Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Forestilling

Moral ifølge Medea

Moral ifølge Medea

Saila Hyttinen, stipendiat på Teaterhøgskolen KHiO, har regi på forestillingen Moral ifølge Medea av Athena Farrokhzad på Trøndelag Teater.

Hva skjer med en kvinne som har mistet alt? Hva kan mangelen på utveier få en kvinne til å gjøre? Med disse spørsmålene åpner Medea sin samtale med Moralen i stykket Moral ifølge Medea.

Medea er en 2500 år gammel gresk myte skrevet av Evripides om kvinnen som i dag regnes som verdenshistoriens mest fryktinngytende kvinne. Medea dreper sønnene sine for å straffe sin tidligere ektemann, Jason, for å forlate henne for en yngre kvinne. Mange avfeier drapene som en hevnfull og ondskapsfull handling, men her hersker det 2500 år med uenighet. Det finnes mange feminister som forsvarer henne og mener at hun er et offer for patriarkatet.

Regissør Saila Hyttinen er stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun er en del av det kunstneriske lederskapet i kompaniet Verk Produksjoner, hvor hun også jobber som regissør, danser og skuespiller. Kompaniet har skapt sin egen nisje i nordisk teater og har mottatt Heddaprisen to ganger.

Athena Farrokhzad ble født i 1983 i Iran og er oppvokst i Gøteborg. Hun debuterte med Hvitverk i 2013 – en prisvinnende diktsamling nominert til en rekke priser, deriblant August-prisen, Karin Boyes litterære pris og Den store leserprisen i kategorien diktsamling. Siden har hun markert seg som en av de viktigste politiske stemmene i Norden innen temaer som kjønn, identitet, krig, rasisme og migrasjon. – Tekst fra Trøndelag teater sin hjemmeside –

Les mer om forestillingen og bestill billetter her