Kontekst
Kort beskrivelse av emnet
Kontekst er en videre innføring i rommets utforming og betydning via registrering og opplevelse av rom, der studenten arbeider med øvelser og utprøving av grunnleggende prinsipper for utforming av romlige omgivelser ute og inne. Det arbeides med to- og tredimensjonal form, volumdannelser, skala, lys og komposisjon i arkitektur. Emnet utvikler CAD-ferdigheter.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha grunnleggende kunnskap om romdannende prinsipper innen, volum, skala, lys og komposisjon
- ha grunnleggende kunnskap om fagterminologi og begreper
- kunne dokumentere og kommunisere kunnskap og erfaringer gjennom ulike framstillingsteknikker
Undervisning og læringsformer
Gruppeundervisning kombinert med individuell veiledning. Forelesninger, litteraturstudier og praktisk arbeid. Workshops og/eller ekskursjoner kan inngå. For å sikre et best mulig læringsutbytte for den enkelte student og et optimalt læringsmiljø, er det avgjørende at studenten er til stede og deltar aktivt i all undervisning og studierelatert arbeid.
Arbeidskrav for emnet er:
- gjennomføring av alle pålagte oppgaver til fastsatte innleveringsfrister
- deltakelse i undervisning og aktiviteter som defineres som obligatoriske i emneplanen
Vurdering
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få en avsluttende vurdering i emnet. Emnet vurderes på grunnlag av læringsmål og vurderingskriterier som er satt for emnet. Vurderingen foretas av emneansvarlig og kan eventuelt gjøres i samarbeid med interne faglærere og/eller eksterne gjestelærere.