Kontekstualisering 3
Kort beskrivelse av emnet
Kort beskrivelse av emnet Kontekstualisering består av to komplementære deler: en i kunstteori og historie, og en i skrivepraksis. Kunstteori og historie skal gi studenten referanser og relevant begrepsapparat for å utvikle evnen til kritisk refleksjon rundt egen kunstnerisk praksis. Gjennom tolkning og drøfting av kunstfaglige tekster, kunstneriske metoder og utstillinger gjør studentene seg kjent med teoretiske tilnærminger som har preget kunstfaglig tradisjon og tenkning. Undervisningen i kunstteori og historie vil vektlegge endringer innen estetiske så vel som sosiokulturelle perspektiver. I skrivepraksis vil studentene lære å anvende fagteksten som del av tankeutvikling og prosessuelt verktøy. Gjennom tekstlig analyse og utforsking av ulike sjangre skal emnet bidra til utviklingen av den enkelte students vokabular om eget arbeid. Studentene får øvelse i å skrive presist om egen praksis, og det å gi og få tilbakemelding fra medstudenter står sentralt.
Kontekstualisering 3 skal bidra til utviklingen av egne kunstneriske prosjekter, via kjennskap til ulike ideologiske og politiske tilnærminger til kunst. Det øves på å formulere kunstneriske problemstillinger ved å jobbe med ulike tekstformater.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- kunne anvende relevante tekster som kan belyse eget kunstnerisk arbeid
- kunne artikulere problemstillinger og ideer som ligger til grunn for eget kunstnerisk og andres arbeid
- kunne utforske kunstneriske problemstillinger gjennom bruk av ulike tekstformater
- kunne anvende skrive- og redigeringsteknikker for å videreutvikle egne tekster
Undervisning og læringsformer
Undervisningen organiseres som en kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppekritikker og ekskursjoner i tverrfaglige gruppesamlinger.
Arbeidskrav for emnet er:
- aktiv deltakelse i gruppesamlinger og på skrivekurs
- aktiv deltakelse i undervisningen
- deltakelse i avdelingens fellesundervisning (seminarer og foredrag)
- gjennomføre og innlevere emnets oppgaver
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet. Ved midtveisevaluering vurderes studentenes oppfyllelse av arbeidskrav. Ved manglende måloppnåelse til midtveisevaluering varsels studenten. I forkant av eksamen vurderes arbeidskrav på nytt. Oppfylte arbeidskrav gir adgang til eksamen. Manglende oppfylte arbeidskrav gir ikke adgang til eksamen. Studenten vurderes til eksamen på innlevert tekst, video, og/eller presentasjon, og vurderingen ses i relasjon til emnets læringsutbytte og gjøres av emneansvarlig.
Emnet vurderes til bestått / ikke-bestått.