Setter opp Verdis Falstaff
Operahøgskolen ved KHiO setter opp Falstaff med sine avgangselever på Operaen i april. Med på laget har de fått Norges mest anerkjente operaregissør, Stefan Herheim.
Når Operahøgskolen fremfører Falstaff i Operaen 2. og 3. april, er det en av operahistoriens største komedier som skal utfolde seg på scenen. Regissør Stefan Herheim, professor II ved KHiO og påtroppende operasjef ved Theater an der Wien, snakker varmt om den aldrende Verdis siste og eneste lystige opera.
– Falstaff er unikt musikkteater skapt i Shakespeares ånd. Med sin avskjed fra verdensscenen tok Verdi ikke bare borgerskapets hykleri på kornet, men undergravde også dets forventning til hva en høyaktet, gammel operakomponist fortsatt kunne ha på hjertet. I perfekt samspill med sin librettist Arrigo Boito komponerte han latterliggjøringen av gamle verdier, utdaterte dyder og moralforestillinger på en måte som får oss til å gråte over det tapte.
Herheim, som vanligvis jobber med veletablerte sangere på verdens store operascener, forteller at det er første gang han setter opp et så omfattende og utfordrende verk i sin helhet med studenter. Det er ikke nødvendigvis så annerledes å instruere studenter enn rutinerte utøvere, mener Herheim, som alltid legger vekt på helt grunnleggende ting.
– Opera handler om å lytte til musikken og sensibilisere sansene, om å koordinere hode, sjel og kropp og oppdage at vi kun kommer nærmere oss selv ved å leve oss inn i andre.
– Med dette store verket har vi lagt lista svært høyt for unge sangere, fortsetter Herheim, som likevel vil utfordre studentene også skuespillermessig. I sin utgave av Falstaff gjør han alle på scenen til beboere og pleiere på et trist gamlehjem. Han har regi, scenografi og lysdesign på forestillingen, som skal fremføres med Kringkastingsorkesteret under Gregor Bühls musikalske ledelse, professor i opera ved KHiO.
Vår jobb er å bygge dem opp
Operahøgskolens forestilling på Operaens scene 2 er en årlig foreteelse som gir avgangsstudentene en unik sjanse til å presentere seg i en større rolle på en stor scene med et profesjonelt orkester.
– Hvor avhengige alle er av hverandre i operasammenheng lærer man først som en del av et ensemble, og slik sett egner Falstaff seg ypperlig, for her dreier alt seg om samspill, sier Herheim.
Viktig å skape trygghet
Før han selv kommer på banen har studentene lært partiene sine hver for seg, øvd lenge med språk-coacher, operarepetitører og sanglærerne sine, og hatt flere musikalske ensembleprøver sammen. Når sceneprøvene så starter går han gjennom hele stykket takt for takt, diskuterer karakterene, ser på tekstdetaljer og rydder unna eventuelle misforståelser. Slik blir alle litt tryggere på oppgaven, sier han.
– Også som lærer prøver jeg selvfølgelig å skape et arbeidsklima som alle kan utfolde seg i etter beste evne. Musikkteater spilles på det ukjente. Man må forelske seg i verket og mulighetene det gir. Og hvis utøverne ikke har det gøy sammen, kan heller ikke publikum ha det.
Falstaff spilles 2. og 3. april i Operaen. Her kan du lese mer om forestillingen, og hvordan du kjøper billetter.