Prosjektrealisering 1 - Iscenesettelse 1
Kort beskrivelse av emnet
Emnene Prosjektrealisering 1-3 rommer både individuelle og kollektive presentasjoner, arbeidsdemonstrasjoner, etyder og forestillinger. Sentralt står iscenesettelse, som rommer konseptutvikling, undersøkelse, prosjektutvikling og gjennomføring, resepsjons- og virkningsanalyse, dokumentasjon og formidling. De ulike formatene vil innebære møter med et differensiert publikum. Emnet vil sette studentene i stand til å skape og presentere sceniske uttrykk og forestillinger, i ulike formater, av høy kvalitet, som kan virke i relevante kontekster og synliggjør studentens kunstnerskap.
Prosjektrealisering 1 er fokusert rundt begrebet iscenesettelse og fungerer som forberedelse av masterprosjektet. Forløpet er kollektivt og setter fokus på hvordan iscenesettelse som begrep forbinder de respektive fagområdene i vekslende samarbeidskonstellasjoner.
Emnene Prosjektrealisering 1-3 er halvårlige emner som blir vurdert og avsluttet etter hvert semester. De bygger på hverandre og har en faglig progresjon. De leder frem mot emnet Masterprosjekt, som tas i 4 semester.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha fått relevant kunnskap og erfaring med iscenesættelsesteori og metod
- ha fått innsikt i og forståelse for sine medstudenters faglige fordypningsfokus og planlagte masterprosjekter
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformer kan være lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid og bestå i praktiske øvelser, kreative oppgaver, forelesninger, selvstudier, prosjektarbeid og skriftlige arbeider. Det legges vekt på utvikling av arbeidsfellesskap og samarbeidsmuligheter. Kort vei mellom egen og/eller initiert/kuratert ide og publikum. Ut ifra studentgruppens sammensetning tilpasses arbeidet progresjonen og målet med studiet.
Arbeidskrav for emnet er:
- Aktiv deltakelse og obligatorisk oppmøte til oppsatte tider for undervisning, veiledning, gruppearbeid, ekskursjoner, diskusjonsfora og kurs.
- Innlevering og presentasjon av obligatoriske emneoppgaver til oppsatte frister
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få vurdering i emnet.
Studentens arbeid i emnet skal veiledes og vurderes underveis. Vurderingen underveis baserer seg på veiledning, lærervurderinger, gruppediskusjoner og egenrefleksjon over faglig utvikling sett i relasjon til emnets læringsutbytte.
Underveisvurdering og avsluttende vurdering gjøres av emneansvarlig pedagog. Emnet vurderes til bestått/ikke-bestått.