Å studere på KHiO 2020: Kunst og håndverk
Navn: Julia Pauline Boracco Braaten
Fag: master medium- og materialbasert kunst
Hvordan har tiden på KHiO vært?
Jeg har trivdes veldig godt på skolen her. Det har kanskje noe med at jeg ganske fort skjønte at her er man sin egen primus motor, og hvis man vet hva man vil, ligger alt til rette for det meste. De fantastiske verkstedene gir et hav av muligheter, men god planlegging er absolutt essensielt for å gjennomføre forsøk og prosjekter.
Det sosiale miljøet opplevdes sterkere under bachelorstudiet enn masterstudiet. Det var også mer tid til det da og mer felles undervisning. Vi var en veldig sammensveiset gjeng på BA-studiet, vi arrangerte utstillinger sammen og dro på turer. Mye tull og tøys, masse gøy og lek. Det var mye frihet i det felleskapet, i dag deler jeg atelier med flere av de samme folka. Dette gode miljøet har absolutt vært superviktig både faglig og sosialt.
Hva er det viktigste du tar med deg fra KHiO?
Jeg har lært mye på KHIO, og metode, teknikk og materialkunnskap er noe jeg vil trekke frem, for det er mye kunnskap og kompetanse å hente på studiet. En ting er de utrolige verkstedene, men menneskene som drifter dem er også resurser det er viktig å ta i bruk. Bank på en dør (og dem er det mange av) og spør, og du får som regel hjelp til hva det måtte være, enten det er mindre tekniske utfordringer eller store prosjekter. Men dette med arbeidsdisiplin og planlegging er også noe jeg tar med meg videre. På kunst og håndverk, medium og materialbasert kunst har vi mindre “egne” arbeidsplasser enn kunstakademiet. Til gjengjeld har vi blant annet den vakre, enorme stofftrykksalen. Det var en brutal overgang å plutselig skulle arbeide “on display”, det kan fort føles eksponerende å skulle arbeide utforskende i alles åsyn, men dette er også en verdifull erfaring jeg tar med meg. Og man får arbeide i fred. En liten prat her og der var gode avbrekk i hektiske prosesser. Og ett lite tips; skolen er åpen til midnatt hver dag, og om kvelden får man fort verkstedene for seg selv, så man kan si jeg var så heldig å ha KHIOs største atelier for meg selv, kveld etter kveld, i årevis. For en luksus!
Fortell om avgangsprosjektet ditt?
Avgangsprosjektet mitt består av en serie med fire semifigurative tekstile malerier. Jeg har arbeidet lagvis med silke i forskjellige kvaliteter. Fra helt tett silkefløyel, mettet med farge til lett, transparent organza malt med pensel. Tematikken min kretser rundt “den ensomme krigeren”, det å møte seg selv en sen natt, bevæpnet og klar til både å vinne og å tape indre kamper. Jeg vil nok si at isolasjonen som covid-19 førte med seg, til en viss grad endret prosjektets form og således sluttresultatet, og da til det tematisk mørkere.
Hva nå?
Jeg er så heldig å være en del av et selvinitiert atelierfelleskap på Montebello, der har vi god plass, spennende samtaler og vi holder hverandre oppdaterte på fagfeltet. Å være en del av et slik felleskap føles helt essensielt for meg som nyutdannet, særlig når det er blitt så turbulent som det er nå. Så flyttelasset fra KHIO sendes rett opp dit, og så er det å fortsette å produsere da. Jeg deltar for tiden på Østlandsutstillingen på Buskerud kunstsenter i Drammen (står til 2. august). Og den første helgen i juli debuterer jeg med min egen separatutstilling på Gressholmen kro initiert av Kunstnerforbundet, den står til midten av august. Dere er alle hjertelig velkommen til å komme å se mitt avgangsprosjekt der.
Les også
Koronakullet , avgangsstudenter fra hver av våre seks avdelinger forteller hvordan de har hatt det denne ekstraordinære våren og hva de tenker om kunstnerens rolle.
Avgang 2020: MFA in Medium and Material-based Art and MFA in Art and Public Space