Your browser is not supported by khio.no. To view this site please upgrade or use another browser. If you can't use a modern browser, try disabling javascript, which will make khio.no simple, but mostly usable.

Supported browsers: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript is disabled. khio.no should still be usable, but the user experience will be simpler.

Performance

Moral ifølge Medea

Moral ifølge Medea

Saila Hyttinen, stipendiat på Teaterhøgskolen KHiO, har regi på forestillingen Moral ifølge Medea av Athena Farrokhzad på Trøndelag Teater.

Hva skjer med en kvinne som har mistet alt? Hva kan mangelen på utveier få en kvinne til å gjøre? Med disse spørsmålene åpner Medea sin samtale med Moralen i stykket Moral ifølge Medea.

Medea er en 2500 år gammel gresk myte skrevet av Evripides om kvinnen som i dag regnes som verdenshistoriens mest fryktinngytende kvinne. Medea dreper sønnene sine for å straffe sin tidligere ektemann, Jason, for å forlate henne for en yngre kvinne. Mange avfeier drapene som en hevnfull og ondskapsfull handling, men her hersker det 2500 år med uenighet. Det finnes mange feminister som forsvarer henne og mener at hun er et offer for patriarkatet.

Regissør Saila Hyttinen er stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun er en del av det kunstneriske lederskapet i kompaniet Verk Produksjoner, hvor hun også jobber som regissør, danser og skuespiller. Kompaniet har skapt sin egen nisje i nordisk teater og har mottatt Heddaprisen to ganger.

Athena Farrokhzad ble født i 1983 i Iran og er oppvokst i Gøteborg. Hun debuterte med Hvitverk i 2013 – en prisvinnende diktsamling nominert til en rekke priser, deriblant August-prisen, Karin Boyes litterære pris og Den store leserprisen i kategorien diktsamling. Siden har hun markert seg som en av de viktigste politiske stemmene i Norden innen temaer som kjønn, identitet, krig, rasisme og migrasjon. – Tekst fra Trøndelag teater sin hjemmeside –

Les mer om forestillingen og bestill billetter her