Iscenesettelse 1
Kort beskrivelse av emnet
Studenten skal på grunnlag av et analysearbeid av en dramatisk tekst, utvikle scenisk materiale ved bruk av metoden for fysiske handlinger. Studentene skal iscenesette utdrag og inkludere bruk av virkemidler som rom, lys, lyd og andre audiovisuelle virkemidler i sitt arbeide. Studenten skal erfare prøvesituasjonen både fra skuespillersiden og fra regisiden samt møte med et publikum. Studentene er skuespillere for hverandre i dette emne.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- kunne anvende metoden for handlende analyse og metoden for fysiske handlinger i regi- og skuespillerarbeid
- kunne bruke rom, lys, lyd og andre audiovisuelle virkemidler for å virkeliggjøre intensjonen i lesningen
- kunne gjennomføre, kommunisere og evaluere erfaringer med visninger i møte med tilskuere
- kunne gestalte en scenisk skikkelse med utgangspunkt i en dramatisk tekst
- kunne instruere skuespillere til å skape en scenisk skikkelse med utgangspunkt i en dramatisk tekst
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil bestå av lærerstyrt undervisning, visninger og selvstendig arbeid. Arbeidsformene vil i hovedsak bestå av prøver med studenter som skuespillere for hverandre, forelesninger, visninger og diskusjoner. Studentene skal dokumentere eget arbeid i prosjektmappe.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse
- aktiv deltagelse i undervisningen
- gjennomførte pålagte oppgaver underveis
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet. Studentenes arbeid i emnet vurderes kontinuerlig gjennom tilbakemelding fra den aktuelle pedagog. Vurderingen tar utgangspunkt i emnets læringsmål og innhold, samt den enkelte students individuelle forutsetninger.
Emnet vurderes til bestått / ikke-bestått av fagansvarlig.