Dramaturgi 1 - Teori og metode
Kort beskrivelse av emnet
Emnene Dramaturgi 1-3 dekker innsikt i estetisk teori og kunstnerisk utviklingsvirksomhet, dramaturgisk teori, metode og historikk, og forståelse av scenekunst som komposisjon ut fra ulike kunstneriske parametere. Sentralt står analyser av tekst, rom, musikk, visualitet og bevegelse, samt fokus på en erfaringsbasert anvendelse av den dramaturgiske kompetansen. Emnene vektlegger også dramaturgi som en evne til å kunne forstå og analysere et kunstnerisk arbeids organisatoriske, kulturelle, politiske og økonomiske sammenhenger.
Dramaturgi 1 fokuserer på strategier og diskusjoner i internasjonalt samtidsteater, og diskuterer disse opp mot sine estetiske og kunsthistoriske forutsetninger. Studentene bevisstgjøres egne dramaturgiske kunnskaper og ferdigheter, og med utgangspunkt i individuelt fordypningsfokus utvikles og utvides et begrepsmessig vokabular og en dramaturgisk forståelse av eget og andres kunstneriske arbeid.
Emnene Dramaturgi 1-3 er halvårlige emner som blir vurdert og avsluttet etter hvert semester. De bygger på hverandre og har en progresjon. De leder frem mot emnet Masterprosjekt, som tas i 4 semester.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha innsikt i sentrale dramaturgiske begreper, teorier og tradisjoner og være oppdatert på sentrale estetiske diskurser i et internasjonalt samtidsteater.
- ha et bevisst forhold til de dramaturgiske forutsetningene i eget- og andres kunstneriske arbeid, og evne til å vurdere disse opp mot sentrale teoretiske posisjoner og tradisjoner.
- kunne benytte et begrepsmessig vokabular i planlegging, organisering og formidling av eget masterprosjekt.
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformer kan være lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid, og bestå i praktiske øvelser, kreative oppgaver, forelesninger, selvstudier, prosjektarbeid og skriftlige arbeider. Det legges her vekt på seminarer, nærlesning, diskusjoner og analyser av konkrete kunstneriske arbeid.
Arbeidskrav for emnet er:
- Aktiv deltakelse og obligatorisk oppmøte til oppsatte tider for undervisning, veiledning, gruppearbeid, ekskursjoner, diskusjonsfora og kurs.
- Innlevering og presentasjon av obligatoriske emneoppgaver til oppsatte frister.
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få vurdering i emnet.
Studentens arbeid i emnet skal veiledes og vurderes underveis. Vurderingen baserer seg på veiledning, lærervurderinger, gruppediskusjoner og egenrefleksjon over faglig utvikling sett i relasjon til emnets læringsutbytte.
Underveisvurdering og avsluttende vurdering gjøres av emneansvarlig pedagog.
Emnet vurderes til bestått/ikke-bestått.