Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Sang 1

Studiepoeng
10
Emnekode
OP521
Inngår i studieprogram
Masterstudium i opera (2022)

Kort beskrivelse av emnet

Emnet sang omfatter vokalteknisk arbeid, innstudering, tekstarbeid, interpretasjon og utvikling av personlig uttrykk.

Sammen med emnet musikalsk innstudering og forståelse gir emnet sang de musikalske og vokale forutsetninger for studentens virke som operasanger.

Læringsutbytte for emnet

Etter endt emne skal studenten kunne:

  • synge med musikalsk og stilistisk sikkerhet
  • formidle bevisst med et personlig og selvstendig uttrykk

Undervisning og læringsformer

Arbeidsformene i sang er lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid. Undervisningen gis i hovedsak individuelt. En del av timene brukes til repertoargjennomgang med sanglærer og akkompagnatør. Den enkelte sanglærer samarbeider med regissør og musikalsk leder når det gjelder studentens innstudering av roller i Operahøgskolens sceniske produksjoner. Undervisningen kan også inneholde felles interpretasjonstimer for flere studenter.

Arbeidskrav:

  • obligatorisk fremmøte, minimum 80 %
  • aktiv deltakelse i undervisningen
  • gjennomførte pålagte faglige oppgaver underveis

Vurdering

Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.

Studentens arbeid i emnet vurderes underveis. Vurderingen underveis baserer seg på veiledning, lærervurderinger og egenrefleksjon over faglig utvikling sett i relasjon til emnets mål. I tillegg til vurderingen underveis skal hver student holde en avsluttende visning/presentasjon.

Underveisvurdering og avsluttende visning/presentasjon vurderes av den aktuelle pedagog.

Emnet vurderes til bestått/ikke-bestått.