Iscenesettelse 4
Kort beskrivelse av emnet
I dette emnet skal studentene bruke metoden for handlende analyse og metoden for fysiske handlinger i iscenesettelse av en dramatisk tekst med fordypning i skuespillernes psykologiske strategier. Studentene skal lete frem sceniske virkemidler som oversetter prosaens innhold og språk til scenen.
Studenten skal ha en praktisk forståelse for bruk av sceniske virkemidler knyttet til lys, lyd og rom. Studentene skal også ha en forståelse av verksteder og organisering av disse, arbeidsledelse, forestillingsledelse og økonomistyring. I tillegg skal studenten forstå og kunne bruke skuespillerens ulike virkemidler som kropp, stemme, tale.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- kunne utvikle en scenisk analyse med utgangspunkt i en dramatisk tekst
- kunne videreutvikle et manus
- kunne virkeliggjøre analysen gjennom improvisasjon
- kunne bruke sidestilte teatrale virkemidler i kombinasjon med hendelsesbasert struktur
- kunne forstå tekniske sider ved scenisk produksjon
- vise grunnleggende forståelse for sentrale faglige problemstillinger relatert til bevegelse, stemmebruk og tale og kropp
- beherske bruk av lys, lyd, andre audiovisuelle virkemidler og rom til å realisere emnets utfordring
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil bestå av lærerstyrt undervisning og selvstendig arbeid. Arbeidsformene vil i hovedsak bestå av praktiske øvelser, oppgaver, forelesninger, visninger og diskusjoner. Studentene arbeider som skuespillere for hverandre. Studentene skal dokumentere eget arbeid i prosjektmappe.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse
- aktiv deltagelse i undervisningen
- gjennomførte pålagte faglige oppgaver underveis
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentenes arbeid i emnet vurderes kontinuerlig gjennom tilbakemelding fra den aktuelle pedagog. Vurderingen tar utgangspunkt i emnets læringsmål og innhold, samt den enkelte students individuelle forutsetninger.
Emnet vurderes til bestått / ikke-bestått av fagansvarlig.