Talk
Design Talks Night: Bjørn-Kowalski Hansen
I boken Norske Reklamefigurer 1920-1960 viser Bjørn-Kowalski Hansen frem hvilke maskoter som har promotert norske bedrifter og produkter. Han har selv nesten 20 års erfaring fra kunst- design og markedsføringsbransjen.
"Som designer har dette bokprosjektet vært et hjertebarn for meg ved siden av andre oppdrag i snart 10 år. Boken belyser en viktig del av norsk
illustrasjons- og markedsføringshistorie som til nå har vært viet liten plass."
Boken inneholder over 400 norske reklamefigurer, og er et forsøk på å gi et inntrykk av hvilke maskoter som har promotert
norske bedrifter og produkter i perioden 1920-1960. Her møter vi alt fra Maler'n til Bjerckes' ikoniske ansikt til mindre kjente
figurer som "Mr. Bottlenose" fra Tønsberg Harpunfabrik og "Mor Monsen" fra Joh. Lærum & Co i Bergen.
Bjørn-Kowalski Hansen er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim. Han har stått bak flere spennende prosjekter som Håkki, Fusa Jeans og har som formgiver gjort en rekke arbeider for kunder i alle størrelser. Han har stilt ut arbeider ved kunstgallerier og biennaler fra Bergen til New York, Dakar og Seoul. Han er representert i flere store samlinger, (KLP og KpA) og har utsmykket blant annet NHH i Bergen,
Statens Vegvesen i Steinkjer og Sofienberg skole i Oslo.
Kowalski Hansen er også en del av forlaget Form Forlag, som gir ut bøker om norsk design og kultur.
Han er forfatter bak utgivelsen Norske Reklamefigurer 1920-1960. (Form Forlag, 2017)