Profesjonell praksis, strategi og formidling
Kort beskrivelse av emnet
I dette emnet spekulerer studenten omkring egne ambisjoner og mål som profesjonell kles- eller kostymedesigner i fremtiden. Studenten kartlegger fagmiljø og bransje innenfor sitt interessefelt. Studenten skal utvikle egne strategier for å nå frem med en tydelig profil av seg selv og sitt arbeid i relevante fagmiljøer, i markedet og i offentligheten. Emnet gir kunnskap om og erfaring med formidling av egen designpraksis til omverdenen, både skriftlig, muntlig, visuelt, digitalt og materielt. Det fokuseres på hvordan dette kan gjøres både selvstendig og i samarbeid og samhandling med andre profesjonelle aktører innen media, kommunikasjon og andre kunstneriske og kreative fagområder.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- kunne beskrive egen designpraksis på en tydelig måte.
- kunne definere nedslagsfelt for eget arbeid, kartlegge aktuelle arenaer og nettverk, og jobbe strategisk med kommunikasjon og formidling.
- selvstendig og i samarbeid med andre kunne bruke relevante verktøy for å presentere seg selv og sitt arbeid til omverdenen på en profesjonell og overbevisende måte.
- forstå relevante mekanismer innen journalistikk og media og kunne ytre seg faglig i offentligheten.
- ha kunnskap om betydningen av digital tilstedeværelse og sosiale medier i formidlingen av klesdesign og kostymedesign.
Undervisning og læringsformer
Gruppeundervisning kombinert med individuell veiledning, forelesninger, litteraturstudier og praktisk arbeid, selvstendig og i samarbeid med andre. Workshops og/eller ekskursjoner kan inngå.
Arbeidskrav for emnet er:
- Gjennomføring av alle pålagte oppgaver til fastsatte innleveringsfrister.
- Deltakelse i undervisning og aktiviteter som defineres som obligatoriske i emneplanen.
Vurdering
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få en avsluttende vurdering i emnet. Vurderingen gjøres på grunnlag av læringsmål og vurderingskriterier som er satt for emnet. Vurderingen foretas av emneansvarlig og kan eventuelt gjøres i samarbeid med interne faglærere og/eller eksterne gjestelærere.