Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 104, Firefox (Android) 101, QQ browser 10.4, UC browser 12.12, Android WebView 104, Baidu 7.12, Chrome 104, Chrome 103, Chrome 102, Edge 104, Edge 103, Firefox 103, Firefox 102, Firefox 91, Firefox 78, Internet Explorer 11, Safari/Chrome (iOS) 15.5, Safari/Chrome (iOS) 15.4, Safari/Chrome (iOS) 15.2-15.3, Safari/Chrome (iOS) 14.5-14.8, Safari/Chrome (iOS) 14.0-14.4, Safari/Chrome (iOS) 12.2-12.5, KaiOS 2.5, Opera Mini, Opera Mobile 64, Opera 89, Opera 88, Safari (MacOS) 15.6, Safari (MacOS) 15.5, Samsung 18.0, Samsung 17.0

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Poetics of Landness work in progress exhibition at ROM for Art and Architecture in online collaboration with Arely Amaut and Stacy Jo Scott, February 2022, Oslo
Poetics of Landness work in progress exhibition at ROM for Art and Architecture in online collaboration with Arely Amaut and Stacy Jo Scott, February 2022, Oslo

Jording gjennom blåleire

Stipendiat Sigrid Espeliens doktorgradsprosjekt

Vitenskapelig sammendrag

Det var først i 2013 da jeg flyttet til Oslo etter ti år med keramisk kunstutdannelse og praksis at jeg så blåleira som lå på alle byggeplasser i den raskt voksende byen. Gjennom å arbeide med denne blåleira, hovedsakelig fra Oslo, men også andre steder i Norge og leirer fra andre land, har det åpnet opp for mange spørsmål rundt leire som mer enn et materiale for kunstproduksjon, men som noe i seg selv; som landskap, jord og land.

 

I det kunstneriske forskningsprosjektet Jording med (blå)leire eksperimenterer jeg med subjektive måter å arbeide med leire på i landskapet. Jeg jobber med leira ikke kun som en materialeressurs for keramisk kunst, men også leire som jord, landskap og vesen. Med forskjellige kunstneriske metoder «leser» jeg leira gjennom kroppen, gjennom stedet der leira er funnet, og gjennom teknologi. Med teknologi mener jeg både prosessering av leire og annen leire-til-keramikk-teknologi men også digital teknologi som 3D skanning og 3D skriving med leire. Gjennom feltturer, samarbeid og workshops med forskjellige grupper mennesker besøker jeg og bruker tid i forskjellige landskap der leira finnes. Denne kroppslige pedagogikken åpner for et jorda utgangspunkt for å gå inn i spørsmål om ekstraktiv økonomi, geologi, lokalhistorie og framtidsspekulasjoner til et sted og et landskap. Når sesongen er kaldere trekker jeg inn i verkstedet med funnet leire, 3D skanninger, notater, fotografier og annet materiale og jobber videre med dette på en annen måte. Min bakgrunn er fra keramisk kunst og jeg vil både jobbe med og utfordre den allerede eksisterende pedagogikken i feltet, som kroppslig kunnskap og muntlig overføring av kunnskap. I min utdannelse lærte jeg hvordan jeg kan kontrollere materialet sånn at jeg kunne reprodusere det samme keramiske objektet gang på gang. Hva skjer om leire-landskapet blir en del av konteksten og påvirker den kunstneriske prosessen? Hva kan leire i landskapet lære oss?

Fakta om prosjektet

Prosjekttittel Arbeidstittel: Jording med (blå)leire
Prosjektleder Sigrid Espelien
Kunsthøgskolen i Oslo
Startdato
Sluttdato
Prosjektstatus Aktivt
Avdeling Kunst og håndverk
Resultater
  1. De kaller oss "Evans med 20% chamotte"
  2. Å lese en murstein
  3. Poetics of landness

Tilknyttede arrangementer