Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 94, Firefox (Android) 92, QQ browser 10.4, UC browser 12.12, Android WebView 94, Baidu 7.12, Chrome 94, Chrome 93, Chrome 92, Chrome 91, Edge 94, Edge 93, Edge 92, Firefox 93, Firefox 92, Firefox 91, Firefox 78, Internet Explorer 11, Safari/Chrome (iOS) 15, Safari/Chrome (iOS) 14.5-14.8, Safari/Chrome (iOS) 14.0-14.4, Safari/Chrome (iOS) 12.2-12.5, KaiOS 2.5, Opera Mini, Opera Mobile 64, Opera 80, Opera 79, Opera 78, Safari (MacOS) 15, Safari (MacOS) 14.1, Safari (MacOS) 13.1, Samsung 15.0, Samsung 14.0

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Forestilling

Foto: Leni Riefenstahl
Foto: Leni Riefenstahl

Leni Riefenstahl

Forestillingen "Leni Riefenstahl", i regi av masterstudent Ludvig Uhlbors, inngår i en trilogi om kvinnen.

Den første forestillingen, Medeaplay av Heiner Muller, ble satt opp i februar 2016. Den skildret en voksen kvinnes forhold til romantisk kjærlighet og seksualitet.

Trilogiens andre forestilling, Speiderjenter, med tekst av Hanne Ramsdal, handlet om tre unge speiderjenter på vei inn i puberteten. Det ble satt opp i mai 2016.

Nå er det altså klart for den tredje forestillingen i serien, Leni Riefenstahl, og denne gangen handler materialet om en eldre kvinnes blikk på seksualitet og kropp.

Leni arbeidet med sitt begjær og vendte tidlig et objektiviserende blikk mot mannen på samme måte som samtidige mannlige malere gjorde mot kvinnen. Hun virket allerede på 30-tallet i Tyskland og det gjør henne til en særdeles interessant kvinnelig kunstner, ikke minst ettersom hun også revolusjonerte sitt medium gjennom å utvikle nye teknikker for film. På tross av dette har hun unngått å bli et feministisk ikon gjennom å stadig fremheve den upolitiske ambisjonen ved sitt arbeid.

Lenis prosjekt handler fremfor alt om et blikk på kroppen, både den mannlige og den kvinnelige, og utgår fra en søken etter skjønnhet som forsøker å bevege seg bort fra ideologi. Vi har tatt utgangspunkt i to av hennes verk, Olympia samt The people of Kau, for å forsøke å gjenskape det blikket på scenen.

Regi: Ludvig Uhlbors
På scenen: Danserne Ida Gudbransen og Loan Ha
Lys: Inger Johanne Byhring
Lyd: Alexander Rishaug
Scenografi og kostymer: Kristine Gjems
Inspisient: Maja Larsen

Scenemester: Anne Sigrid Hveem
Rekvisitør: Pernille Trøbråten