Your browser is not supported by khio.no. To view this site please upgrade or use another browser. If you can't use a modern browser, try disabling javascript, which will make khio.no simple, but mostly usable.

Supported browsers: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript is disabled. khio.no should still be usable, but the user experience will be simpler.

Seminar/Conference

Bilde fra Marianne Heiers prosjekt Havet er ikke troløst.
Bilde fra Marianne Heiers prosjekt Havet er ikke troløst.

Mellom ord og bilde

Agenda har i dette seminaret samarbeidet med Kunstnernes Hus, Litteraturhuset, og kuratorene Ida Kierulf og Helga-Marie Nordby. Temaet er forholdet mellom tekst og bilde, litteratur og billedkunst.

'Åpent brev til Oslo kommune', en performance av Marianne Heier framført med Silje Linge Haaland, Marthe Ramm Fortun, Morten Krohg og Christian Tony Norum i anledning grunnsteinsnedleggelsen til det nye Munchmuseet. Foto under øving ved Munchs atelier på Ekely. Foto: Kristine Jakobsen.

Fredag 4. november 12.00 - 15.30
Litteraturhuset, Nedjma
Språk: Norsk med unntak av Travis Jeppesen som vil snakke på engelsk

Bilder og ord er nært flettet sammen i våre forestillinger og fortellinger om verden. De er våre grunnleggende verktøy å gripe verden med, men virker samtidig på ulike plan, en viser og en forteller. Like fullt kan tause bilder tale, til og med argumentere, mens en tekst kan mane frem en verden av indre bilder. Utstillingen undersøker hvordan tekst og bilder lader og påvirker hverandre, men også hvordan de undergraver og sår tvil om hverandre. Utstillingen inkluderer også verk der teksten selv blir bilde og bilder kan leses som tekst. Seeable/Sayable belyser hvordan kunst og litteratur skaper personlige og kollektive forestillingsrom.

12.00: Velkommen ved Lotte Konow Lund
12.10: Innledning ved kuratorene Ida Kierulf og Helga-Marie Nordby
12.20: Ragnhild Reinton: Minnebilder og tankebilder
13.00: Marte Ramm Fortun: Former for sannhet
13.30: Pause
14.00: Solveig Lønseth: Op. cit.
14.10: Travis Jeppesen: Wild Writing
14.50: Marianne Heier: Backstage, om prosessen mot en forestilling
15.30: Slutt

Etter seminaret er det mulighet for studenter og andre å gå i utstillingen Seeable/Sayable.

Foredragsholderne

Ragnhild Reinton

Ragnhild Reinton er professor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo. Hun har arbeidet mye med litteratur og estetikk fra det 20. århundre og utgitt bøker og artikler om Marcel Proust, Walter Benjamin, Marguerite Duras og litteratur og erindring.

Marianne Heier

Marianne Heier (f. 1969) er billedkunstner utdannet i Milano og Oslo. I arbeidet sitt utforsker hun ofte hierarkiske forhold. Med et kritisk og humoristisk skråblikk snur hun det vi kanskje tenker på som «sunn fornuft», på hodet og lar andre tolkninger og muligheter komme til syne. Resultatet kan presenteres som performance, som tekst, installasjon eller ulike typer romlige intervensjoner. Spørsmål knyttet til økonomi og verdisirkulasjon er sentrale i Heiers verk, med gavens iboende makt som et tilbakevendende tema.

Hun har stilt ut blant annet ved Kunstnernes Hus, Bergen Kunsthall, UKS, Nasjonalmuseet (Samtidsmuseet), Stenersenmuseet, Malmö konstmuseum, HIAP, Henie Onstad kunstsenter, Trondheim kunstmuseum, Bomuldsfabriken, SKMU, Kunsthall Oslo, Overgaden og ROM for kunst og arkitektur, og har også produsert en rekke offentlige kunstverk både i Norge og internasjonalt.

Travis Jeppsen

Travis Jeppsen is a writer and artist based in Berlin. He is the author of several novels, including The Suiciders, Victims and Wolf at the Door. In addition to his art criticism, he is known as the creator of object-oriented writing, a metaphysical form of writing-as-embodiment that attempts to channel the inner lives of objects. His first major object-oriented writing project, 16 Sculptures, was published in book format by Publication Studio, featured in the Whitney Biennial as an audio installation, and was the subject of a solo exhibition at Wilkinson Gallery in London. More recently, an exhibition and publication of his calligraphic work, New Writing, was launched at Exile, Berlin, in May 2016.

Marthe Ramm Fortun

Marthe Ramm Fortun samler fortellinger i det offentlige ordskiftet som fremføres i en oppkuttet poesiform. Med tekst, skulptur og handling
undersøker hun grusomheten i det banales språk og muligheten for dannelsen av midlertidige grupper. Ytterkantene av adferd, ytring og
form holdes løst sammen i hendene til forbipasserende lik håndtaket i en sykehusdusj eller et perlekjede som har røket. Fortun peker på
individets tilknytning til den delte plassen der vi befinner oss; kunstinstitusjonen, torget eller bussen. Hver gang det ytres er alt nytt. Marthe Ramm Fortun viste nylig prosjektet Stein til byrden ved Munch-Museet i bevegelse, Munchmuseet, Oslo. Hun har gitt ut en rekke kunstpublikasjoner og skrevet essaysamlingen Hundre situasjoner i serien Stemmer, Aschehoug Forlags markering av hundreårsjubileet for kvinners stemmerett i Norge.

Solveig Lønseth

Solveig Lønseth (f. 1986) holder en master fra Kunstakademiet i Oslo, KHiO (2015) hvor hun også avsluttet sin bachelor i 2013. Høsten 2015 deltok hun i utstillingen Black Mountain – An Interdiciplinary Experiment 1933 – 1957, Hamburger Bahnhof, Berlin. Hun hadde soloutstilling ved Rundum i Tallin (2015); var representert i Olohuonenättely, Helsinki, samme år, og ved New York Art Book Fair (2014). Hun var festivalkunstner ved Nationaltheatret under Ibsenfestivalen i Oslo (2014) og Midtnordisk Kunstfestival i 2013. Andre utstillinger og representasjoner inkluderer: Fanfare Tidsskrift; Design Festival ved Galleri Slursula, Oslo (begge 2016); Unge Kunstneres sommer for UKS / Morgenbladet (2014); Podium; Kunstnernes Hus (2013), begge Oslo; og Nils Aas Kunstverksted, Inderøy (2013); Nord Norsk Kunstnersenter, Svolvær; Parotta Contemporary og Kunstlerhaus, begge Stuttgart (alle 2013); og The Forgotten Bar Project, Berlin (2009) med flere.

Hun er for tiden aktuell med utstillingene Seeable / Sayable ved Kunstnernes Hus og EKPGO, begge, Oslo; Quoting Ibsen, Ibsenmuseet i Skien; NAAK 20 år, Nils Aas Kunstverksted, Inderøy (alle 2016). Og i 2017: 4235, Genova; Surrounding Oceans, TSSK, Trondheim; CCC OD, Tours.