Illustrasjon 4: Redaksjonell illustrasjon
Kort beskrivelse av emnet
Emnet gir en introduksjon til redaksjonell illustrasjon, med vekt på tekst og tolkning. I alle tider har aviser og tidsskrifter vært viktige oppdragsgivere for illustratører. Emnet gir en introduksjon til denne typen arbeid – både historisk, i samtiden og i framtiden. Studentene introduseres til ulike metoder og tilnærminger og jobber praktisk med å utvikle en egen holdning.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha kjennskap til sentrale aspekter ved den redaksjonelle illustrasjonens historie og utviklingstrekk.
- ha erfaring med praktisk arbeid og eksperimentering i ulike teknikker og metoder.
- kunne definere egen tilnærming til redaksjonell illustrasjon.
Undervisning og læringsformer
Undervisningen har form av forelesninger og korte workshops. Oppgavene øker i kompleksitet gjennom emnet fram til en større avsluttende oppgave. Gjestelærere som på ulike vis arbeider innen feltet medvirker.
Arbeidskrav for emnet er:
- Gjennomføring av alle pålagte oppgaver til fastsatte innleveringsfrister.
- Deltakelse i undervisning og aktiviteter som defineres som obligatoriske i emneplanen.
Vurdering
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få en avsluttende vurdering i emnet. Vurderingen gjøres på grunnlag av læringsmål og vurderingskriterier som er satt for emnet. Vurderingen foretas av emneansvarlig og kan eventuelt gjøres i samarbeid med interne faglærere og/eller eksterne gjestelærere. Sluttvurdering gjøres på grunnlag av en muntlig presentasjon.