Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Anton Fyrst og Mitra Shamloo. Avgang bachelor i medium- og materialbasert kunst 2024. Foto: Øystein Thorvaldsen
Anton Fyrst og Mitra Shamloo. Avgang bachelor i medium- og materialbasert kunst 2024. Foto: Øystein Thorvaldsen

Bachelorstudium i medium- og materialbasert kunst

Bachelorstudiet gir kunstutdanning innen fagområdene keramikk, tekstil, grafikk og tegning og metall- og smykkekunst.

Tittel på studieprogram
Bachelorstudium i medium- og materialbasert kunst
Studieprogramkode
BAKF
Normert studietid
3 år heltid
Undervisningsspråk
Norsk
Søknadsfrist
1. april 2025

Bachelorprogrammet består av en kjerne av emner, i tillegg til en rekke valgbare kurs. Håndverksbasert undersøkelse av materialer og utvikling av et faglig begrepsapparat står sentralt i undervisningen. Skriving og teoretisk refleksjon er en vesentlig del av studiet. Studentene skal i løpet av studietiden utvikle fortrolighet med en eller flere fagdisipliner og etablere et bevisst forhold til håndverk, kunsthistorie og samtidskunst. Verkstedene drives av høyt kvalifiserte fagfolk, og studentene har tilgang til både tradisjonelle redskaper og avanserte, moderne teknikker. Lærerstaben deler sin erfaring og formidler egen kunstnerisk forskning gjennom praktiske demonstrasjoner, spesialiserte kurs og individuell veiledning. Bachelorstudiet er en treårig heltidsutdanning.

Studieprogrammet ender med et avsluttende avgangsarbeid. Se utstillingen for Avgang 2024 her.

Keramikk

På bachelorstudium i medium- og materialbasert kunst kan man velge fordypningen keramikk.

Keramisk kunst omfatter et stort register av kunstneriske innfallsvinkler til materialene leire og keramikk. Den keramiske kunsten er, foruten kunsthåndverket, tett forbundet med design og billedkunst, og har hatt en avgjørende betydning gjennom kunsthistorien.

På fagområde Keramikk arbeider du med ditt individuelle prosjekt under veiledning av profesjonelle, utøvende kunstnere. Den brede kompetansen blant keramikkavdelingens ansatte gir våre studenter ulike innfallsvinkler til det keramiske feltet. Fagområdets kontakter til det internasjonale miljøet brukes som en aktiv ressurs i forelesninger og workshops, samt i form av inviterte gjestekunstnere.

Gjennom praktisk arbeid i verkstedene utforsker du materialer, teknikker og konseptuelle strategier og metoder med sikte på å oppnå større bevissthet i ditt eget kunstnerisk språk og uttrykk. Undervisningens overordnede mål er å gi bred innsikt i fagområdet keramisk kunst, i tillegg til å gi deg de kunnskaper og ferdigheter som trengs for å arbeide som profesjonell keramisk kunstner.

Les mer om verkstedene.

Grafikk og tegning

På bachelorstudium i medium- og materialbasert kunst kan man velge fordypningen grafikk og tegning.

Fagområdet legger vekt på grafiske teknikker som dyptrykk, litografi, silketrykk og høgtrykk samt fotobaserte prosesser innen disse mediene. I tillegg inneholder fagområdet tegning og bokkunst.

De radikale forandringene innen grafikkfeltet de siste årene har forandret innfallsvinkelen til mediet. Grafikk er en demokratisk kunstform som kan innbefatte alt fra plakater og knapper med tekst, til klær, kaker og graffiti. Grafikk kan omfatte trykte MDF-plater og digitalt manipulert silketrykk, tapet inkorporert i installasjoner, eller tresnitt der selve matrisen spiller hovedrollen i verket. Grafikken viser seg derfor i ulike forkledninger innenfor den grafiske kunstens utvidede felt.

Tegning er i nær relasjon til grafiske uttrykk og strekker seg fra skisser og tegning som utviklings- og idéverktøy, til tegning som kunstnerisk unikum, og til tegning kombinert med andre materialer og teknikker. Tegning har etter hvert blitt et viktig språk i samtidskunsten, på papir, vegg, nettbrett, artists books, og formidlet via andre masseproduksjonsteknikker.

grafikk.khio.no

Les mer om verkstedene.

Tekstil

På bachelorstudium i medium- og materialbasert kunst kan man velge fordypningen tekstil.

Tekstile visuelle uttrykk representerer en måte å tenke, lage, skrive og uttrykke seg på. Du kan lære å farge fibre, kjemiske oppskrifter, farge med planter, spinne tråd og lese filosofi, kunsthistorie og politisk teori. Veven, printen og broderiet uttrykker våre ideer i mange lag.

Undervisningen på tekstilavdelingen er basert på praktisk undervisning på verksted og i workshops; tekstile praksiser, farging, analoge og digitale vever, silketrykk, digital/analog tekstilprint og digitalt/analogt broderi. Avdelingen har jevnlig besøk av nasjonale og internasjonale gjestekunstnere, kuratorer og teoretikere. Som student får du veiledning både individuelt og i grupper. Vi har også auditoriumsbasert undervisning i teori og kunsthistorie.

Les mer om verkstedene.

Metall- og smykkekunst

På bachelorstudium i medium- og materialbasert kunst kan man velge fordypningen metall- og smykkekunst.

Vi tilbyr landets eneste høyere kunstutdannelse med spesialisering i smykkekunst og objekt. Smykker er identitetsskapende og personlige, men bæres og kommuniserer i en sosial sfære. Objekter/korpus/skulptur er også meningsbærende, og tradisjonen danner utgangspunkt for nytenking og kunstneriske prosesser. Det gjøres også undersøkelser relatert til stedsspesifikk kunst og kunst i offentlige rom.

Undervisningen baseres på kunstnerisk praksis med fokus på håndverk og materialer, parallelt med kunstfaglig teori og metode. Det legges stor vekt på eksperimentering og undersøkelser, både praktisk og idémessig. Skolens verksteder er unike, og som student får du anledning til å lære mer om blant annet lodding, støping, smiing, sveising, patinering mm. I hovedsak jobber du med individuelle prosjekter under veiledning av profesjonelle utøvere. Vi arrangerer workshops, forelesninger og faglige diskusjoner. Som student nyter du godt av et stort faglig nettverk og mange internasjonale gjestelærere.

Les mer om verkstedene.

Studieplan

Denne studieplanen gjelder fra høstsemesteret 2024.

Kort beskrivelse av studiet

Bachelorstudiet i Medium- og material basert kunst er en treårig utdanning med fokus på kunstnerisk skapende virksomhet gjennom material- og verkstedsbasert praksis. Håndverksbasert undersøkelse av materialer og utvikling av et faglig begrepsapparat står sentralt i undervisningen. Skriving og refleksjon er en viktig del av studiet, og skal støtte den vesentlige delen som er den praktiske og kunstneriske utvikling. Studentene skal i løpet av studietiden utvikle fortrolighet med en eller flere fagdisipliner og etablere et bevisst forhold til håndverk, kunsthistorie og samtidskunst. Veiledning både individuelt og i grupper er en viktig metode for utviklingen av den enkelte students kunstneriske praksis. Studiet er organisert rundt avdelingens fire fagområder Grafikk, Keramikk, Tekstil og Metall- og smykkekunst og man søker seg inn til ett av disse fagområdene. I løpet av studiet gis det anledning til både disiplinorientering og interdisiplinære tilnærminger i egen kunstnerisk praksis.

Grafikk: fagområdet Grafikk favner et stort spekter kunstuttrykk, alt fra det tradisjonelle til nye digitale løsninger. Med undertitlene publisering, foto, tegning og kunstnerbøker, legger grafikkfeltet fokus på viktigheten av å samle dette vide og mangfoldige spekteret og åpne for nye innfallsvinkler. Fagområdet tilbyr spesialfasiliteter innen dyptrykk, litografi, høytrykk og boktrykk, serigrafi, risografi, fotomekaniske trykkprosesser, digital utskrift, bok-kunst, CNC-fresing og laserskjæring.

Keramikk: fagområdet Keramikk tilbyr studentene en grunnleggende innføring i prosessene fra leire til keramikk med fokus på materialer og metode. Studenten vil lære om ulike typer leire, de grunnleggende teknikkene som pølseteknikk, plateteknikk, støping og bygging av store skulpturer, og få innføring i glasurkjemi og brennemetoder. Undervisningen i keramikk er delt i verkstedsundervisning, keramikkteori og veiledning i studentenes egen kunstneriske praksis, og favner et bredt felt av uttrykk innen keramikkfaget.

Tekstil: fagområdet Tekstil handler som helhet om å utvikle studentenes kunstneriske ideer og praksis gjennom verkstedundervisning, metodeundervisning, tekstilteori og veiledning. Verkstedundervisningen dreier seg først og fremst om innføring og fordypning i vev, stofftrykk og farging. I tillegg gjennomføres kurs i andre teknikker som broderi, papir, tufting og strikk.

Metall- og smykkekunst: fagområdet Metall- og smykkekunst tilbyr studentene å utforske en stor variasjon av teknikker og materialer, med spesialisering i smykkekunst og objekt. Utdanningen benytter godt utstyrte verksteder i tradisjonelle teknikker som støp, sveis, korpus, emalje og storskala skulptur. Fagområdet vektlegger teoretiske tilnærminger, workshoper, diskusjonsforum, og veiledning som metode for å utvikle studentens tilnærming til materialet og ulike teknikker.

Bachelorstudiet består av både valgbar og obligatorisk undervisning, og krever stor grad av selvstendighet.

Kompetansen etter endt studium skal gi grunnlag for selvstendig kunstnerisk virksomhet og arbeid innenfor kunstfeltet. Studiet kvalifiserer for opptak til høyere grads studier.

Opptakskrav

For å bli tatt opp til studiet kreves generell studiekompetanse og godkjent opptaksprøve. Det kan gjøres unntak fra krav om generell studiekompetanse for søkere som kan dokumentere spesielle faglige kvalifikasjoner.

Studiet i sin helhet henvender seg til studenter som har evne til og interesse for å arbeide med medium- og materialbasert kunst innen avdelingens fagområder, og man søker seg til et spesifikt fagområde. Søkerne rangeres ut fra resultatene av opptaksmateriell/innsendt portefølje og intervju.

Kriterier som vurderes under opptak er kunstneriske forkunnskaper, motivasjon, kunstnerisk modenhet og utviklingsevne, analytisk, visuell interesse og forståelse samt refleksjons- og formuleringsevne.

Det forutsettes at søkere behersker norsk / skandinavisk og engelsk, jf. Forskrift om opptak til høgare utdanning.

Læringsutbytte for studiet

Etter endt utdanning skal studenten:

  • kunne utvikle, praktisere og gjennomføre egen kunstnerisk praksis, og kunne formidle dette både skriftlig og muntlig
  • kunne reflektere over eget kunstnerisk arbeid og utvikling
  • være kjent med relevante verktøy, teknikker, materialer og uttrykksformer- samt treffe begrunnede valg ved bruk av disse
  • vise innsikt i fagfeltets historie, teorier, og kulturelle relasjoner
  • kjenne til sentrale kunstnerskap, aktuelt forsknings- og utviklingsarbeid og relevante faglige diskusjoner
  • vise innsikt i etiske problemstillinger knyttet til kunstproduksjon

Oppbygging og gjennomføring

Studiet er delt inn i to hovedemner: Kunstnerisk praksis og Kontekstualisering, samt Utstillingspraksis i 6.semester.

Kunstnerisk praksis danner grunnlaget for studentens skapende arbeid. Emnet omfatter fordypningsarbeid i uttrykksformer, materialer, teknikker og metoder. Kunstnerisk praksis gjennomføres som selvstendig arbeid, workshoper, tekniske kurs og veiledning individuelt og i grupper. Emnet kan ha obligatoriske 4 undervisningsbolker i fellesfag på tvers av fagområdene, innen blant annet tegning, form, metode, gruppekritikk og profesjonalisering.

Gjennom eget skapende arbeid utvikles eget formspråk, egne metoder og studenten lærer å treffe begrunnede valg. Gjennom praktisk arbeid i verkstedet blir studenten kjent med relevante verktøy, teknikker og materialer.

I en kombinasjon av selvstendig praktisk arbeid og lærerstyrt undervisning utvikler studenten ferdigheter og erfaring i valg av etiske, estetiske, samt tekniske løsninger. Som en del av dette utvikler studenten konseptuelle og estetiske kunnskaper og ferdigheter som er grunnleggende for fremstilling av kunst. Kunstnerisk praksis gir 20 studiepoeng per semester innen et av fagområdene. Studentene må følge Kunstnerisk praksis i det fagområde de har fått opptak hele 1. studieår, men kan søke seg til Kunstnerisk praksis på annet fagområde, eller søke plass på kurs i regi av andre fagområder, i 2. og 3. studieår. Utstilling i studentgalleri eller tilsvarende forventes som en del av Kunstnerisk praksis.

Kontekstualisering skal gi studenten referanser og relevant begrepsapparat for å utvikle evnen til kritisk refleksjon rundt egen kunstnerisk praksis. Gjennom referanser til relevant kunsthistorie og tolkning og drøfting av kunstfaglige tekster gjør studenten seg kjent med teoretiske tilnærminger som har preget kunstfaglig tradisjon og tenkning. Emnet skal skape fortrolighet med skriving som del av egen kunstnerisk praksis. Gjennom tekstlig analyse og utforsking av ulike tekstsjangre skal emnet bidra til utviklingen av den enkelte students vokabular om eget arbeid, og evne til å skrive presist om prosess, metode, kontekst og egen kunstnerisk praksis.

Det å gi og få tilbakemelding fra medstudenter står sentralt for å utvikle språk, kritisk tenkning og metoder for analyse, både av egen og andres praksis.

Kontekstualisering gir 10 studiepoeng per semester, unntatt 6.semester.

Utstillingspraksis gir studentene innsikt i å presentere eget arbeid i en offentlig og romlig kontekst. Det offentlige står sentralt i enhver form for kunstnerisk praksis, og studentene får grunnleggende profesjonalisering i aspektene som fører frem mot visning i offentlig rom, og for eget virke som aktiv kunstner. Utstillingspraksis skal gi fortrolighet med presentasjon av objekt i rom, og gi grunnlag for strategier og eksperimentering som legger grunnlag for valg, og presentasjon og kommunikasjon av resultat. Utstillingspraksis gir 10 studiepoeng 6.semester.

Gå til emnestruktur

Utveksling

Kunsthøgskolen i Oslo har utvekslings- og samarbeidsavtaler med utenlandske kunstutdanningsinstitusjoner som åpner for at studentene kan studere ved et utenlandsk lærested i en periode. Avtalene er hovedsakelig gjort innenfor rammene av de internasjonale samarbeidsprogrammene NORDPLUS og ERASMUS+.

For å ivareta en god studieprogresjon i det treårige bachelorstudiet ved Kunst og håndverk anbefales det at utveksling fortrinnsvis skjer i 2. studieår, eller i 5.semester. Utveksling må forhåndsgodkjennes - se intranett om utveksling for mer informasjon.

Disse utvekslingsavtalene gjelder bachelorstudium i medium- og materialbasert kunst:

Undervisning og læringsformer

Avdelingen praktiserer ulike former for undervisning; verkstedkurs, veiledning, gruppekritikk/gruppeveiledning, presentasjoner, studentdrevet undervisning samt lærerstyrt undervisning som forelesninger, seminarer, workshoper og skrivekurs.

Om verkstedsundervisning

Verkstedsundervisning utgjør den sentrale undervisningsformen under emnet Kunstnerisk praksis. Undervisningen foregår i verkstedene med faglærer. Undervisningen kan være alt fra introduksjonskurs til mer tematiske workshoper, basert på hvor i studieløpet studenten er. Faglærer instruerer, veileder og gir råd til studentenes egen kunstneriske praksis.

Om veiledning

Veiledning er individuelle samtaler og gruppesamtaler med tildelt veileder, som er en av avdelingens faglige ansatte. Veiledningen skal styrke den enkelte students fordypning i eget kunstnerisk arbeid. 3.studieår får man også veiledning på tekstarbeidet frem mot eksamen. Veiledning er en undervisningsform i alle emner, og er en essensiell del av undervisningen.

Om gruppekritikk

Gruppekritikk er samtaler i mindre eller større grupper hvor målet er at studenter og veiledere skal bidra i form av synspunkter og tilbakemeldinger på presentasjoner av kunstnerisk praksis, tekster eller annet. Gruppekritikk er en undervisningsform under emnet Kunstnerisk praksis, og skal fungere som en kobling mellom teori og praksisfag.

Om presentasjoner/utstillinger

Presentasjoner er studentens anledning til å presentere utstilling, kunstnerskap, eller eget kunstnerisk arbeid for en mindre eller større forsamling. Målet med presentasjoner er også at studenten får øve på presentasjonsarbeid/presentasjonsteknikker. Presentasjoner/utstillingspraksis er en vesentlig del av emnet Kunstnerisk praksis.

Studenten forventes å jobbe kontinuerlig med utstillingspraksis som del av kunstnerisk praksis. Ved slutten av hvert studieår skal studenten kunne vise til en form for presentasjon/utstilling/hendelse av eller med eget kunstnerisk arbeide. Formen på en slik presentasjon er fleksibel og åpen.

Emnet Utstillingspraksis i 6.semester gjør studentene forberedt på rollen som profesjonell/aktiv kunstner og gir en mer inngående oppfølging i arbeidet frem til avgangsutstilling.

Om studentdrevet undervisning

Ved studentdrevet undervisning påvirker studentene undervisningens retning og innhold. Undervisningen kan finne ulike former, og kan være med eller uten involvering av fagansatte. En forutsetning er at studenten selv formulerer målsetting med undervisningen, og er selv ansvarlig for læringen. Det forutsettes at studenten selv initierer mengdetrening i material- og verkstedpraksis og tilegner seg den kontekstualisering som trengs for progresjon i egen kunstnerisk praksis. Studentene leverer hvert semester en individuell plan.

Om lærerstyrt undervisning

Lærerstyrt undervisning er klasseroms- og verkstedsundervisning, veiledning, workshoper, seminarer og forelesninger.

Undervisning kan foregå både på norsk og engelsk.

Studiet tar sikte på ulike former for oppsøkende aktivitet utenfor skolens område og studieturer. Studieturer er et valgfritt tilbud.

Arbeidskrav for studiet omfatter:

  • deltagelse i all obligatorisk undervisning/veiledning
  • aktiv deltagelse i diskusjoner og gjennomganger
  • gjennomførte arbeidsoppgaver og innleveringer av praktiske og skriftlige oppgaver samt presentasjoner
  • utfylling av individuell arbeidsplan for hvert semester som skal godkjennes av veileder

Nærmere informasjon om arbeidskrav fremgår av den enkelte emnebeskrivelsen.

Bestemmelser om fravær og permisjon er fastsatt i Forskrift om studiene ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Vurdering

Arbeidskrav må være godkjent for at studentene skal kunne få avsluttende vurdering i emnene. Studiet er bygget opp rundt en struktur med vurdering ved slutten av hvert semester og med en midtveisevaluering halvveis i semesteret.

Avsluttende vurdering av et emne gjøres på bakgrunn av emnets arbeidskrav og læringsmål; presentasjon av kunstnerisk arbeid, muntlig redegjørelse og/eller skriftlig innlevering.

Ved midtveisevaluering får studenten tilbakemelding på hvorvidt man ligger an til måloppnåelse i emnets læringsmål, og om man ligger an til oppnåelse av emnets arbeidskrav for å få avsluttende vurdering i emnet.

Vurderingen i 1. - 5. semester vil bli utført av emneansvarlig og studentens hovedveileder.

Avsluttende eksamen vil finne sted i slutten av 6. semester og det er emnet Kunstnerisk praksis 6 som vurderes. Alle tidligere emner må være bestått for at studenten kan avlegge eksamen.

Studenten skal presentere et avgangsprosjekt i en utstilling, og skrive en tekst.

Vurderingen foretas av to sensorer, hvorav minst en er ekstern.

Alle emner vurderes med karakteren bestått/ikke-bestått. Alle emner i studiet må bestås for at studenten skal oppnå graden, Bachelor i medium- og materialbasert kunst.

Hvert semester er normert til 30 studiepoeng. Hvert studieår er normert til 60 studiepoeng. Nærmere informasjon om vurderingsformer fremkommer av de enkelte emnebeskrivelsene.

Ytterligere bestemmelser om vurdering og eksamen er fastsatt i Forskrift om studiene ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Studiekvalitet

Kunsthøgskolen i Oslo har systemer for å sikre og videreutvikle kvaliteten på alle deler av utdanningen.

Studentene er viktige bidragsytere i dette arbeidet gjennom blant annet å delta i studentevalueringer, studiebarometeret og SHoT-undersøkelsen.

Emnestruktur

Opptak

Søknadsfristen er 1. april 2025. Opptaket åpner to måneder før søknadsfristen.

Les mer om opptaket