Om eksamen og sensur
Eksamen og sensur er sentrale elementer i vurderingsarbeidet i høyere utdanning.
På disse sidene finner du informasjon om hva eksamen og sensur innebærer, hvilke vurderingsformer som benyttes, og hvordan begrepene etterprøvbarhet, sluttvurdering og underveisvurdering forstås ved KHiO.
Hva er eksamen?
Kort forklart
Eksamen er en vurderingsform som brukes for å måle studentens kunnskaper, ferdigheter og kompetanse opp mot læringsutbyttet i et emne.Resultatet danner grunnlag for et sensurvedtak, som føres på vitnemål eller annen dokumentasjon.
Formålet med eksamen er å dokumentere hva studenten har oppnådd av kompetanse etter endt undervisning. Eksamen skal gi et rettferdig og pålitelig grunnlag for å vurdere i hvilken grad læringsutbyttet er oppnådd, og fungerer samtidig som en kvalitetssikring i utdanningen.
Eksamen kan gjennomføres i ulike former, avhengig av fagets egenart og læringsutbytte. Noen vurderingsformer er etterprøvbare, mens andre ikke er det.
Eksempler på vurderingsformer inkluderer:
- Forestillinger
- Utstillinger
- Visninger
- Skriftlig eksamen
- Praktisk eksamen
- Muntlig eksamen
- Muntlig presentasjon
- Fremlegg av arbeid/mappe (mappevurdering)
- Løpende vurdering
- Praksisvurdering
- Annet vurderingsform beskrevet i studieplanen.
Etterprøvbarhet
En etterprøvbar eksamen kan dokumenteres eller gjentas, slik at en ny sensor kan vurdere resultatet ved en eventuell klage. Studenten har rett til både begrunnelse og klagerett på karakteren.
En ikke-etterprøvbar eksamen skjer i øyeblikket og kan ikke dokumenteres for ny vurdering. Studenten har rett til begrunnelse umiddelbart etter eksamen, men ingen klagerett.
Underveisvurdering og sluttvurdering
I studiene skilles mellom underveisvurdering og sluttvurdering.
Underveisvurdering - vurdering for læring
Formålet med underveisvurdering er å støtte studentenes faglige og kunstneriske utvikling gjennom kontinuerlig tilbakemelding og refleksjon.
Underveisvurdering brukes som en del av læringsprosessen, og resultatet føres ikke på vitnemål.
Kjennetegn
- Har som mål å fremme læring og utvikling
- Krever ikke sensorveiledning
- Kan gjennomføres i ulike former tilpasset fagets egenart
Eksempler på underveisvurdering
- Veiledningssamtaler med faglærer
- Skissebøker eller prosessjournaler
- Gruppekritikk og diskusjon av studentarbeider
- Uformelle visninger eller prøver, for eksempel work-in-progress-visning av forestilling
- Peer feedback i verksted eller studio
- Refleksjonsnotater knyttet til eget praksis
Sluttvurdering - vurdering av læring
Formålet med sluttvurdering er å dokumentere studentens oppnådde kompetanse ved avslutningen av et emne eller studieprogram.
Sluttvurdering danner grunnlag for karaktersetting og sensurvedtak, og resultatet føres på vitnemål eller annen dokumentasjon.
Kjennetegn
- Skal vise i hvilken grad studenten har oppnådd læringsutbyttetet
- Krever sensorveiledning og vurderingskriterier i tråd med emnebeskrivelsen
- Resultatet dokumenteres og registreres
Eksempel på sluttvurdering
- Avsluttende visning eller utstilling av kunstnerisk arbeid (for eksempel forestilling, konsert eller utstilling)
- Eksamen i forma av ferdig kunstprosjekt med ekstern sensor
- Skriftlig refleksjonsoppgave eller teorioppgave
- Mappevurdering med utvalgte arbeider og refleksjon
- Muntlig eksamen
Gjennomføring og ansvar
Faglig ansvarlig og emenansvarlig har hovedansvar for å organisere og kvalitetssikre eksamen, i samarbeid med administrasjonen.
Ved planlegging av eksamen skal det sikres at:
- vurderingsformen måler læringsutbyttet
- eksamensoppgavene er tydelige og rettferdige
- studentene får nødvendig informasjon om vurderingsform, hjelpemidler og vurderingskriterier
Hva er sensur?
Kort forklart
Sensur er den faglige vurderingen av studentens prestasjon ved sluttvurdering. Den skal sikre at kompetansen vurderes rettferdig, pålitelig og faglig forsvarlig, i tråd med emnets læringsutbytte og vurderingskriterier.
Ved eksamen fattes et sensurvedtak som uttrykkes som en karakter (bestått/ikke bestått, eller bokstavkarakter A-F). Sensuren fastsettes av sensorer utpekt av institusjonen.
Formålet med sensur er å sikre:
- faglige kvalitet og likebehandling
- vurdering i tråd med læringsutbyttebeskrivelsene
- dokumentasjon av studentens sluttkompetanse