Skuespillerfag 3
Kort beskrivelse av emnet
I Skuespillerfag 3 skal skuespillerutdanningens forskjellige ferdigheter integreres i arbeidet, og bidra i utforming av en eller flere teaterforestillinger med klare kunstneriske ambisjoner. Prosjektene kan variere i antall, opplegg og omfang, men inneholder alltid et element av dybdearbeid. Med dybdearbeid menes et utgangspunkt for utvikling av forestillingen som er tydelig og avklart, og som det trengs tid og fokus for å trenge inn i. Startpunkt kan være klassisk dramatisk tekst eller samtidsdramatikk, et regikonsept eller en dramaturgisk tenkning, en fysisk metode eller deviced arbeid.
Sammen med pedagogen skal studentene skape en helhetlig forestilling. Studentene skal øves i å jobbe med avanserte sceniske skikkelser som har omfattende prosesser i utfordrende teaterunivers. Studentene skal ha med seg ferdigheter, kunnskap, erfaringer og kompetanse fra hele studiet inn i arbeidet. Det gjøres normalt flere visninger enn tidligere for å gi studentene spillerfaring.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- kunne ta ansvar for kompleksitet og dybde i skikkelsens sceniske liv
- evne å anvende dramaturgisk tenkning i sitt arbeide som skuespiller
- kunne samarbeide kreativt med de forskjellige medarbeiderne i en teaterproduksjon
- ha reflektert over de estetiske og etiske valgene underveis
- Kunne samhandle profesjonelt sammen med både medstudenter, pedagoger og andre medarbeidere i en kunstnerisk kollektiv prosess.
- Kunne utvise et høyt faglig nivå ved håndtering og reflektering over egne og andres kunstneriske prosesser.
- Kunne uttrykke seg gjennom faglig terminologi rundt kunstneriske kollektive arbeidsformer.
Undervisning og læringsformer
Undervisningen er obligatorisk. Studentene arbeider i grupper eller klassevis. Undervisningen i læringsmålet konkretiseres i spesifikke bolker med gruppeoppgaver hvor studentene i samlet klasse arbeider med å skape en scenisk kunstnerisk produksjon. I tillegg kan det gis veiledning individuelt eller i gruppe, samt skriftlige oppgaver om emnet. Studentene møter de fleste funksjoner som hører til ved en kunstnerisk oppsetning. Emnet avsluttes med visninger for et offentlig publikum.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk frammøte
- møte forberedt og delta aktivt i undervisning
- godt samarbeid med pedagog og medstudenter
- gjennomført pålagte oppgaver i emnet
Vurdering
Arbeidskrav skal være godkjent for at studenten skal kunne få vurdering i emnet. Den aktuelle pedagog vurderer kontinuerlig studentenes arbeid gjennom hele undervisningsperioden, og studentene får hyppig tilbakemeldinger. Etter visningene vurderer emneansvarlig og de involverte pedagoger hver enkelt students læringsprosess og sluttresultat.
Etter første semester gjøres det en midtveisvurdering hvor studenten får oppsummerende tilbakemelding basert på underveisvurderingen som er gjort i undervisning. Midtveisvurderingen danner grunnlag for å eventuelt tilpasse undervisningen for å sikre progresjon i læringsmålene det kommende semesteret. Emnet vurderes med karakteren bestått/ ikke-bestått.