Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Costume Agency Workshop # 3, Oslo October 2019. Designer: Christina Lindgren med Lenka Rozehnal og Tova Ekenberg. Foto: Espen Tollefsen
Costume Agency Workshop # 3, Oslo October 2019. Designer: Christina Lindgren med Lenka Rozehnal og Tova Ekenberg. Foto: Espen Tollefsen

Utforsker kostymets rolle

Forskningsprosjektet Costume Agency ble satt i gang for å utforske hvordan kostymet kan være en selvstendig del av en forestilling. I den kommende konferansen Critical Costume 2020, vil artister og akademikere diskutere nettopp hvordan det kan foregå.

Hva er kostymets rolle i en forestilling? Kan, for eksempel, kostymet være det sentrale punktet, i stedet for teksten? Det er det Costume Agency-prosjektet begynte å utforske i 2018 da prosjektleder og professor i design ved KHiO Christina Lindgren, startet prosjektet som dette årets Critical Costume-konferanse omhandler.

– Det er viktig å forstå hva kostymedesign er, og at forestillingen har forandret seg. Kostymet er ikke utelukkende til for å representere en æra eller sosial status. Det er nå konsensus om at det er et selvstendig performativt element, forklarer Sodja Lotker. Hun er kursleder i master i regi og objektteater ved Prague Performing Arts Academy (DAMU).

Endring med det postdramatiske teater

Teatrets tidlige historie var først og fremst med teksten som forestillingens grunnstamme, med handling og rollefigurer som drev narrativet fremover. Scenografi, lyssetting og kostyme kom til og skapte en helhet, men det var teksten som var grunnstammen. I løpet av forskningsprosjektet Costume Agency vil en serie av forestillinger utvikles der det er kostymet som utgjør fundamentet.

– Det er et skifte nå, der vi ser at kostymedesign anerkjennes som en selvstendig disiplin, parallelt med scenografi, lyssetting og motedesign. Historisk sett har kostymet kun delvis vært akseptert som et eget fagfelt, men etter det postdramatiske teatrets begynnelse endret mye seg. Med dette prosjektet ønsker vi å skape en plattform for designere slik at de kan utforske hvordan kostymet kan være en selvstendig driver i en forestilling, et sentralt element, og bidra til en helhet i forestillingen, sier Christina.

– Historisk sett har kostymedesigneren vært den siste som kommer inn, og den med minst makt i teatergruppen. Med tanke på dette kan dette prosjektet og Critical Costume-konferansen sees på som en frigjøring av kostymedesigneren, sier Sodja.

Fra fysisk til digitalt

Konferansen skulle opprinnelig bli holdt i Oslo, men som følge av koronaviruset blir den nå digital. Konferansen vil inneholde et bibliotek av innspilte videoer, en serie av workshops og gruppediskusjoner på Zoom, og med paneldiskusjoner.

– Konferansen er i et akademisk format, med videopresentasjoner, gruppediskusjoner på nett i august, med paneldiskusjoner i løpet av høsten. Costume Agency er kunstnerisk forskning med et performativt element gjennom kunst, ikke teori. Kan kostymet være fokuspunktet i en forestilling? Hvilket potensial ligger her? Det er dette vi ønsker å utforske i løpet av Critical Costume-konferansen, sier Christina.

Med skiftet til et digitalt format fryktet Christina og Sodja umiddelbart at de ville miste konferansen som en møteplass og mulighet for å knytte kontakter deltakerne imellom, som er viktige elementer i tillegg til den akademiske prosessen. Nå ser de i stedet mulighetene som ligger i at folk fra hele verden kan sende inn videoer som blir gjort permanent tilgjengelige.

– Vi er heldige ved at mennesker fra hele verden kan se dette, og med det mangfoldet av bidrag vi kommer til å få sendt inn, vil dette være kunstprosjekter i seg selv. Det er en kartlegging av muligheter, med et sosialt og narrativt aspekt. Prosjektet synliggjør kostymedesigneren som et viktig element i forestillingen, forklarer Sodja.

I løpet av prosjektet vil en serie av forestillinger utvikles der kostymet er startpunktet og grunnstammen. Kostymedesigneren tar kreativ føring i prosjektet, og blir ansvarlig for den kunstneriske visjonen fra ide til den endelige presentasjonen.

Mer om Costume Agency 

Critical Costume 2020 er en workshop, konferanse og kunstustilling.