Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Berenice Janice Hernández Hernández og Eyvind Solli Andreassen under utstillingen på Galleri Format.
Berenice Janice Hernández Hernández og Eyvind Solli Andreassen under utstillingen på Galleri Format.

Hvordan bli lagt merke til

Straks du har utarbeidet et interessant konsept for ditt pågående arbeid som kunststudent, bør du ta kontakt med gallerier og sende inn søknader til utstillinger og konkurranser. Kunstnerkarrieren din er i innledningsfasen, og det er viktig å bli lagt merke til. Dette er det generelle rådet fra kunstverdenen til nye kunstnere.

Read the article in English

–Jeg har aktivt sendt inn søknader til kunstutstillinger, utlysninger og gallerier, sier Berenice Janice Hernández Hernández, som nettopp startet på tredjeåret av bachelorprogrammet i medium- og materialbasert kunst. I fjor høst deltok hun på Årsutstillingen med prosjektet Station.

– Siden jeg er fra Mexico, er migrasjon en stor del av hverdagslivet. Jeg forsøker å se nærmere på hva som skjer med deg rent personlig, på godt og vondt, når du er på et overgangssted, forklarer Berenice. Hun jobber med porselen, steintøy, leirtøy og papir for å lage klosser som senere brukes som byggemateriale. Med disse klossene bygger hun rom, leskur, bosteder og stasjoner for å undersøke arkitekturens makt. På Årsutstillingen ble verket hennes innkjøpt av KODE.

Bachelorarbeid innkjøpt av KODE

– Etter at jeg hadde stilt ut på Årsutstillingen, ble jeg kontaktet av Galleri Format, og de kom til KHiO for å se kunsten min. En stund etter dette besøket tok jeg kontakt med dem. Jeg sendte dem min CV og kunstnererklæring og fikk tatt noen bilder av verkene mine. Jeg fortalte dem at jeg gjerne var med på en utstilling hvis de var interesserte.

Foto: Galleri Format

Galleri Format, som er et ledende galleri for norsk samtidskunsthåndverk, inviterte i vår Hernández til å sette opp en utstilling hos dem sammen med Eyvind Solli Andreassen, som da gikk siste året på master i medium- og materialbasert kunst. Begge to har spesialisert seg på leire, men Eyvind Solli Andreassen som tidligere jobbet som sveiser på ulike skipsverft, forteller at han syntes leiren var veldig vanskelig å jobbe med i starten.
– Som sveiser er sikkerhet viktig: Alt må være nøyaktig. Leire har ikke en egen form, den kommer i poser. Alt jeg ønsket var å bytte over til metall, men så fant jeg en egen teknikk for å arbeide med leire, og nå er det nesten som meditasjon å holde på.

Irija Øwre, direktør for Galleri Format, er kjent som en ivrig talentspeider som gjerne besøker KHiO både med og uten forhåndsvarsel.
– Gjennom utstillinger, messer og sosiale medier satser jeg på å holde meg så orientert som mulig om nye talenter som dukker opp på kunstscenen. Jeg er i tett kontakt med en rekke av professorene på KHiO, de forteller meg om studentenes utvikling, viser meg rundt på de ulike arbeidsstedene og introduserer meg for studentene. Jeg er privilegert som kan møte studentene og høre og se deres presentasjoner der de selv driver og jobber. Det at både Eyvind og Berenice stilte ut på ulike rom utenfor KHiO bidro også til at jeg fulgte dem enda tettere og fikk se hvilket potensial de hadde til å stille ut på galleriet.

Nytt talent

– Utstillingene var en stor suksess for både Berenice og Eyvind, fastslår Øwre. – I tillegg til at Berenice tidligere var blitt kjøpt inn av KODE, noe Galleri Format Oslo bidro til, solgte hun verk på utstillingen og fikk oppmerksomhet fra keramikksamlere. Og jeg tror at folk som så utstillingen hennes, ble bergtatt av kunsten hennes og følte at de hadde oppdaget et nytt talent innen feltet. Også Eyvinds kunst ble svært godt mottatt. Han solgte alle verkene sine på utstillingen, og et av de større verkene hans ble snappet opp av Nasjonalmuseet. Evnen til å fenge både det private markedet og museenes seniorkuratorer er en styrke som Berenice og Eyvind deler, og det er et svært lovende utgangspunkt for karrierene deres.

Foto: Galleri Format.

Innkjøpsfondet for norsk kunsthåndverk sier at de unntaksvis kjøper inn studentarbeid, som de har gjort med Berenice Janice Hernández Hernández og Eyvind Solli Andreassen. Som oftest følger de utviklingen til unge kunstnere over tid før det eventuelt blir innkjøp, men et råd fra fondet er å ikke glemme å være aktive og synlige.

– Format var til stor hjelp, og de ga oss innsikt i hvordan markedet funker, forteller Berenice og Eyvind legger til;
– Det er veldig kult at Format har tatt sjansen på å slippe studenter til. Det har vært en utrolig mulighet – og det betyr alfa og omega for oss.

NKs studentpris i Oslo 2019 til Eyvind Solli Andreassen

Lag kunst!

– Det som har forandret seg mest det siste tiåret er tilgangen på eksponering i sosiale medier, som for de aller fleste nå er en opplagt del av hverdagen. For mange er sosiale medier også en salgskanal, sier Ruben Steinum, medgrunnlegger av Atelier Open AS. – I Atelier har vi opplevd at det er en helt klar økende kunstinteresse og ønske om å komme i kontakt med kunstnere - både unge og eldre. Det lover godt for å kunne nå ut til flere potensielle kunstkjøpere.

Atelier var blant de inviterte til avgangsstudentenes profesjonaliseringskurs i vår, der temaer som å skrive stipendsøknader, økonomi, regnskap, salg og opprettelse av enkeltmannsforetak stod på timeplanen.

– Vi i Atelier vil åpne for at kunstnere selv kan presentere verkene sine og invitere til visning og salg direkte fra sine arbeidsrom på en enkel måte som også gir kunstinteresserte mulighet for å komme i direkte kontakt med kunstnerne. De viktigste rådene vi kan gi er; Lag kunst og jobb på. Det som legges merke til er de som jobber, eksperimenterer og utvikler seg. Dyrk samarbeid, det er faglig viktig og det utvider nettverket. Det er de samme personene som studentene går på skole med i dag som mest sannsynligvis også bli de nærmeste kollegaene i et potensielt langt liv som kunstnere. De relasjonene er kjempeverdifulle og kollegaene vil bli dine viktigste støttespillere.