Spesialisering 1 - scenetekst
Kort beskrivelse av emnet
Hovedmålet med emnet er å gi deg mulighet til å utvikle nye ferdigheter og kunnskap i ditt valgte spesialiseringsområde. Spesialiseringsemnene i skuespill, regi, scenetekst og dramaturgi er utformet for å tilby hver student en unik retning som samsvarer med deres kunstneriske utviklingsmål. Emnet forutsetter at du tar ansvar for din kunstneriske utvikling, herunder langsiktig planlegging av studier og læringsmål.
Disse læringsmålene skal være i tråd med de overordnede målene for programmet, som tar sikte på å dyrke allsidige, innovative og reflekterende teaterkunstnere som er i stand til å gi betydelige bidrag til feltet. Samlet sett har spesialiseringen som mål å gi deg en fleksibel og personlig tilnærming til læring som samsvarer med dine kunstneriske ambisjoner og mål.
SCENETEKST I:
Målet med scenetekst 1 er å gi deg en omfattende forståelse av hva scenetekst er og kan være, og en praktisk innføring i å skape scenetekst for teateret med vekt på ulike metoder og teknikker og forskjellige former for dramaturgi. Med særlig fokus på forfatterens rolle i teatret vil du lære å skape selvstendig kunstnerisk arbeid og samarbeide med skuespillere, regissører, dramaturger i den kreative prosessen. Du vil utforske grunnleggende scenetekst, inkludert karakterutvikling, plotstruktur, dialog og språk. Emnet fokuserer primært på teater, men gir deg mulighet til å spesialisere deg i skriving for andre former og medier, som dans, installasjonskunst, film eller fjernsyn, gjennom samarbeid med relevante institusjoner.
Læringsutbytte for emnet
Etter dette emnet vil du kunne:
- Bruk en rekke kunstneriske metode og teknikk innenfor din valgte spesialisering (skuespill/regi/skriving/dramaturgi) for å skape meningsfylt og komplett kunstnerisk arbeid, som bygger innovasjon og eksperimentering i din kunstneriske praksis
- Demonstrere en kritisk og sentral forståelse av de kunstneriske prosessene og prinsippene for din spesialisering og bruke denne kunnskapen i en rekke profesjonelle sammenhenger
- Ta ansvar for din egen kunstneriske utvikling, inkludert langsiktig planlegging av studier og læringsmål, og samarbeide effektivt med andre for å etterstrebe disse målene
- Kommunisere effektivt om dine ideer og meninger angående ditt kunstneriske arbeid, og demonstrer en reflektert og trygg tilnærming til dine kunstneriske prinsipper, tanker og overbevisning
Undervisning og læringsformer
Overveiende en praktisk pedagogisk tilnærming, konsentrert om workshops, små prosjekter, gruppearbeid og etuder, integrert med teoretiske komponenter presentert gjennom seminar og forelesninger. Disse undervisningsformene gir deg mulighet til å skaffe deg praktisk erfaring og anvende grunnleggende metoder og refleksjonsspørsmål i et kollektivt miljø.
Arbeidskrav er:
Aktiv deltakelse og obligatorisk oppmøte til faste tider for undervisning, veiledning, gruppearbeid, diskusjonsforum og emne. Innlevering og presentasjon av obligatoriske emneoppgaver til fastsatte frister.
Vurdering
Vurderingen tar utgangspunkt i din egen kunstneriske portefølje, som dokumenterer og reflekterer over din problemstilling, kunstneriske prosess og kunstnerskap. Denne porteføljen vil bli gjennomgått på slutten av semesteret (i masterforum). I tillegg vil du bli pålagt å delta i en muntlig evaluering med lærere hvor du får tilbakemelding og demonstrerer forståelsen av spesialiseringen din. Emnet vurderes til bestått/ikke bestått.