvert skoleår et av Seilduken-galleriene. De har en studentdreven gallerigruppe som tildeler utstillingsplass for sine studenter. Gruppen informerer hvert semester avdelingens studenter om dette, og du finner også mer informasjon i Canvas. Kontakt studiekonsulent på avdelingen ved spørsmål om å stille ut i øvrige areal på skolen.

Kunstakademiet disponerer under hvert skoleår et seilduksgalleri, Skylight og P0. Avdelingen informerer sine studenter om rutiner for reservasjon av utstillingsplass.

Dersom du har spørsmål om reservasjoner av rom eller ønsker å vise arbeider i ett av rommene i listen over kan du kontakte studiekonsulent på din avdeling. Oversikt over reservasjoner i gallerier og andre rom for visning av arbeider finner du her:

Merk at det hefter flere begrensinger for bruk av fellesarealer og undervisningsrom enn det gjør for galleriene. Mer informasjon om dette finner du nedenfor under «Montering».

Utearealet rundt KHiO er ikke en del av skolens leieavtale. Hvis du ønsker å vise arbeider eller jobbe på uteområdet må din avdeling sende en søknad til skolens gårdeier på vegne av deg, senest to uker før du ønsker å begynne å jobbe på området. Dette inkluderer også Asiatisk hage. Henvend deg til din programkoordinator så kan du få hjelp med dette.

Adgang og sikkerhet

For å få adgang til et galleri eller annet areal du skal stille ut i må du kunne dokumentere at du skal stille ut i rommet, og i hvilket tidsrom. Ta kontakt med drift på service@khio.no for å be om at adgang programmeres på ditt adgangskort. 

Under tiden du arbeider og har utstilling i rommet er du ansvarlig for sikkerheten i det. Ikke la dører ut i det fri stå åpne, ikke slipp inn uvedkommende, sørg for brann- og rømningssikkerheten og bruk lokalet i henhold til retningslinjene i galleritegningen, som du finner lenger ned på denne side. 

De til enhver tid gjeldende åpningstidene for studenter og ansatte finnes her. Disse åpningstidene gjelder også for arbeid i galleriene.

AV-utstyr

Hvis du ønsker å låne projektor, lydutstyr, mediespillere eller annet utstyr for opptak eller visning av lyd og bilde kan du låne dette fra skolens utstyrslager, som er en del av servicesenteret. Reserver utstyr i skolens LendItems-system selv, eller send en forespørsel til service@khio.no og beskriv hva du skal vise, hvordan og i hvilket format, så kan AV-teamet hjelpe deg. Les mer om utstyrslageret, inklusive lånebetingelser, her.

Lyssetting

Du kan få hjelpe til enkel lyssetting av utstillinger.

Det er installert ERCO-skinner for spotter i følgende rom:

  • Seilduken 1
  • Seilduken 2
  • Resepsjonsgalleriet
  • Formsalen
  • Hjørne av vestibyle
  • Området foran servicesenteret
  • Teorirommet 

Merk: du har ikke lov å selv arbeide med skolens ERCO-spotter

Øvrige gallerier og rom kan kun lyssettes dersom det planlegges godt. 

Ta kontakt på service@khio.no i god tid før du begynner å montere din utstilling for å avtale tid for bistand til lyssetting.

Utstillingskoordinator

Skolens utstillingskoordinator Annika Isaksson Pirtti arbeider ved driftsteamet og koordinerer bistand til større utstillinger, visninger og arrangementer. Hun arbeider også sammen med kuratorene for avgangsutstillingene.
Kontakt utstillingskoordinator dersom du planlegger utstilling og har spørsmål om bruk av lokaler på anniisak@khio.no. Du kan selvfølgelig også kontakte driftsteamet på service@khio.no. 

Montering

Plantegninger over alle områder som kan brukes til visning av arbeider, med mål, informasjon om materialer i vegger, lyssetting og begrensinger for bruk finner du under "Visningssteder" i starten av denne artikkelen.

Merk deg begrensingene for rommene og tilstøtende arealer slik at det du monterer ikke kommer i konflikt med brann- og rømningssikkerheten eller reglene for bruk av området. Da slipper du ekstra arbeid eller at arbeidene dine blir fjernet – lagring og montering som skjer i strid med reglementer fjernes fortløpende og uten varsel.

Du må selv ha de verktøy du trenger og du må også selv kjøpe inn det du trenger av spiker, skruer, kroker, vaiere etc. til montering. Stiger for utlån finnes i bygget som huser Selduksgalleriene og ved siden av Auditoriet. Husk å gå tilbake med stiger etter endt bruk. Fastlåste stiger lånes ikke ut. 

Driftsteamet kjenner lokalene godt og kan hjelpe deg med råd om materialer og praktisk hjelp ved montering. De har også lift for bistand til montering i høyden. Ta kontakt på service@khio.no senest to uker før du begynner å montere for å avtale tid for bistand. 

Generelle tips om montering:

  • Dersom du skal feste noe i en vegg av kryssfinèr/tre holder det med å kjøpe skruer for tre. Du kan også bruke skruer for tre hvis veggen består av gips med tre bak, så lenge skruen får feste i treet.
  • Dersom du skal feste noe i gipsvegg kan du – dersom du skal henge opp noe som er lett – bruke små spiker, eller skruer for tre dersom du skrur dem inn sakte. Skal du montere noe tungt må du kjøpe gipsankere og skruer til dem. 
  • Prøv å unngå å bruke plastplugger i gipsvegger. Mange plastplugger vil feste like godt i veggen eller bære den vekt de skal dersom de brukes i en vegg av gips eller tre.
  • Dersom du skal feste noe i betong trenger du å kjøpe deg murplugg i plast og skruer til dem.
  • MERK: ta kontakt med driftsteamet hvis du skal montere noe i betongvegg. Det er ikke lov å bore eller skru i alle våre vegger – for eksempel ikke i de gamle mursteinsveggene, som er vernet. Hvis du ønsker å feste noe fra taket – ta alltid kontakt med driftsteamet først.
  • MERK: det tillates ikke å montere fra rør, lamper, ventilasjon og annet teknisk utstyr.
  • MERK: ingen del av den gamle arkitekturen får males, tapes eller bores/skrus i. Dette gjelder murvegger, gamle vinduer, dragere og andre konstruksjoner.

Det er ikke tillatt å feste plakater på utvendige fasader eller på utsiden av vinduer og dører. Utendørs må plakater monteres på løse bukker/plakatholdere, eller på innsiden av glassdører. Ved montering på innsiden av glassdører må ikke tape benyttes. Benytt heller egnet klebemasse i av hvit type.

Sparkel og maling

Driftsteament deler ikke ut sparkel, maling eller utstyr for bruk til utstillinger.

På Flügger farve på Alexander Kiellands plass kan du kjøpe maling og utstyr til skolens rabatt. For å få rabatten må du oppvise gyldig adgangskort fra KHiO og oppgi koden til kontoen: 892708. Du kan betale kontakt eller med kort.

Hvis du kjøper maling selv så er dette rktig merke, type og nyans:

  • Resepsjonsgalleriet, Teorirommet, White Box og Forrom til kantina: Flügger Flutex Pro 7, fargekode S0300-N
  • Alle øvrige utstillingsarealer: Flügger Flutex Pro 7, fargekode S0500-N

MERK: denne maling er kun for vegger i gips og tre. Denne malingen må ikke brukes på andre typer av vegger på campus.

Vær snill og ikke bruk annen type maling. Maling av annet merke, type, nyans eller glans vil lage skjolder eller flekker når den har tørket, og da blir du nødt å male hele veggen på nytt med riktig maling.

Podier/utstillingssokler

Alt av utstillingsarkitektur må du bygge selv – sokler/podier, bord, hyller etc. Skolen eier ingen utstillingsarkitektur. 

Nullstilling

Alle må selv pusse opp og klargjøre utstillingsrom de har brukt etter endt utstilling. Dette innebærer: 

  • Alle spiker, klisterputer, skruer, plugger, ankere, stifter etc. må fjernes.
  • Alle hull og groper må sparkles. Flekken du sparklet må du så slipe flat og jevn før du maler den. Veggene må helmales dersom det er behov for det.
  • Møbler, utstyr og ting som er tatt til lokalet må fjernes, også fra tilstøtende arealer.
  • Du må selv fjerne og kaste alt søppel.

PR/kommunikasjon

For å få ut informasjon om utstillinger og arrangementer som er åpent for publikum, kontaktes team kommunikasjon på kommunikasjon@khio.no. Forbered tekst til kalenderen på khio.no, gjerne med en ingress på to setninger og en brødtekst med detaljer om hvem som stiller ut eller deltar, sammen med informasjon om tid og sted. Ta gjerne med relevante lenker til hjemmesider.

Har du forslag til saker til hjemmesiden eller sosiale medier, så gi gjerne lyd.

Team kommunikasjon administrerer KHiOs konto på Instagram og Facebook. I noen tilfeller tilbyr vi take-over av Instagram. Kontakt gjerne teamet dersom du har forslag eller spørsmål.

Du kan også kontakte team kommunikasjon om designmanual.

Servering under utstillinger

Bruk av alkohol og andre rusmidler er ikke tillatt i skolens lokaler, jfr. Studentreglementet og Ordensreglene i Driftsreglementet. Dette gjelder også under visninger og utstillinger. 

Dersom en arrangør ønsker å tilby alkohol til besøkere under en visning eller en utstilling reguleres dette av KHiOs Retningslinjer for servering av alkohol. Dette innebærer blant annet at tillatelse til servering av alkohol må innhentes fra KHiOs direktør, og arrangør må også søke og innvilges skjenkebevilling fra Oslo kommune. Uten tillatelse fra direktør og skjenkebevilling fra Oslo Kommune tillates ingen servering, salg eller bruk av alkohol under noen form for arrangementer, inkludert visninger og utstillinger. 

Alle brudd mot KHiOs retningslinjer for servering av alkohol blir rapportert inn til ledelsen.

Eksternt publikum til utstillinger

Utstillinger i hovedbygningen

Utstillinger i skolens hovedbygning kan kun holdes åpne for et eksternt publikum under tiden hvor resepsjonen er bemannet, og publikum må da gis adgang kun via hovedinngangen.

Resepsjonen er bemannet: 

  • Mandag til fredag 8-16 (sommer 8-15)

Utenom disse tider er resepsjonen stengt. Dersom utstillinger i skolens hovedbygning ønskes åpne utenom resepsjonens bemanningstid må utstiller dekke kostnaden for ekstra studentvakt i resepsjonen. Alle i publikum må da også gå inn og ut via hovedinngangen. Kontakt Oddvar Røsten i resepsjonen senest to uker før utstilling for å bestille ekstra resepsjonsvakt: oddvrost@khio.no

MERK: utvendige dører må under ingen omstendigheter blokkeres i åpen stilling ved bruk av kiler, lodd eller lignende. Det medfører brudd på sikkerheten til brukere og bygg, og vil bli rapportert inn til ledelsen.

Utstillinger i Seilduken 1, Seilduken 2 og Skylight

Ved utstillinger i Seilduken 1, Seilduken 2 og Skylight må utstiller selv sørge for at publikum kommer seg inn og ut av galleriet – og også for at de ikke tar seg inn på andre områder.

  • For visninger i Seilduken 1 kan arrangøren selv stille dør fra galleriet åpen ut mot innergården ved å trykke på nøkkelbryter og åpne døren helt. Når døra skal lukkes igjen må utløserknapp først brukes (sitter høyt opp på veggen).
  • For visninger i Seilduken 2 og Skylight må arrangøren sende forespørsel til service@khio.no om å få dører inn til trappehuset programmert åpne under tiden for visningen. Arrangør må da selv stille med vakt ved inngangsdøren på bakkeplan. Vakt må være til stede ved døra under hele visningen.

MERK: utvendige dører må under ingen omstendigheter blokkeres i åpen stilling ved bruk av kiler, lodd eller lignende. Det medfører brudd på sikkerheten til brukere og bygg, og vil bli rapportert inn til ledelsen.

Avgangsutstillinger

Fra april og ut skoleåret avsettes alle utstillingsarealer for årets avgangsutstillinger for de visuelle avdelingene. Klargjøring av arealene håndteres av respektive avdeling, og montering og lyssetting koordineres i samarbeid mellom avdelingene, utstillingskoordinator og team drift og utlån. Kommunikasjon og markedsføring av utstillingene håndteres i samarbeid mellom avdelingene og team kommunikasjon. 

Elvelangs

Hvert år, torsdagen kveld nærmest høstjevndøgn, arrangerer bydelene langs Akerselva Elvelangs i fakkellys. Under kvelden slukkes gatebelysningen langs elva fra Vaterland til Frysja og erstattes med 4000 fakler, og publikum inviteres til en vandring langs elvebreddene, som under kvelden blir scene for et hundretall kunst- og kulturinnslag. Mer om Elvelangs her.

Vil du delta? Kontakt din avdeling for mer informasjon.

Merk at det under arrangementet ikke er tillatt med salg av varer eller utdeling av informasjon.

Utstyrslager

Utstyrslageret  ligger ved servicesenteret, og er stedet du går til for å låne AV-utstyr for kortere perioder.

Lån av utstyr er tilgjengelig for alle studenter og ansatte ved Kunsthøgskolen.

For å låne utstyr fra utstyrslageret må du registreres som låntaker i skolens LendItems-system, og godtar da å følge utstyrslagerets lånebetingelser. Brudd mot lånebetingelsene medfører erstatningsansvar dersom utstyr blir ødelagt eller borte, og at du også kan miste muligheten å låne utstyr igjen.

Utstyrslageret har utstyr for:

  • Foto – kameraer, blitser, stativer
  • Video – kameraer, projektorer, mediespillere, skjermer
  • Lyd – utstyr for lydopptak, miksere, mic, høyttalere

Ta kontakt på service@khio.no ved forespørsler om lån eller reservasjon av utstyr.

Lånebetingelser for utstyslageret finner du her.

Fester

Det må søkes om tillatelse dersom studenter, ansatte eller avdelinger ønsker å arrangere fest, middag eller lignende i skolens lokaler, eller på utearealet rundt skolen. Tillatelser til å avholde fester på skolens areal innvilges av teamleder for Drift, i samråd med avdeling/seksjon. Dersom du ønsker å arrangere fest - kontakt teamleder for Drift i god tid før den planlagte festen på service@khio.no. Sene henvendelser kan ikke håndteres i tide, og da kan festen ikke gjennomføres.

Alle fester må avholdes i henhold til reglementer og instrukser, som du finner lenger ned. Det er blant annet verdt å merke seg følgende:

  • Alle fester må være avsluttet på et tidspunkt som gjør at alle, inklusive arrangører og brannvakter, er ute av bygningen før 00.00.
  • Arrangøren må selv håndtere alt renhold i etterkant av festen – også av toaletter, korridorer og arealer tilstøtende festlokalet. Alle lokaler skal være ryddet og rengjort samme dag før skolen stenger eller – i tilfelle festen finner sted fredag eller lørdag – påfølgende morgen.
  • Bruk av alkohol i skolens lokaler reguleres av skolens alkoholreglement – se lenke under.
    Det er hverken tillatt å servere, selge, konsumere eller ta med egen alkohol til skolens lokaler dersom ikke arrangøren er innvilget tillatelse til dette fra direktør og også har søkt og blitt innvilget skjenkebevilling fra Oslo Kommune.
  • Etter klokka 20.00 skal det være helt stille utendørs. Dersom musikk spilles innendørs må dører og vinduer ut i det fri fra lokalet holdes stengt.

Arrangøren må signere en avtale som regulerer ansvaret for blant annet renhold, kostnader og skader på inventar. Arrangør må også stille med brannvakter, som må få opplæring av Teamleder for Drift i forkant av festen.

NB: avtalen må også signeres av ansatt på den avdeling/seksjon som avholder arrangementet. Avdelingen/seksjonen er dermed ansvarlig for arrangementet. Det siste gjelder også uanmeldte fester.

Teamleder Drift håndterer signering av festavtaler og opplæring av brannvakter.

Avtaler og reglementer når du skal arrangere fest på KHiO:

Generelt reglement
Brann- og sikkerheitsinstruks for arrangørar
Branninstruks for brannvakt (må signerast av brannvernansvarleg og -vakt)
Føringar for servering av alkohol

AV-teamet

Gruppen yter tjenester med teknisk rådgiving, planlegging, rigg og støtte til arrangementer og visninger, samt dokumentasjon av seminarer og undervisning.

Tjenester

  • Drift og vedlikehold av AV-teknisk utstyr på møterom, visningsrom, dansestudioer o.l.Ved behov for AV-support i undervisningsrom meldes problemet til service@khio.no.
  • Bistår med AV-teknisk support på arrangementer, møter, disputaser og annen faglig aktivitet. Dette omfatter kameraproduksjon, lyssetting, lydproduksjon, lagring, etterarbeid og ferdigstilling av produkter.
  • Planlegger og gjennomfører streaming og produserer innhold for avdelinger og seksjoner på skolen. Eksempelvis KUF, innhold til skolens hjemmeside og dokumentasjon av faglig aktiviteter.
  • Bistår med prosjektering, anskaffelser og ferdigstilling av AV-tekniske installasjoner
  • Utlån av AV-utstyr til studenter og ansatte.

Prosess for bestilling

  • Ønsker om AV-teknisk bistand må meldes inn ved bruk av innmeldingsskjema.
  • Større arrangementer må meldes inn seinest 14 dager før oppstart. Etter innmelding avholdes et pre-produksjonsmøte med ansvarlig arrangør og medlemmer fra AV-teamet. Dette er helt avgjørende for å sikre kvalitet på gjennomføringen av prosjektet.
  • AV-teknisk bistand til mindre arrangementer som meldes inn en uke før oppstart kan unntaksvis håndteres hvis AV-teamet har ledig kapasitet.
  • Vi er avhengig av en kontaktperson med oppdatert informasjon om prosjektet.
  • Eventuelle opptak må hentes ut av arrangør innen 1 uke etter avsluttet prosjekt.

Merk! AV-teknisk support ytes i skolens åpningstider. For bistand til arrangementer på kveldstid og helger må det avtales overtid. Overtidsbetaling må dekkes av arrangør.

Innmelding av arrangementer

Arrangementer som ikke er planlagt inn i produksjonsinnmelding eller timeplanlegging skal meldes inn med dette skjemaet.

Fyll ut skjema

Skjemaet skal sikre at nøkkelpersoner kobles på tidlig i planleggingsprosessen, og dermed kan bidra med sin kompetanse på hva det planlagte arrangementet vil kreve av støtte fra seksjoner.

Innmeldingsskjemaet skal benyttes i startfasen av planlegging av slike arrangementer. Skjemaet vil fange opp behov for å koble på andre avdelinger/seksjoner ved å synliggjøre hvilke aspekter ved et arrangement som vil kreve ressurser utover avdelingens egne ressurser, enten i form av økonomiske, areal- eller personalmessige ressurser.

For innmelding av AV-behov til forestående arrangementer, se eget skjema under AV-teamet.