Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Utviklingsprogram for pedagogisk basiskompetanse

Dette programmet er først og fremst et tilbud til ansatte i vitenskapelige stillinger som på ansettelsestidspunktet ikke har slik formell universitet- og høgskolepedagogisk basiskompetanse. Ved ledige plasser vil andre faglig ansatte og stipendiater få tilbud om å delta i programmet.

Påmelding foregår via dekan, som prioriterer deltakelse og behov i dialog med den ansatte og HR. Eventuelle restplasser annonseres via internposten og e-post i god tid før oppstart, med påmeldingsinfo.

Faglig leder for det pedagogiske utviklingsprogrammet: Åse Kvalbein

Om programmet og hvem programmet er for

Pedagogisk basiskompetanse er et fleksibelt kurs i universitets- og høgskolepedagogikk for ansatte ved Kunsthøgskolen i Oslo. Kurset er ment å sikre at ansatte lærere har den utdanningsfaglige kompetansen som kreves ved tilsetting i faglige og vitenskapelig stillinger. I tråd med nasjonale retningslinjer sikter kurset blant annet mot å gi deltakerne kompetanse og trygghet i lærerrollen innenfor sin fagtradisjon.

Kurset er lagt opp med to basiskurs som varer et helt studieår og er i stor grad basert på selvstudium, eget utviklingsarbeid, kollegaveiledning og erfaringsdeling i gruppe. Kurset er ca. 30% samlingsbasert undervisning og 70% selvstudium og kollegaveiledning.

flytskjema over fremdriften i programmet
Innhold og kursoversikt
Kurs Tematisk innhold Omfang Tilbys studieår
Å være lærer og veileder i kunstutdanning
  • Lærer- og veilederrollen 
  • Pedagogiske grunnsyn, kunnskapssyn og læringssyn 
  • Veiledning 
  • Læringsmiljø og samhandling
100 timer 2024-2025 2026-2027 2028-2029
Planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning
  • Innføring i generell didaktikk og noen sentrale didaktiske modeller 
  • Sentrale styringsdokumenter og studieplan 
  • Bruk av fagspesifikke og varierte arbeidsformer tilpasset ulike læringssituasjoner 
  • FOU/KUF-basert undervisning 
  • Innføring i standardbruk av Canvas 
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
100 timer 2025-2026 2027-2028 2029-2030
Pedagogiske prinsipper og arbeidsformer

Kurset baserer seg på følgende pedagogiske prinsipper:

  • Aktiv læring: lite lærerstyrt tradisjonell undervisning, og mer bruk av selvstudium gjennom varierte læringsressurser på Canvas, kollektiv læring i gruppe og teori-praksis refleksjoner
  • Praksisbasert: med utg.p. i og knyttet til egen praksis, utvikle og lære erfaringsbasert og aktivt utvikle egen undervisning og veiledning
  • Veiledning: veiledning fra kursholdere og kollegaveiledning mellom deltakere
  • Erfaringsdeling: refleksjon teori-praksis, aktiv bruk av fagfeller og kolleger
  • Fleksibelt: lite felles kurstid, lære når du kan, støtte i varierte læringsressurser, blandet språk (NO/EN) på læringsressurser

Kursmoduler

Retningslinjer

Retningslinjer for pedagogisk basiskompetanse og ansettelsesforskrift

Retningslinjene gjelder for bedømmelseskomiteer oppnevnt av Kunsthøgskolen i Oslo for å gjennomføre sakkyndig bedømmelse av søkere ved tilsetting i undervisnings- og forskerstilling eller ved søknad om opprykk til førstelektor, førsteamanuensis, dosent eller professor.

Retningslinjene gjelder ikke for vurdering av søkere til stipendiatstillinger.

Lokale retningslinjer for Kunsthøgskolen i Oslo, vedtatt av styret 13.06.2023

Overordnet disse retningslinjer er bestemmelsene i

Utdrag fra bestemmelsene:

Krav til førsteamanuensis:

Søkere skal bedømmes, men ikke rangeres, på om de oppfyller følgende krav:

Gjennomført eget program (minimum 200 timer)/relevante kurs og egen praktiske undervisning, og opparbeidet grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning (grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå)1 . Ferdighetene skal dokumenteres i form av en systematisk og samlet fremstilling som vurderes ved institusjonene. De som ikke oppfyller kravene ved ansettelsen, skal pålegges å oppfylle dem innen to år etter ansettelsen.

Institusjonene kan etter § 1-1 fastsette høyere krav og bestemme at disse skal gjelde i bedømming og rangering av søkere.

Krav til professor:

I tillegg til de krav til grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå som er gitt til stilling som førsteamanuensis, skal det dokumenteres:

  • Kvalitetsutvikling i egen undervisning og veiledning over tid
  • Bred erfaring med veiledning fortrinnsvis på master/ ph.d.-nivå
  • Deltakelse i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap

  1. Nasjonale veiledende retningslinjer for UH-pedagogisk basiskompetanse - Universitets- og høgskolerådet (uhr.no) ↩︎