Råd og utvalg
For å sikre fagleg samarbeid internt, utvikle eit godt læringsmiljø, og samarbeid mellom høgskolen og arbeidslivet har Kunsthøgskolen nedsett fleire utval. På sida finn du mellom anna referat frå møte i leiargruppa, IDF, AMU og LMU.
Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.
Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.
For å sikre fagleg samarbeid internt, utvikle eit godt læringsmiljø, og samarbeid mellom høgskolen og arbeidslivet har Kunsthøgskolen nedsett fleire utval. På sida finn du mellom anna referat frå møte i leiargruppa, IDF, AMU og LMU.
Kunsthøgskolens øvste organ er styret som har 11 styremedlemer.
Les saksliste, saksdokument og referat og sjå styrets samansetjing her.
Referat frå leiarmøte er lagra i arkivsystemet Public360 (krev innlogging via Feide)
Klikk på lenkja over og du får opp saka i Public360. Referat frå møte er arkivert som dokument under saka. Når du loggar inn via Feide blir du bedt om å brukarnamn og passord, samt at du må verifisere ein brukarkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerheitsomsyn.
Referat frå leiarmøte er lagra i arkivsystemet Public360 (krev innlogging via Feide)
Klikk på lenkja over og du får opp saka i Public360. Referat frå møte er arkivert som dokument under saka. Når du loggar inn via Feide blir du bedt om å brukarnamn og passord, samt at du må verifisere ein brukarkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerheitsomsyn.
Referat frå leiarmøte er lagra i arkivsystemet Public360 (krev innlogging via Feide)
Klikk på lenkja over og du får opp saka i Public360. Referat frå møte er arkivert som dokument under saka. Når du loggar inn via Feide blir du bedt om å brukarnamn og passord, samt at du må verifisere ein brukarkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerheitsomsyn.
Referat frå leiarmøte er lagra i arkivsystemet Public360 (krev innlogging via Feide)
Klikk på lenkja over og du får opp saka i Public360. Referat frå møte er arkivert som dokument under saka. Når du loggar inn via Feide blir du bedt om å brukarnamn og passord, samt at du må verifisere ein brukarkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerheitsomsyn.
Ingen referat mottatt.
Læringsmiljøutvalget deltar i planlegging av tiltak som gjelder læringsmiljøet, og skal nøye følge utviklingen i spørsmål som gjelder sikkerheten og velferden til studentene.
Etter forslag fra LMU godkjente styret 14.06.2022 (S-sak 25/22) en plan for systematisk arbeid med læringsmiljøet. (Pdf)
Dersom du har spørsmål knyttet til læringsmiljøet ved Kunsthøgskolen kan du melde inn saker direkte til LMU.
Kontakt: lmu@khio.no.
Referat fra møter og andre aktuelle dokumenter er lagret i arkivsystemet Public360 (krever innlogging via Feide).
Klikk på lenken over og du får opp saken i Public360. Når du logger inn via Feide blir du bedt om å oppgi brukarnavn og passord, samt at du må verifisere en brukerkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerhetshensyn.
Referat fra møter og andre aktuelle dokumenter er lagret i arkivsystemet Public360 (krever innlogging via Feide).
Klikk på lenken over og du får opp saken i Public360. Når du logger inn via Feide blir du bedt om å oppgi brukarnavn og passord, samt at du må verifisere en brukerkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerhetshensyn.
Referat fra møter og andre aktuelle dokumenter er lagret i arkivsystemet Public360 (krever innlogging via Feide)Skjult tekst
Klikk på lenken over og du får opp saken i Public360. Når du logger inn via Feide blir du bedt om å oppgi brukarnavn og passord, samt at du må verifisere en brukerkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerhetshensyn.
Referat fra møter og andre aktuelle dokumenter er lagret i arkivsystemet Public360 (krever innlogging via Feide)
Klikk på lenken over og du får opp saken i Public360. Når du logger inn via Feide blir du bedt om å oppgi brukarnavn og passord, samt at du må verifisere en brukerkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerhetshensyn.
Les meir om arbeidsmiljø i HR-portalen (krev innlogging via Feide).
Arbeidsgjevar har hovudansvaret for at utvalet verkar etter hensikta. Dette er heimla i Arbeidsmiljølova. Det finnst også relevant informasjon i Orientering om medvirkning og vernetjenesten. Lovtekst, forskrifter og kommentarer fra Arbeidstilsynet. Informasjon om AMU er også tilgjengeleg på Arbeidstilsynets heimeside.
Verneombod samt hovudtillitsvalde vert også invitert til møta, og kan møte som observatørar. Verneomboda er talerøyr for dei tilsette når det gjeld spørsmål og tiltak rundt arbeidsmiljø.
I AMU sit representantar frå leiinga og arbeidstakarne, valde for to år om gongen. Leiaren vert valt vekselvis av arbeidsgjevaren og arbeidstakarens representantar for eitt år om gongen.
HR-rådgivar Chrsitophe Gras er AMUs sekretær, e-post: chrigras@khio.no
Referat frå AMU-møte er tilgjengeleg i saksarkivet, Public360.
2023: sak 23/00146
2022: sak 22/00018
Forskningsutvalget er rektors rådgivende fagstrategiske organ i saker som gjelder kunstnerisk utviklingsarbeid, forskning og doktorgradsutdanning.
Utvalget rapporterer til rektor.
Sekretær: Torben Lai
Referat og sakspapir er lagra i saksarkivsystemet Public360.
Utdanningsutvalget er rektors rådgivende fagstrategiske organ i saker som gjelder utdanningsfeltet.
Utvalget rapporterer til rektor.
Sekretær: Anette Christensen
Referat og saksdokument er lagra i arkivsystemet Public360 (krev innlogging via Feide)
Klikk på lenkja over og du får opp saka i Public360. Referat frå møte er arkivert som dokument under saka. Når du loggar inn via Feide blir du bedt om å brukarnamn og passord, samt at du må verifisere ein brukarkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerheitsomsyn.
Lov om likestilling og diskriminering pålegger offentlige myndigheter, arbeidslivets organisasjoner og arbeidsgivere en aktivitetsplikt for å fremme likestilling og hindre diskriminering.
På styremøte 27. oktober 2020, sak 49/20, vedtok styret å opprette et nytt utvalg for mangfold og likestilling på KHiO.
Se også: Første møte i mangfoldsutvalget
Handlingsplan for likestilling og mangfold, vedtatt av styret ved Kunsthøgskolen i Oslo 14. juni 2022, S-sak 29-22 (norsk)
Equality and diversity plan, approved by the board at Oslo National Academy of the Arts 14 June 2022, S-sak 29-22 (English)
Lov om likestilling og diskriminering pålegger offentlige myndigheter, arbeidslivets organisasjoner og arbeidsgivere en aktivitetsplikt for å fremme likestilling og hindre diskriminering. Det kreves at de jobber aktivt, målrettet og planmessig for å oppnå dette.
Aktivt betyr å iverksette tiltak, mens målrettet betyr å definere målet for arbeidet og hvem som er ansvarlig. Planmessig betyr å utarbeide og følge en bevisst strategi. For alle offentlige virksomheter, og private virksomheter med mer enn 50 ansatte, presiseres det at dette innebærer å både undersøke om det finnes hindre for likestilling eller risiko for diskriminering, å analysere årsakene til disse, og å iverksette tiltak som er egnet til å motvirke dem.
Med utgangspunkt i likestillings- og diskrimineringsloven, har Regjeringen utarbeidet en handlingsplan mot rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet og religion. Formålet med handlingsplanen er at den skal bidra til en fornyet og forsterket innsats i kampen mot rasisme og diskriminering. Planen gjelder for perioden 2020-2023.
KHiO utarbeidet i 2011 en handlingsplan for likestilling. Denne ble revidert i 2013. Planen fastslår at KHiO gjennom sin personalpolitikk skal fremme kvinners utvikling og muligheter med det formål å oppnå reell likestilling mellom kjønnene, hindre diskriminering på grunn av kjønn, funksjonsnedsettelse, etnisitet, religion, politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, alder eller seksuell orientering.
Målet med utvalgets arbeid er å være pådriver og inspirator i arbeidet med likestilling og mangfold for ansatte og studenter ved KHiO, og levere en handlingsplan som gjør det mulig for KHiO å arbeide med alle de ulike områdene som er dekket av likestillings og diskrimineringsloven.
Med likestilling menes her likeverd, like muligheter og like rettigheter. Likestilling forutsetter tilgjengelighet og tilrettelegging, og at ingen utsettes for diskriminering. Med mangfold menes her både representativitet og mangfold av perspektiver, holdninger og verdier.
Handlingsplanen skal avklare konkrete mål, tiltak, roller og ansvar for perioden med årlige prioriterte satsingsområder. Målet med handlingsplanen er at arbeidet med mangfold og likestilling skal være integrert i alle KHiOs virksomheter og prosesser, slik at lærings- og arbeidsmiljøet må være fritt for diskriminering og trakassering, slik at studenter og ansatte behandles på like vilkår.
Utvalget skal bidra til en høgskole for alle uavhengig av kjønn, etnisitet, nasjonal opprinnelse, språk, livssyn, politisk syn, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, sosioøkonomisk status, funksjonsevne og andre forhold. KHiO skal på ulike måter aktivt arbeide for at studentenes og ansattes sammensetning skal gjenspeile samfunnet rundt, blant annet for å gjøre det mulig å uttrykke et mangfold av perspektiver i KHiOs utdanninger og forskning.
Det foretas en kartlegging av nå-situasjonen som grunnlag for videre veivalg, og at den akademiske friheten skal respekteres. Det må tilrettelegges for arenaer for brede debatter
Utvalget skal være bredt sammensatt med representanter fra alle KHiOs avdelinger og seksjoner. I tillegg skal studentene være representert. Utvalget suppleres med ett eksternt medlem med særlig kompetanse på dette området. Et mindre arbeidsutvalg med medlemmer fra utvalget, kan arbeide med saker som ikke krever behandling i et samlet utvalg.
Utvalgets sammensetning er som følger:
Rektorat (prorektor): 1
Avdelingene: 6
Seksjonene: 4
Studenter: 6
Eksternt medlem: 1
Funksjonsperioden er to år med mulighet for forlengelse i ytterligere to år. Utvalget skal selv organisere sitt arbeid. Det etableres et arbeidsutvalg som skal fremme saker for utvalget og arbeide mellom møtene. Utvalget utpeker selv sitt arbeidsutvalg. Utvalgtes sammensetning dekker representasjonskravene i Hovedavtalen og uh-loven. Studentrådet oppnevner studentrepresentantene til utvalget.
Leder: Anne-Linn Akselsen, prorektor
Representanter fra fagavdelingene
Jorge Manilla Navarete, avdeling kunst og håndverk
Saskia Holmkvist, avdeling Kunstakademiet
Maziar Raein, avdeling design
Magne Eliassen, avdeling Operahøgskolen
Petra Fransson, avdeling Teaterhøgskolen
Yaniv Cohen, avdeling dans
Studentrepresentanter
Kevin Kurang, design BA2
Andrea Nilsen Viden, kunst og Håndverk BA2
Paulina Stroynowska, Kunstakademiet BA2
Øystein Dulsrud Klungnes, Operahøgskolen 1år
Sara Baban, Teaterhøgskolen MA2
Mariko Miyata Jancey, dans MA2
Representanter fra seksjonene
Dagfinn Skoglund, seksjon for teknisk produksjon
Cathrine Følstad, seksjon for virksomhetsstyring
Hanna Gjelten Hattrem, seksjon for studier, forskning og formidling
Kaja Glenne Lund, seksjon for service, brukerstøtte og infrastruktur
KHiO-ansatte og studenter kan følge avisoppslagene som er skrevet i forbindelse med sommerens mediedebatt om mangfold og likestilling (krever KHiO-epostadresse).
Kunsthøgskolen i Oslo samarbeider med Norges musikkhøgskole, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo og MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn om et felles redelighetsutvalg.
Sekretariatsfunksjonen ivaretas for tiden av Norges musikkhøgskole.
Medlem | Vara |
Lagdommer Michael Reiertsen, leder – til 31. desember 2022. | |
Professor Krisitin B Aavitsland (MF) – til 31. desember 2022 | Professor Jan-Olav Henriksen (MF) |
Professor Runar Hodne (KHiO) | Professor Jeanette Christensen (KHiO) |
Professor Jonny Aspen (AHO) | NN (AHO) |
Professor Gro Trondalen (NMH) – til 31. desember 2020 | Professor Øivind Varkøy (NMH) |
Stipendiat Bjørnar Utne-Reitan (NMH) – til 31. juli 2021 | Stipendiat Petrine Vinje (KHIO) |
Stipendiat Steinar Aandahl Skarpnes (MF) – til 31. juli 2021 | NN, (AHO) |
Informasjons-, drøftings- og forhandlingsutvalet (IDF) er eit organ for medbestemming på KHiO. Organet er samansett av representantar frå leiinga og arbeidstakarorganisasjonane.
Referat frå IDF-møte er lagra i arkivsystemet Public360 (krev innlogging via Feide)
Tenestemannsorganisasjonane har i oppgåve å ivareta medlemenes interesser og sikre dei tilsettes medråderett på arbeidsplassen, blant anna i sentrale og lokale lønnsoppgjer, utarbeide krav om nye avtalar, yte hjelp under arbeidskonfliktar og liknande, represente medlemene i samband med tilsetjingar og halde medlemmene informerte om aktuelle løns- og arbeidsspørsmål.
Hovudtillitsvald Merete Mørk Lingjærde
Vara: Kirsti Bræin
Hovedtillitsvald Anders Hamre
Vara: Frido Evers
Har for tida ikkje hovudtillitsvald.
Hovudtillitsvald Christel Bie Lavik
Sunniva H. Lundin
Samfunnsviterne KHiO (Akademikerne)
Hovedtillitsvald: Tancred Alexander Benedictow
Vara: Sandra Janzso
Verneombodets rolle er å ivareta arbeidstakaranes interesser i saker som gjeld det fysiske og det psykososiale arbeidsmiljøet.Verneombodet representerer tilsette i allee saker som vedkjem arbeidsmiljøet.
Verneombudet vert valt, av og mellom dei tilsette, for ein periode på to år.
Oversikt over verneombod ved KHiO er å finne under HR-portalen (krev innlogging via Feide).
Kunsthøgskolen i Oslo har opprettet ei egen klagenemnd som behandler klager.
Saker vedrørende utestenging og bortvisning, utestenging grunnet straffbare forhold og utestenging etter skikkethetsvurdering, jfr. §§ 4-8, 4-9 og 4-10, behandles av styret.
Klage på vedtak fattet av styret er ikke gjenstand for behandling i klagenemnda. Klagenemda skal heller ikke behandle spørsmål om erstatning.
Nemnda avgjør om det er grunn til å innkalle klageren og den eventuelle motpart til å møte for nemnda eller til å innhente uttalelser fra andre instanser.
Klagenemnda er vedtaksfør når lederen eller varamedlem for leder og to andre medlemmer er til stede. Nemndas vedtak i klagesaker kan ikke påklages.
Klagenemnda fatter avgjørelser i møte og det skal føres protokoll fra møtene.
Seksjon for studier og forskning er sekretariat for klagenemnda.