Kontekst og danseteori del 3
Kort beskrivelse av emnet
I emnet belyses dansens utvikling, betydning og rolle i samfunnet, så vel som de ulike dansehistoriske epokers særtrekk og uttrykk. I tillegg vektlegges sammenhengen med andre kunstfag og dansens særlige relasjon til musikk. Studentens kunst- og danseforståelse skal behandles gjennom å se, beskrive, reflektere og vurdere dans med utgangspunkt i egen praksis og ståsted.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha kunnskap om dansens historiske utvikling med hovedvekt på det 20-århundre og kunne reflektere over denne
- kjenne til og reflektere over relevante og sentrale danseteoretiske temaer og problemstillinger
- beskrive, tolke og vurdere et utvalg koreografiske verk fra ulike perioder
- kunne reflektere over dansens relasjon til musikk • vise en reflektert holdning og historisk bevissthet i sitt virke som utøver
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformene i emnet kan være lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid. Det forventes at studentene aktivt forholder seg til dansekunstfeltet ved å overvære forestillinger og holde seg orientert om den aktuelle diskursen innen dansekunst.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, minimum 80 %
- gjennomført faglige pålagte oppgaver og være aktivt deltakende i undervisningen
- se minimum 3 forestillinger hvert semester
- skrive 1 danseanalyse
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentens arbeid og utvikling vurderes underveis i forhold til emnets læringsutbytte. Emnet avsluttes med en skriftlig fordypningsoppgave på 5000 ord som vurderes av lærer.
Emnet vurderes av lærere i samråd med programansvarlig og/eller emneansvarlig.
Emnet vurderes med karakteren bestått/ikke-bestått.