Kontekstualisering 4
Kort beskrivelse av emnet
Kontekstualisering består av to komplementære deler: en i kunstteori og historie, og en i skrivepraksis. Kunstteori og historie skal gi studenten referanser og relevant begrepsapparat for å utvikle evnen til kritisk refleksjon rundt egen kunstnerisk praksis. Gjennom tolkning og drøfting av kunstfaglige tekster, kunstneriske metoder og utstillinger gjør studentene seg kjent med teoretiske tilnærminger som har preget kunstfaglig tradisjon og tenkning. Undervisningen i kunstteori og historie vil vektlegge endringer innen estetiske så vel som sosiokulturelle perspektiver. I skrivepraksis vil studentene lære å anvende fagteksten som del av tankeutvikling og prosessuelt verktøy. Gjennom tekstlig analyse og utforsking av ulike sjangre skal emnet bidra til utviklingen av den enkelte students vokabular om eget arbeid. Studentene får øvelse i å skrive presist om egen praksis, og det å gi og få tilbakemelding fra medstudenter står sentralt.
Kontekstualisering 4 skal bidra til videreutviklingen av egne kunstneriske prosjekter, via økt kjennskap til ulike ideologiske og sosiokulturelle perspektiver på kunstnerisk praksis.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- kunne anvende relevante tekster for å reflektere omkring eget kunstnerisk arbeid
- kunne reflektere over egen kunstnerisk praksis relatert til ulike ideologiske og sosiokulturelle perspektiver
- bruke egnete tekstformater til å formidle egne kunstneriske ambisjoner
- bruke tekst som verktøy for å reflektere omkring egne kunstneriske prosjekter
Undervisning og læringsformer
Undervisningen organiseres som en kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppekritikker og ekskursjoner i tverrfaglige gruppesamlinger.
Arbeidskrav for emnet er:
- aktiv deltakelse i gruppesamlinger og på skrivekurs
- aktiv deltakelse i undervisningen
- deltakelse i avdelingens fellesundervisning (seminarer og foredrag)
- gjennomføre og innlevere emnets oppgaver
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet. Studenten vurderes på innlevert tekst, video, og/eller presentasjon, og vurderingen ses i relasjon til emnets læringsutbytte og gjøres av emneansvarlig.
Emnet vurderes til bestått / ikke-bestått.