Nettleseren støttes ikke av khio.no, og siden kan vises feil. Vennligst oppgrader til en moderne nettleser. Hvis dette ikke er mulig, prøv å skru av javascript. Siden vil bli da enklere, men for det meste fungere.

Støttede nettlesere: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript er skrudd av. khio.no bør fungere, men med et enklere grensesnitt.

Fagdidaktikk teater

Studiepoeng
30
Emnekode
PPU803
Inngår i studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning i scenekunst (2023)

Kort beskrivelse av emnet

Fagdidaktikk i teater gjenspeiler ulike pedagogiske og didaktiske tilnærminger i teater. Grunnleggende skuespillerteknikk, bevegelse, tekstarbeid, regi, konsept og metode står sentralt. Kreativitet, skapende arbeid og scenisk realisering i teater er også viktige komponenter. Det vektlegges at studentene kan reflektere bevisst over faglige og pedagogiske spørsmål relatert til teater og drama som kunst- og uttrykksform.

Emnet består av følgende innholdskomponenter:

  • Lek, kreativitet og skapende arbeid med barn og unge
  • Grunnlagsarbeid i teater
  • Teaterfaglig fordypning, konseptutvikling og scenisk realisering/formidling
  • Individuell teaterdidaktisk fordypning

Noen fagdidaktiske temaer er felles med fagdidaktikk dans og musikkteater.

Læringsutbytte for emnet

Etter endt emne:

  • har studenten kunnskap om, og kan reflektere over pedagogisk-didaktiske problemstillinger relatert til teater som kunstnerisk uttrykksform og dens legitimitet og relevans i ulike sammenhenger
  • har studenten kunnskap om, og kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i teater og drama i lys av elevenes alder, ferdigheter, situasjon og psykiske og fysiske forutsetninger innenfor gjeldende lov- og planverk
  • har studenten kunnskap om og kan motivere og tilrettelegge for læring gjennom bruk av didaktiske verktøy og varierte undervisnings- og arbeidsformer for å sikre god faglig progresjon
  • har studenten kunnskap om og er bevisst de krav som stilles til lærerrollen i arbeid med teater og drama som estetiske fag, og kan utøve en autonom og profesjonsetisk holdning
  • kan studenten undersøke, analysere og vurdere relevant forskning for å utforske og videreutvikle egen undervisningsvirksomhet

Undervisning og læringsformer

Fagdidaktikk er et erfarings- og refleksjonsfag, der egenaktivitet, gruppediskusjoner og bearbeiding av fagdidaktiske problemstillinger er sentralt. Arbeidsformene i fagdidaktikk vil variere og kan være undervisningstrening og observasjon, praktiske øvelser, diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Det forventes at studentene bruker tid utenom undervisningen til gruppearbeid og individuelt arbeid.

Arbeidskrav

Obligatorisk frammøte og aktiv deltagelse i undervisningen.

Vurdering

Vurdering for læring

Vurderingen underveis i studiet skal være individbasert og støtte studentens egen lærings- og utviklingsprosess. Den kan inkludere egenvurdering, hverandrevurdering og tilbakemelding fra studiets fagansatte.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav for emnet må være godkjent for at studenten kan avlegge avsluttende eksamen. Eksamen i fagdidaktikk integreres i felles avsluttende eksamen for studiet i sin helhet.