Utviklingsprogram for pedagogisk basiskompetanse
Dette programmet er først og fremst et tilbud til ansatte i vitenskapelige stillinger som på ansettelsestidspunktet ikke har slik formell universitet- og høgskolepedagogisk basiskompetanse. Ved ledige plasser vil andre faglig ansatte og stipendiater få tilbud om å delta i programmet.
Påmelding foregår via dekan, som prioriterer deltakelse og behov i dialog med den ansatte og HR. Eventuelle restplasser annonseres via internposten og e-post i god tid før oppstart, med påmeldingsinfo.
Faglig leder for det pedagogiske utviklingsprogrammet: Åse Kvalbein
Om programmet og hvem programmet er for
Pedagogisk basiskompetanse er et fleksibelt kurs i universitets- og høgskolepedagogikk for ansatte ved Kunsthøgskolen i Oslo. Kurset er ment å sikre at ansatte lærere har den utdanningsfaglige kompetansen som kreves ved tilsetting i faglige og vitenskapelig stillinger. I tråd med nasjonale retningslinjer sikter kurset blant annet mot å gi deltakerne kompetanse og trygghet i lærerrollen innenfor sin fagtradisjon.
Kurset er lagt opp med to basiskurs som varer et helt studieår og er i stor grad basert på selvstudium, eget utviklingsarbeid, kollegaveiledning og erfaringsdeling i gruppe. Kurset er ca. 30% samlingsbasert undervisning og 70% selvstudium og kollegaveiledning.
Innhold og kursoversikt
Kurs | Tematisk innhold | Omfang | Tilbys studieår |
---|---|---|---|
Å være lærer og veileder i kunstutdanning |
|
100 timer | 2024-2025 2026-2027 2028-2029 |
Planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning |
|
100 timer | 2025-2026 2027-2028 2029-2030 |
Pedagogiske prinsipper og arbeidsformer
Kurset baserer seg på følgende pedagogiske prinsipper:
- Aktiv læring: lite lærerstyrt tradisjonell undervisning, og mer bruk av selvstudium gjennom varierte læringsressurser på Canvas, kollektiv læring i gruppe og teori-praksis refleksjoner
- Praksisbasert: med utg.p. i og knyttet til egen praksis, utvikle og lære erfaringsbasert og aktivt utvikle egen undervisning og veiledning
- Veiledning: veiledning fra kursholdere og kollegaveiledning mellom deltakere
- Erfaringsdeling: refleksjon teori-praksis, aktiv bruk av fagfeller og kolleger
- Fleksibelt: lite felles kurstid, lære når du kan, støtte i varierte læringsressurser, blandet språk (NO/EN) på læringsressurser
Kursmoduler
- Kursmodul 1: Å være lærer og veileder i kunstutdanning (100 timer)
- Kursmodul 2: Planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning (100 timer)
Retningslinjer
Retningslinjer for pedagogisk basiskompetanse og ansettelsesforskrift
Retningslinjene gjelder for bedømmelseskomiteer oppnevnt av Kunsthøgskolen i Oslo for å gjennomføre sakkyndig bedømmelse av søkere ved tilsetting i undervisnings- og forskerstilling eller ved søknad om opprykk til førstelektor, førsteamanuensis, dosent eller professor.
Retningslinjene gjelder ikke for vurdering av søkere til stipendiatstillinger.
Lokale retningslinjer for Kunsthøgskolen i Oslo, vedtatt av styret 13.06.2023
Overordnet disse retningslinjer er bestemmelsene i
- Lov om universiteter og høyskoler § 6
- Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger
Utdrag fra bestemmelsene:
Krav til førsteamanuensis:
Søkere skal bedømmes, men ikke rangeres, på om de oppfyller følgende krav:
Gjennomført eget program (minimum 200 timer)/relevante kurs og egen praktiske undervisning, og opparbeidet grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning (grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå)1 . Ferdighetene skal dokumenteres i form av en systematisk og samlet fremstilling som vurderes ved institusjonene. De som ikke oppfyller kravene ved ansettelsen, skal pålegges å oppfylle dem innen to år etter ansettelsen.
Institusjonene kan etter § 1-1 fastsette høyere krav og bestemme at disse skal gjelde i bedømming og rangering av søkere.
Krav til professor:
I tillegg til de krav til grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå som er gitt til stilling som førsteamanuensis, skal det dokumenteres:
- Kvalitetsutvikling i egen undervisning og veiledning over tid
- Bred erfaring med veiledning fortrinnsvis på master/ ph.d.-nivå
- Deltakelse i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap