Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Forelesning

Design Talks Night: Bjørn-Kowalski Hansen

Design Talks Night: Bjørn-Kowalski Hansen

I boken Norske Reklamefigurer 1920-1960 viser Bjørn-Kowalski Hansen frem hvilke maskoter som har promotert norske bedrifter og produkter. Han har selv nesten 20 års erfaring fra kunst- design og markedsføringsbransjen.

"Som designer har dette bokprosjektet vært et hjertebarn for meg ved siden av andre oppdrag i snart 10 år. Boken belyser en viktig del av norsk
illustrasjons- og markedsføringshistorie som til nå har vært viet liten plass."

Boken inneholder over 400 norske reklamefigurer, og er et forsøk på å gi et inntrykk av hvilke maskoter som har promotert
norske bedrifter og produkter i perioden 1920-1960. Her møter vi alt fra Maler'n til Bjerckes' ikoniske ansikt til mindre kjente
figurer som "Mr. Bottlenose" fra Tønsberg Harpunfabrik og "Mor Monsen" fra Joh. Lærum & Co i Bergen.


Bjørn-Kowalski Hansen
er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim. Han har stått bak flere spennende prosjekter som Håkki, Fusa Jeans og har som formgiver gjort en rekke arbeider for kunder i alle størrelser. Han har stilt ut arbeider ved kunstgallerier og biennaler fra Bergen til New York, Dakar og Seoul. Han er representert i flere store samlinger, (KLP og KpA) og har utsmykket blant annet NHH i Bergen,
Statens Vegvesen i Steinkjer og Sofienberg skole i Oslo.

Kowalski Hansen er også en del av forlaget Form Forlag, som gir ut bøker om norsk design og kultur.
Han er forfatter bak utgivelsen Norske Reklamefigurer 1920-1960. (Form Forlag, 2017)

instagram

#norwegianlogos
#fowler_schocken
#studiobjornkowalski