Kunstnerisk praksis 4
Kort beskrivelse av emnet
Studenten skal utvikle og ferdigstille kunstnerisk arbeid og tese/refleksjonstekst til avsluttende eksamen. Dette utføres i dialog med hovedveileder og andre fagansatte. Studentens arbeid til avgangsutstillingen utvikles i dialog med utnevnt kurator/koordinator, hovedveileder og andre fagansatte. Tesen/refleksjonsteksten må innleveres, og kunstverk ferdigstilles og monteres, for eksamen og avgangsutstilling innen gitte tidsfrister.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten kunne:
- utvikle og ferdigstille kunstverk og kunstprosjekter
- demonstrere materialkunnskap, materialforståelse og håndsverkskunnskaper på høyt profesjonelt nivå
- utvise avansert metodisk, teoretisk og kulturell forståelse for egen praksis og spesialisering.
- utvikle og gjennomføre et større selvstendig kunstprosjekt og formidle det i profesjonell sammenheng
- demonstrere kunnskap om kunstnerisk utviklingsarbeid gjennom egen kunstnerisk praksis.
Undervisning og læringsformer
Består av selvstendig arbeid, veiledning med hovedveileder og andre fagpersoner. Undervisning består av individuell veiledning, studentpresentasjoner, gruppeveiledninger/kritikk, forelesninger, workshop, tekstproduksjon, deltakelse på utstillinger, studieturer etc.
Studentene oppfordres til å ha veiledninger med øvrig fagstab og gjestelærere.
Arbeidskrav for emnet er:
- aktiv deltakelse
- gjennomførte arbeidsoppgaver og innleveringer av skriftlige oppgaver og/eller presentasjoner
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Avsluttende eksamen omfatter vurdering av emnene kunstnerisk praksis 4 og utstillingspraksis 3.
Eksamensprosedyre foregår på følgende måte; i forkant av eksamen innleveres en eksamenstese/refleksjonstekst på 5-18 A4-sider tekst. Teksten skal inneholde en kritisk refleksjon rundt egen kunstnerisk praksis, kontekstuelle referanser, en oppsummering av studentens eget studium som helhet og en utdypet ”artist statement”.
Til eksamen skal det gjøres en ferdigstilling og presentasjon av eget kunstnerisk arbeid, montert og presentert i egnet formidlingskontekst (galleri, uterom etc.). Bakgrunns- og tilleggsmateriale fra prosessen kan forelegges sensorgruppen.
Vurderingen foretas av to eksterne sensorer sammen med hovedveileder. Eksamensvurderingen foretas etter oppsatt prosedyre.
Studentens eksamen vurderes på grunnlag av emnenes fastsatt læringsmål og ut fra fastlagte vurderingskriterier for eksamen.
Det benyttes karakterene: bestått/ikke-bestått.