Scenisk formidling
Kort beskrivelse av emnet
Alle emnene i studieplanen bygger opp under og skaper basen for emnet scenisk formidling. Emnet skal gi studentene inngående kunnskap om og erfaring med samspillet mellom teknisk utførelse av dans, interpretasjon og kunstnerisk formidling. Emnet sikter også på å gi erfaring med sceniske virkemidler, ulike koreografiske arbeidsprosesser og innsikt i scenen som arbeidsplass.
I arbeidet med scenisk formidling fokuseres det på stor variasjon i repertoar, det forventes at studentene skal mestre både tradisjonelle klassiske stiluttrykk og nyere koreografi. Studentens evne til å fortolke bevegelse og utvikle integritet og personlig uttrykk er en viktig del av emnet.
Emnet er en ytterligere fordypning av emnet: Scenisk formidling.
Emnet består av:
- innstudering av to eksisterende solo fra det klassiske ballettreprtoaret.
- formidling, interpretasjon og rolleutvikling.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- kunne utøve, soloer fra det klassiske repertoaret som representerer ulike stiler innen tradisjonell klassisk ballett.
- kunne sette soloene inn i en historisk og stilmessig sammenheng og reflektere over soloenes stilistiske utvikling med fokus på hvordan soloene utøves i vår tid.
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformene i emnet er veiledning og selvstendig arbeid.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, minimum 80%.
- gjennomført faglige pålagte oppgaver.
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentens arbeid og utvikling vurderes underveis i forhold til emnets læringsutbytte. Emnet vurderes av veileder i samråd med programansvarlig.
Emnet vurderes med karakteren bestått/ ikke-bestått.