Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Kunst- og designhistorie 2

Kort beskrivelse av emnet

Emnet gir en bred introduksjon til design- og kunsthistorie i en samtidskontekst. Her drøftes urfolksperspektiver og postkoloniale problemstillinger og filmens brede påvirkning på kunst og design. Teknologiutviklingen og omsvinget fra objekt til opplevelse/tjeneste i både kunst og design også grundig drøftet. I tillegg tilbyr emnet tre historiske streiftog inn i henholdsvis skrift-, møbel- og drakthistorien.

Læringsutbytte for emnet

Etter endt emne skal studenten:

  • kunne analysere og redegjøre for stiler og epoker.
  • kunne sette samtidens designuttrykk inn i et historisk perspektiv.
  • kunne se seg selv, sin faglige utøvelse og sitt faglige ståsted i en større sammenheng.

Undervisning og læringsformer

Forelesning, pensumlitteratur, selvstudie, kollokviearbeid, presentasjoner.

Arbeidskrav for emnet er:

  • gjennomføring av alle pålagte oppgaver til fastsatte innleveringsfrister.
  • deltakelse i undervisning og aktiviteter som defineres som obligatoriske i emneplanen.

Vurdering

Alle arbeidskrav må være godkjent for å få en avsluttende vurdering i emnet. Emnet vurderes på grunnlag av læringsmål og vurderingskriterier som er satt for emnet. Vurderingen foretas av emneansvarlig og kan eventuelt gjøres i samarbeid med interne faglærere og/eller eksterne gjestelærere.