Seminar/konferanse
Agenda: Mellom ord og bilde
Agenda har i dette seminaret samarbeidet med Kunstnernes Hus og kuratorene for utstillingen Seeable/Sayable Ida Kierulf og Helga-Marie Nordby. Prosjektet er det første faglige samarbeidet mellom Kunstnernes Hus og Litteraturhuset, og vil ta for seg forholdet mellom tekst og bilde, litteratur og billedkunst.
Bla ned til bunnen for å se opptak av seminaret
Fredag 4. november 12.00 - 15.30
Litteraturhuset, Nedjma
Språk: Norsk med unntak av Travis Jeppesen som vil snakke på engelsk
Bilder og ord er nært flettet sammen i våre forestillinger og fortellinger om verden. De er våre grunnleggende verktøy å gripe verden med, men virker samtidig på ulike plan, en viser og en forteller. Like fullt kan tause bilder tale, til og med argumentere, mens en tekst kan mane frem en verden av indre bilder. Utstillingen undersøker hvordan tekst og bilder lader og påvirker hverandre, men også hvordan de undergraver og sår tvil om hverandre. Utstillingen inkluderer også verk der teksten selv blir bilde og bilder kan leses som tekst. Seeable/Sayable belyser hvordan kunst og litteratur skaper personlige og kollektive forestillingsrom.
Program
12.00: Velkommen ved Lotte Konow Lund
12.10: Innledning ved kuratorene Ida Kierulf og Helga-Marie Nordby
12.20: Ragnhild Reinton: Minnebilder og tankebilder
13.00: Marte Ramm Fortun: Former for sannhet
13.30: Pause
14.00: Solveig Lønseth: Op. cit.
14.10: Travis Jeppesen: Wild Writing
14.50: Marianne Heier: Backstage, om prosessen mot en forestilling
15.30: Slutt
Etter seminaret er det mulighet for studenter og andre å gå i utstillingen Seeable/Sayable.
Foredragsholderne
Ragnhild Reinton er professor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo. Hun har arbeidet mye med litteratur og estetikk fra det 20. århundre og utgitt bøker og artikler om Marcel Proust, Walter Benjamin, Marguerite Duras og litteratur og erindring.
Hun har stilt ut blant annet ved Kunstnernes Hus, Bergen Kunsthall, UKS, Nasjonalmuseet (Samtidsmuseet), Stenersenmuseet, Malmö konstmuseum, HIAP, Henie Onstad kunstsenter, Trondheim kunstmuseum, Bomuldsfabriken, SKMU, Kunsthall Oslo, Overgaden og ROM for kunst og arkitektur, og har også produsert en rekke offentlige kunstverk både i Norge og internasjonalt.
Heier presenterer prosessen bak et nytt verk, Havet er ikke troløst, en forestilling som vises på Deichmanske bibliotek på Tøyen i Oslo 11/11. Sammen med Marco Vaglieri har Heier samlet førstehånds historier om migrasjon. Historiene er flettet sammen med bruddstykker fra verdenslitteraturen, og tilsammen danner de en dialog mellom to forskjellige stemmer. Mens nasjonalstaten og reguleringene av den er av relativt ny dato, er migrasjon et eldgammelt fenomen. Temaet er bredt behandlet i kulturen gjennom alle tider, og har fornyet aktualitet i dag. Heier vil snakke om forhold mellom tekst, stemme, kropp og rom i prosessen bak verket. Havet er ikke troløst er produsert for og med Kunsthall Oslo.
Travis Jeppesen is a writer and artist based in Berlin. He is the author of several novels, including The Suiciders, Victims and Wolf at the Door. In addition to his art criticism, he is known as the creator of object-oriented writing, a metaphysical form of writing-as-embodiment that attempts to channel the inner lives of objects. His first major object-oriented writing project, 16 Sculptures, was published in book format by Publication Studio, featured in the Whitney Biennial as an audio installation, and was the subject of a solo exhibition at Wilkinson Gallery in London. More recently, an exhibition and publication of his calligraphic work, New Writing, was launched at Exile, Berlin, in May 2016.
Marthe Ramm Fortun samler fortellinger i det offentlige ordskiftet som fremføres i en oppkuttet poesiform. Med tekst, skulptur og handling undersøker hun grusomheten i det banales språk og muligheten for dannelsen av midlertidige grupper. Ytterkantene av adferd, ytring og form holdes løst sammen i hendene til forbipasserende lik håndtaket i en sykehusdusj eller et perlekjede som har røket. Fortun peker på individets tilknytning til den delte plassen der vi befinner oss; kunstinstitusjonen, torget eller bussen. Hver gang det ytres er alt nytt. Marthe Ramm Fortun viste nylig prosjektet Stein til byrden ved Munch-Museet i bevegelse, Munchmuseet, Oslo. Hun har gitt ut en rekke kunstpublikasjoner og skrevet essaysamlingen Hundre situasjoner i serien Stemmer, Aschehoug Forlags markering av hundreårsjubileet for kvinners stemmerett i Norge.
Solveig Lønseth (f. 1986) holder en master fra Kunstakademiet i Oslo, KHiO (2015) hvor hun også avsluttet sin bachelor i 2013. Høsten 2015 deltok hun i utstillingen Black Mountain – An Interdiciplinary Experiment 1933 – 1957, Hamburger Bahnhof, Berlin. Hun hadde soloutstilling ved Rundum i Tallin (2015); var representert i Olohuonenättely, Helsinki, samme år, og ved New York Art Book Fair (2014). Hun var festivalkunstner ved Nationaltheatret under Ibsenfestivalen i Oslo (2014) og Midtnordisk Kunstfestival i 2013. Andre utstillinger og representasjoner inkluderer: Fanfare Tidsskrift; Design Festival ved Galleri Slursula, Oslo (begge 2016); Unge Kunstneres sommer for UKS / Morgenbladet (2014); Podium; Kunstnernes Hus (2013), begge Oslo; og Nils Aas Kunstverksted, Inderøy (2013); Nord Norsk Kunstnersenter, Svolvær; Parotta Contemporary og Kunstlerhaus, begge Stuttgart (alle 2013); og The Forgotten Bar Project, Berlin (2009) med flere.
Hun er for tiden aktuell med utstillingene Seeable / Sayable ved Kunstnernes Hus og EKPGO, begge, Oslo; Quoting Ibsen, Ibsenmuseet i Skien; NAAK 20 år, Nils Aas Kunstverksted, Inderøy (alle 2016). Og i 2017: 4235, Genova; Surrounding Oceans, TSSK, Trondheim; CCC OD, Tours.