Kontekstualisering 1
Kort beskrivelse av emnet
Kontekstualisering består av to komplementære deler: én i kunstteori og historie, og én i skrivepraksis. Kunstteori og historie skal gi studenten referanser og relevant begrepsapparat for å utvikle evnen til kritisk refleksjon rundt egen kunstnerisk praksis. Gjennom tolkning og drøfting av kunstfaglige tekster, kunstneriske metoder og utstillinger gjør studentene seg kjent med teoretiske tilnærminger som har preget kunstfaglig tradisjon og tenkning. Undervisningen i kunstteori og historie vil vektlegge endringer innen estetiske så vel som sosiokulturelle perspektiver. I skrivepraksis vil studentene lære å anvende fagteksten som del av tankeutvikling og prosessuelt verktøy. Gjennom tekstlig analyse og utforsking av ulike sjangre skal emnet bidra til utviklingen av den enkelte students vokabular om eget arbeid. Studentene får øvelse i å skrive presist om egen praksis, og det å gi og få tilbakemelding fra medstudenter står sentralt.
I Kontekstualisering 1 tilegner studenten seg grunnleggende kunnskap og relevant begrepsapparat for å utvikle evnen til kritisk refleksjon og kontekstualisering rundt egen kunstnerisk praksis samt undersøkes ulike måter å bruke tekst på for å klargjøre egne kunstneriske prosjekter.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- kunne benytte et grunnleggende faglig relevant begrepsapparat for å reflektere rundt eget og andres arbeid
- kunne bruke tekst som verktøy for å klargjøre egne kunstneriske prosjekter
Undervisning og læringsformer
Undervisningen organiseres som en kombinasjon av forelesninger, seminarer og ekskursjoner i tverrfaglige gruppesamlinger.
Arbeidskrav for emnet er:
- aktiv deltakelse i gruppesamlinger og på skrivekurs
- aktiv deltakelse i undervisningen
- deltakelse i avdelingens fellesundervisning (seminarer og foredrag)
- gjennomføre og innlevere emnets oppgaver
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet. Ved midtveisevaluering vurderes studentenes oppfyllelse av arbeidskrav. Ved manglende måloppnåelse til midtveisevaluering varsels studenten. I forkant av eksamen vurderes arbeidskrav på nytt. Oppfylte arbeidskrav gir adgang til eksamen. Manglende oppfylte arbeidskrav gir ikke adgang til eksamen.
Studenten vurderes til eksamen på innlevert tekst, video, og/eller presentasjon. Vurderingen ses i relasjon til emnets læringsutbytte og gjøres av emneansvarlig.
Emnet vurderes til bestått / ikke-bestått.