Råd og utvalg
For å sikre fagleg samarbeid internt, utvikle eit godt læringsmiljø, og samarbeid mellom høgskolen og arbeidslivet har Kunsthøgskolen nedsett fleire utval. På sida finn du mellom anna referat frå møte i leiargruppa, IDF, AMU og LMU.
Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere. Støttede nettlesere:
Chrome 97, Firefox (Android) 95, QQ browser 10.4, UC browser 12.12, Android WebView 97, Baidu 7.12, Chrome 97, Chrome 96, Chrome 95, Chrome 94, Edge 97, Edge 96, Firefox 96, Firefox 95, Firefox 94, Firefox 91, Firefox 78, Internet Explorer 11, Safari/Chrome (iOS) 15.2-15.3, Safari/Chrome (iOS) 15.0-15.1, Safari/Chrome (iOS) 14.5-14.8, Safari/Chrome (iOS) 14.0-14.4, Safari/Chrome (iOS) 12.2-12.5, KaiOS 2.5, Opera Mini, Opera Mobile 64, Opera 82, Opera 81, Safari (MacOS) 15.2-15.3, Safari (MacOS) 15.1, Safari (MacOS) 14.1, Safari (MacOS) 13.1, Samsung 16.0, Samsung 15.0
Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.
For å sikre fagleg samarbeid internt, utvikle eit godt læringsmiljø, og samarbeid mellom høgskolen og arbeidslivet har Kunsthøgskolen nedsett fleire utval. På sida finn du mellom anna referat frå møte i leiargruppa, IDF, AMU og LMU.
Kunsthøgskolens øvste organ er styret som har 11 styremedlemer.
Les saksliste, saksdokument og referat og sjå styrets samansetjing her.
Referat frå leiarmøte er lagra i arkivsystemet Public360 (krev innlogging via Feide)
Klikk på lenkja over og du får opp saka i Public360. Referat frå møte er arkivert som dokument under saka. Når du loggar inn via Feide blir du bedt om å brukarnamn og passord, samt at du må verifisere ein brukarkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerheitsomsyn.
Referat frå leiarmøte er lagra i arkivsystemet Public360 (krev innlogging via Feide)
Klikk på lenkja over og du får opp saka i Public360. Referat frå møte er arkivert som dokument under saka. Når du loggar inn via Feide blir du bedt om å brukarnamn og passord, samt at du må verifisere ein brukarkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerheitsomsyn.
Referat frå leiarmøte er lagra i arkivsystemet Public360 (krev innlogging via Feide)
Klikk på lenkja over og du får opp saka i Public360. Referat frå møte er arkivert som dokument under saka. Når du loggar inn via Feide blir du bedt om å brukarnamn og passord, samt at du må verifisere ein brukarkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerheitsomsyn.
Ingen referat mottatt.
Læringsmiljøutvalget deltar i planlegging av tiltak som gjelder læringsmiljøet, og skal nøye følge utviklingen i spørsmål som gjelder sikkerheten og velferden til studentene.
Dersom du har spørsmål knyttet til læringsmiljøet ved Kunsthøgskolen kan du melde inn saker direkte til LMU.
Kontakt: lmu@khio.no.
Referat fra møter og andre aktuelle dokumenter er lagret i arkivsystemet Public360 (krever innlogging via Feide).
Klikk på lenken over og du får opp saken i Public360. Når du logger inn via Feide blir du bedt om å oppgi brukarnavn og passord, samt at du må verifisere en brukerkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerhetshensyn.
Referat fra møter og andre aktuelle dokumenter er lagret i arkivsystemet Public360 (krever innlogging via Feide)Skjult tekst
Klikk på lenken over og du får opp saken i Public360. Når du logger inn via Feide blir du bedt om å oppgi brukarnavn og passord, samt at du må verifisere en brukerkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerhetshensyn.
Referat fra møter og andre aktuelle dokumenter er lagret i arkivsystemet Public360 (krever innlogging via Feide)
Klikk på lenken over og du får opp saken i Public360. Når du logger inn via Feide blir du bedt om å oppgi brukarnavn og passord, samt at du må verifisere en brukerkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerhetshensyn.
Les mer om arbeidsmiljø i HR-portalen (krever innlogging via Feide).
Arbeidsgiver har hovedansvaret for at utvalget virker etter hensikten. De aktuelle bestemmelsene er hjemlet i Arbeidsmiljøloven. Det finnest også relevant informasjon i Orientering om medvirkning og vernetjenesten. Lovtekst, forskrifter og kommentarer fra Arbeidstilsynet. Informasjon om AMU finnes også på Arbeidstilsynets hjemmeside.
Verneombud samt hovedtillitsvalgte inviteres også til møtene, og kan møte som observatører. Verneombudene er talerør for de ansatte når det gjelder spørsmål og tiltak rundt arbeidsmiljø.
I AMU sitter representanter fra ledelsen og arbeidstakerne, valgt for to år om gangen. Lederen velges vekselvis av arbeidsgiveren og arbeidstakerens representanter for ett år om gangen.
HR-rådgiver Toril Gjerdet er sekretær for AMU, e-post: torigjer@khio.no
06.12.2019
15.10.2019
06.05.2019
10.04.2019
15.02.2019
2017
2016
2015
2014
Forskningsutvalget er rektors rådgivende fagstrategiske organ i saker som gjelder kunstnerisk utviklingsarbeid, forskning og doktorgradsutdanning.
Utvalget rapporterer til rektor.
Som konsekvens av opprettelsen av forskningsutvalget nedlegges Kunsthøgskolens KUF-utvalg som til nå har hatt har ansvar for vurdering og tildeling av KUF-midler. Dagens oppnevnte medlemmer av KUF-utvalget opprettholder ansvaret for vurdering og tildeling av KUF-midler ut oppnevningsperioden, dvs. fram til sommeren 2022. Dette arbeidet foregår i en faglig komite som rapporterer til forskningsutvalget.
Sekretær: Torben Lai
Referat og sakspapir er lagra i arkivsystemet Public360 (krev innlogging via Feide)
Klikk på lenkja over og du får opp saka i Public360. Referat frå møte er arkivert som dokument under saka. Når du loggar inn via Feide blir du bedt om å brukarnamn og passord, samt at du må verifisere ein brukarkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerheitsomsyn.
Utdanningsutvalget er rektors rådgivende fagstrategiske organ i saker som gjelder utdanningsfeltet.
Utvalget rapporterer til rektor.
Sekretær: Anette Christensen
Referat og saksdokument er lagra i arkivsystemet Public360 (krev innlogging via Feide)
Klikk på lenkja over og du får opp saka i Public360. Referat frå møte er arkivert som dokument under saka. Når du loggar inn via Feide blir du bedt om å brukarnamn og passord, samt at du må verifisere ein brukarkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerheitsomsyn.
Lov om likestilling og diskriminering pålegger offentlige myndigheter, arbeidslivets organisasjoner og arbeidsgivere en aktivitetsplikt for å fremme likestilling og hindre diskriminering.
På styremøte 27. oktober 2020, sak 49/20, vedtok styret å opprette et nytt utvalg for mangfold og likestilling på KHiO.
Se også: Første møte i mangfoldsutvalget
Lov om likestilling og diskriminering pålegger offentlige myndigheter, arbeidslivets organisasjoner og arbeidsgivere en aktivitetsplikt for å fremme likestilling og hindre diskriminering. Det kreves at de jobber aktivt, målrettet og planmessig for å oppnå dette.
Aktivt betyr å iverksette tiltak, mens målrettet betyr å definere målet for arbeidet og hvem som er ansvarlig. Planmessig betyr å utarbeide og følge en bevisst strategi. For alle offentlige virksomheter, og private virksomheter med mer enn 50 ansatte, presiseres det at dette innebærer å både undersøke om det finnes hindre for likestilling eller risiko for diskriminering, å analysere årsakene til disse, og å iverksette tiltak som er egnet til å motvirke dem.
Med utgangspunkt i likestillings- og diskrimineringsloven, har Regjeringen utarbeidet en handlingsplan mot rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet og religion. Formålet med handlingsplanen er at den skal bidra til en fornyet og forsterket innsats i kampen mot rasisme og diskriminering. Planen gjelder for perioden 2020-2023.
KHiO utarbeidet i 2011 en handlingsplan for likestilling. Denne ble revidert i 2013. Planen fastslår at KHiO gjennom sin personalpolitikk skal fremme kvinners utvikling og muligheter med det formål å oppnå reell likestilling mellom kjønnene, hindre diskriminering på grunn av kjønn, funksjonsnedsettelse, etnisitet, religion, politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, alder eller seksuell orientering.
Målet med utvalgets arbeid er å være pådriver og inspirator i arbeidet med likestilling og mangfold for ansatte og studenter ved KHiO, og levere en handlingsplan som gjør det mulig for KHiO å arbeide med alle de ulike områdene som er dekket av likestillings og diskrimineringsloven.
Med likestilling menes her likeverd, like muligheter og like rettigheter. Likestilling forutsetter tilgjengelighet og tilrettelegging, og at ingen utsettes for diskriminering. Med mangfold menes her både representativitet og mangfold av perspektiver, holdninger og verdier.
Handlingsplanen skal avklare konkrete mål, tiltak, roller og ansvar for perioden med årlige prioriterte satsingsområder. Målet med handlingsplanen er at arbeidet med mangfold og likestilling skal være integrert i alle KHiOs virksomheter og prosesser, slik at lærings- og arbeidsmiljøet må være fritt for diskriminering og trakassering, slik at studenter og ansatte behandles på like vilkår.
Utvalget skal bidra til en høgskole for alle uavhengig av kjønn, etnisitet, nasjonal opprinnelse, språk, livssyn, politisk syn, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, sosioøkonomisk status, funksjonsevne og andre forhold. KHiO skal på ulike måter aktivt arbeide for at studentenes og ansattes sammensetning skal gjenspeile samfunnet rundt, blant annet for å gjøre det mulig å uttrykke et mangfold av perspektiver i KHiOs utdanninger og forskning.
Det foretas en kartlegging av nå-situasjonen som grunnlag for videre veivalg, og at den akademiske friheten skal respekteres. Det må tilrettelegges for arenaer for brede debatter
Utvalget skal være bredt sammensatt med representanter fra alle KHiOs avdelinger og seksjoner. I tillegg skal studentene være representert. Utvalget suppleres med ett eksternt medlem med særlig kompetanse på dette området. Et mindre arbeidsutvalg med medlemmer fra utvalget, kan arbeide med saker som ikke krever behandling i et samlet utvalg.
Utvalgets sammensetning er som følger:
Rektorat (prorektor): 1
Avdelingene: 6
Seksjonene: 4
Studenter: 6
Eksternt medlem: 1
Funksjonsperioden er to år med mulighet for forlengelse i ytterligere to år. Utvalget skal selv organisere sitt arbeid. Det etableres et arbeidsutvalg som skal fremme saker for utvalget og arbeide mellom møtene. Utvalget utpeker selv sitt arbeidsutvalg. Utvalgtes sammensetning dekker representasjonskravene i Hovedavtalen og uh-loven. Studentrådet oppnevner studentrepresentantene til utvalget.
Leder: Anne-Linn Akselsen, prorektor
Representanter fra fagavdelingene
Jorge Manilla Navarete, avdeling kunst og håndverk
Saskia Holmkvist, avdeling Kunstakademiet
Maziar Raein, avdeling design
Magne Eliassen, avdeling Operahøgskolen
Petra Fransson, avdeling Teaterhøgskolen
Yaniv Cohen, avdeling dans
Studentrepresentanter
Kevin Kurang, design BA2
Andrea Nilsen Viden, kunst og Håndverk BA2
Paulina Stroynowska, Kunstakademiet BA2
Øystein Dulsrud Klungnes, Operahøgskolen 1år
Sara Baban, Teaterhøgskolen MA2
Mariko Miyata Jancey, dans MA2
Representanter fra seksjonene
Dagfinn Skoglund, seksjon for teknisk produksjon
Cathrine Følstad, seksjon for virksomhetsstyring
Hanna Gjelten Hattrem, seksjon for studier, forskning og formidling
Kaja Glenne Lund, seksjon for service, brukerstøtte og infrastruktur
KHiO-ansatte og studenter kan følge avisoppslagene som er skrevet i forbindelse med sommerens mediedebatt om mangfold og likestilling (krever KHiO-epostadresse).
KHiO har et utvalg for kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning (KUF- utvalget) som oppnevnes av styret. Utvalget har de senere år primært behandlet søknader fra fagansatte om støtte til KUF-prosjekt.
Utvalgets mandat følger av styrets vedtak ihht. delegasjonsoversikten
Merk:
Som konsekvens av opprettelsen av forskningsutvalget nedlegges Kunsthøgskolens KUF-utvalg som til nå har hatt har ansvar for vurdering og tildeling av KUF-midler. Dagens oppnevnte medlemmer av KUF-utvalget opprettholder ansvaret for vurdering og tildeling av KUF-midler ut oppnevningsperioden, dvs. fram til sommeren 2022. Dette arbeidet foregår i en faglig komite som rapporterer til forskningsutvalget. (Ref: S-sak 32/21).
Styret vedtar følgende sammensetning av KUF-utvalget for perioden fra 1. november 2020 til 31. oktober 2022 (S-sak 62/20):
Medlem | Vara | |
Rektorat | Camille Norment | Måns Wrange |
Interne fagansatte | Yaniv Cohen Liv Bugge |
Christina Lindgren |
Eksterne fagpersoner | Lars Hallnäs Trine Wiggen Hilde Andersen |
Arne Skaug Olsen Bente Irminger |
Stipendiater | Bjørn Blikstad | Solveig Holte |
Styret gir rektor fullmakt til å supplere utvalgets medlemmer ved behov frem til neste ordinære oppnevning høsten 2022.
Kunsthøgskolen i Oslo samarbeider med Norges musikkhøgskole, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo og MF Vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn om et felles redelighetsutvalg.
Sekretariatsfunksjonen ivaretas for tiden av Norges musikkhøgskole.
Medlem | Vara |
Lagdommer Michael Reiertsen, leder – til 31. desember 2022. | |
Professor Krisitin B Aavitsland (MF) – til 31. desember 2022 | Professor Jan-Olav Henriksen (MF) |
Professor Runar Hodne (KHiO) | Professor Jeanette Christensen (KHiO) |
Professor Jonny Aspen (AHO) | NN (AHO) |
Professor Gro Trondalen (NMH) – til 31. desember 2020 | Professor Øivind Varkøy (NMH) |
Stipendiat Bjørnar Utne-Reitan (NMH) – til 31. juli 2021 | Stipendiat Petrine Vinje (KHIO) |
Stipendiat Steinar Aandahl Skarpnes (MF) – til 31. juli 2021 | NN, (AHO) |
Informasjons-, drøftings- og forhandlingsutvalet (IDF) er eit organ for medbestemming på KHiO. Organet er samanett av representantar frå leiinga og arbeidstakarorganisasjonane.
Referat frå IDF-møte er lagra i arkivsystemet Public360 (krev innlogging via Feide)
Klikk på lenkja over og du får opp saka i Public360. Referat frå møte er arkivert som dokument under saka. Når du loggar inn via Feide blir du bedt om å brukarnamn og passord, samt at du må verifisere ein brukarkode som du får tilsendt på mobil. Denne rutinen er på grunn av sikkerheitsomsyn.
Tenestemannsorganisasjonane har i oppgåve å ivareta medlemenes interesser og sikre dei tilsettes medråderett på arbeidsplassen, blant anna i sentrale og lokale lønnsoppgjer, utarbeide krav om nye avtalar, yte hjelp under arbeidskonfliktar og liknande, represente medlemene i samband med tilsetjingar og halde medlemmene informerte om aktuelle løns- og arbeidsspørsmål.
Hovudtillitsvald Merete Mørk Lingjærde
Vara: Saskia Holmkvist
Hovedtillitsvald Anders Hamre
Vara: Frido Evers
Har for tida ikkje hovudtillitsvald.
Hovudtillitsvald Kristin Øye Gjersdal
Vara: Christel Bie Lavik
Verneombodets rolle er å ivareta arbeidstakaranes interesser i saker som gjeld det fysiske og det psykososiale arbeidsmiljøet.Verneombodet representerer tilsette i allee saker som vedkjem arbeidsmiljøet.
Verneombudet vert valt, av og mellom dei tilsette, for ein periode på to år.
Oversikt over verneombod ved KHiO er å finne under HR-portalen (krev innlogging via Feide).
Kunsthøgskolen i Oslo har opprettet ei egen klagenemnd som behandler klager.
Saker vedrørende utestenging og bortvisning, utestenging grunnet straffbare forhold og utestenging etter skikkethetsvurdering, jfr. §§ 4-8, 4-9 og 4-10, behandles av styret.
Klage på vedtak fattet av styret er ikke gjenstand for behandling i klagenemnda. Klagenemda skal heller ikke behandle spørsmål om erstatning.
Nemnda avgjør om det er grunn til å innkalle klageren og den eventuelle motpart til å møte for nemnda eller til å innhente uttalelser fra andre instanser.
Klagenemnda er vedtaksfør når lederen eller varamedlem for leder og to andre medlemmer er til stede. Nemndas vedtak i klagesaker kan ikke påklages.
Klagenemnda fatter avgjørelser i møte og det skal føres protokoll fra møtene.
Seksjon for studier og forskning er sekretariat for klagenemnda.
Varslingsnemnda kan benyttes når kritikkverdige forhold ikke lar seg løse på lavest mulig nivå.
Varsling om kritikkverdige forhold på KHiO er omtalt i dokumentet Rutiner for varsling ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Si ifra om læringsmiljøet er ei informasjonsside for studenter på intranett. Her finnes informasjon om hvordan man kan si ifra og rutiner rundt varsling og informasjon om studentombudet.
Varslingsnemnda kan benyttes når kritikkverdige forhold ikke lar seg løse på lavest mulig nivå eller når det er behov for å løfte saker ut av organisasjonen på grunn av sakens kompleksitet.
Varslingsnemda består av to eksterne medlemmer og ett internt medlem.
Varslingsnemndas sammensetning:
Pål Stephensen, KHiO, seksjonssjef virksomhetstyring
Advokat/partner Anne Marie Due, advokatfirmaet Hjort
HR-direktør Geir Haugstveit, Oslo Met
Saker til varslingsnemda sendes til seksjonssjef virksomhetsstyring, som er nemdas sekretær.
Varslingsnemda vil ta stilling til:
Nemda er rådgivende og gir anbefalinger tilbake til høgskoledirektør i hver enkelt sak. Saker som medfører behandling i tilsettingsutvalg og tilsettingsråd, sendes til seksjonssjef for virksomhetsstyring.
Dersom varslingsnemnda vurderer at den ikke skal behandle varslingssak av ulike grunner, sendes saken tilbake til varslingsmottaket, som er ansvarlig for at saken blir håndtert.
Varslingsmottak er vår førstelinje og behandler alle varsler / klager om kritikkverdige forhold.
Varslingsmottaket består av:
hovedverneombud
seksjonssjef virksomhetsstyring
fast oppnevnt dekan
prorektor