Iscenesettelse 5
Kort beskrivelse av emnet
Emnet skal gi studentene erfaring med å iscenesette utdrag fra skuespill med sterke utfordringer i form- og spillestil. I dette emnet analyseres skuespill, med utgangspunkt i «skarpt konsept » og scenisk atmosfære/univers.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha kunnskap om og erfaring med problemstillinger rundt skarpt konsept, forestillingens virkemidler og sceniske atmosfære/univers
- kunne analysere skuespill med sterke konseptuelle utfordringer
- kunne forløse skuespillerens særegne væremåte i forestillingen
- kunne finne adekvate sceniske virkemidler til materialets formmessige utfordringer
- kunne integrere lys, lyd, andre audiovisuelle virkemidler og scenografi for å finne forestillingens særegne karakter
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil bestå av lærerstyrt undervisning, workshop, visninger og selvstendig arbeid. Arbeidsformene vil i hovedsak bestå av produksjoner, praktiske øvelser, oppgaver, forelesninger, visninger og diskusjoner. Studentene skal dokumentere eget arbeid i prosjektmappe. Studentene møter bevegelseslærere, koreografer, stemme- og talelærere. Det arbeidet skal gjøre studentene i stand til å samarbeide og kommunisere med koreografer, stemme- og talepedagoger i sitt regiarbeid. Studentene samarbeider med studentene fra bachelorstudiet i skuespill.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse
- aktiv deltagelse i undervisningen
- gjennomførte pålagte faglige oppgaver underveis
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentenes arbeid i emnet vurderes kontinuerlig gjennom tilbakemelding fra den aktuelle pedagog. Vurderingen tar utgangspunkt i emnets læringsmål og innhold, samt den enkelte students individuelle forutsetninger.
Emnet vurderes til bestått / ikke-bestått av fagansvarlig.