Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Kunst- og designhistorie 1

Kort beskrivelse av emnet

Emnet gir en bred introduksjon til kunst- og formgivingshistorien fra istiden og frem til romantikken. Emnet fortsetter med en grundig gjennomgang av de mest sentrale kunst- og designhistoriske strømninger fra slutten av 1800-tallet frem til postmodernismen. Et mål for emnet er å utvide studentenes forståelse for tingenes og omgivelsenes utforming i et historisk og samfunnsmessig perspektiv.

Læringsutbytte for emnet

Etter endt emne skal studenten:

  • kunne analysere og redegjøre for stiler og epoker.
  • kunne sette samtidens designuttrykk inn i et historisk perspektiv.
  • kunne se seg selv, sin faglige utøvelse og sitt faglige ståsted i en større sammenheng.

Undervisning og læringsformer

Forelesning, pensumlitteratur, selvstudie, kollokviearbeid, presentasjoner.

Arbeidskrav for emnet er:

  • gjennomføring av alle pålagte oppgaver til fastsatte innleveringsfrister.
  • deltakelse i undervisning og aktiviteter som defineres som obligatoriske i emneplanen.

Vurdering

Alle arbeidskrav må være godkjent for å få en avsluttende vurdering i emnet. Emnet vurderes på grunnlag av læringsmål og vurderingskriterier som er satt for emnet. Vurderingen foretas av emneansvarlig og kan eventuelt gjøres i samarbeid med interne faglærere og/eller eksterne gjestelærere.