Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Forestilling

Avgang 2023: KUNST - ig [the wound is disconnection]

Avgang 2023: KUNST - ig [the wound is disconnection]

En gruppe mennesker har gått til aksjon og okkupert et nedlagt ressurssenter/kulturhus. Blant kulissene møter vi skikkelser som enten har, er i ferd med å miste, eller aldri hatt definisjonsmakt over egne liv.

Stemmene kommer fra innsiden og utsiden av systemet og strukturer vi alle er en del av. De snakker her og nå, til, og med oss. Noen sier de er redde, andre er kritiske over å befinne seg i en seig stillingskrig med et samfunn som sakte kryper nærmere kyniske tallknusere og lengre bort fra deg og meg. Men hva kan de eller vi som er vitner gjøre som individer? Kan vi åpent dele vår frykt over å miste egenverd, fortelle om tidvis utmattende møter med maktstrukturene i systemet vi er underlagt? Bruke vår ytringsfrihet til å kreve det som gavner flere, snakke om å løfte blikket, finne tid, og dele byrden? Vil noen lytte? De etterlater oss med en liten bit av sine liv.. men bryr vi oss? Bryr du deg?

..en sjelden grå og gusten dag,
rullet byen forbi. utenfor vinduet,
jeg satt på trikken.
I en liten lomme av tid, ved en holdeplass
så jeg ham.
svart jakke, svarte bukser
stive hvite flekker på knærne.
svarte solbriller
på en sjelden grå og gusten dag.
satt på bakken med henda under seg,
på en gul pose
jeg så ham.
han så, at jeg så ham

.. en svart sky moser en kanari

Medvirkende:

Skuespillere: Tone Oline Knivsflå, Francisco Kalle Navarro, Arturo Maximilian Bonaventura Scotti (3. år bachelor skuespillerfag)
Regi: Terese Mungai-Foyn (2. år bachelor regi)

Regiassistent: Kimathi Mati Victor
Kostymedesign: Hedda Simonsen Lund
Rekvisitør: Ida Lome Brevik
Lysdesign: Inger Johanne Byhring
Lyd: Olaf Stangeland
Scenemester: Marius Arne Larsen
Visuell konsulent: Filip Kremner
Grafisk design: Sarah Rezayat
Foto: Tilde Wahl Hansen
Teknisk produsent: Kjetil Skåret

Veiledere: Hans Henriksen, Espen Kloumann Høiner, Sylvi Fredriksen

Fra regissøren:
«It takes a village...»
En stor takk rettes til alle som har bidratt til dette samarbeidsprosjektet med innspill, meninger, standpunkter, tekst, moralsk støtte, inspirasjon og ikke minst kjærlighet. Takk til hele teamet bak scenen, Tone, Arturo og Francisco. Familien min på Nordic Black Theatre, regissør Katja Høgset, frivillige ved Fattighuset, ansatte ved Bjørnerud Mestringsenhet og Vestli Ressurssenter samt NAV, journalister, forfatterne Penhall og Norén, folk på gata og i gangene på KHiO.

Læringsmål 3. år skuespillerfag

I Skuespillerfag 3 skal skuespillerutdanningens forskjellige ferdigheter integreres i arbeidet, og bidra i utforming av en eller flere teaterforestillinger med klare kunstneriske ambisjoner og det inneholder alltid et element av dybdearbeid. Med dybdearbeid menes et utgangspunkt for utvikling av forestillingen som er tydelig og avklart, og som det trengs tid og fokus for å trenge inn i.

Studenter på 3. året bachelor skuespillerfag og 2. året bachelor regi viser fire arbeider med utgangspunkt i prosaverkene Stjernens time av Clarice Lispector, Himmelrike og helvete av Jon Kalman Stefansson, Kveldens Ubehag av Marieke Lucas Rijneveld, samt ulike tekster av bl.a Lars Norén, Joe Penhall avisartikler og selvskrevet materiale i KUNST - ig. Studentene har arbeidet med sceniske utfordringer forbundet med iscenesettelse av prosa som det viktigste læringsmål for perioden. Visningene er sceniske realiseringer av dette arbeidet. Velkommen!

Det er mulig å se de fire visningene etter hverandre, men det må bestilles billett til hver enkelt visning. Se mer informasjon, tider og billettbestilling for hver av de fire visningene:

Himmelrike og helvete

Kveldens ubehag

Stjernens time

KUNST - ig