Fagdidaktikk teater
Kort beskrivelse av emnet
Fagdidaktikk i teater gjenspeiler ulike pedagogiske og didaktiske tilnærminger i teater. Grunnleggende skuespillerteknikk, bevegelse, tekstarbeid, regi, konsept og metode står sentralt. Kreativitet, skapende arbeid og scenisk realisering i teater er også viktige komponenter. Det vektlegges at studentene kan reflektere bevisst over faglige og pedagogiske spørsmål relatert til teater og drama som kunst- og uttrykksform.
Emnet består av følgende innholdskomponenter:
- Lek, kreativitet og skapende arbeid med barn og unge
- Grunnlagsarbeid i teater
- Teaterfaglig fordypning, konseptutvikling og scenisk realisering/formidling
- Individuell teaterdidaktisk fordypning
Noen fagdidaktiske temaer er felles med fagdidaktikk dans og musikkteater.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne:
- har studenten kunnskap om, og kan reflektere over pedagogisk-didaktiske problemstillinger relatert til teater som kunstnerisk uttrykksform og dens legitimitet og relevans i ulike sammenhenger
- har studenten kunnskap om, og kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i teater og drama i lys av elevenes alder, ferdigheter, situasjon og psykiske og fysiske forutsetninger innenfor gjeldende lov- og planverk
- har studenten kunnskap om og kan motivere og tilrettelegge for læring gjennom bruk av didaktiske verktøy og varierte undervisnings- og arbeidsformer for å sikre god faglig progresjon
- har studenten kunnskap om og er bevisst de krav som stilles til lærerrollen i arbeid med teater og drama som estetiske fag, og kan utøve en autonom og profesjonsetisk holdning
- kan studenten undersøke, analysere og vurdere relevant forskning for å utforske og videreutvikle egen undervisningsvirksomhet
Undervisning og læringsformer
Fagdidaktikk er et erfarings- og refleksjonsfag, der egenaktivitet, gruppediskusjoner og bearbeiding av fagdidaktiske problemstillinger er sentralt. Arbeidsformene i fagdidaktikk vil variere og kan være undervisningstrening og observasjon, praktiske øvelser, diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Det forventes at studentene bruker tid utenom undervisningen til gruppearbeid og individuelt arbeid.
Arbeidskrav
Obligatorisk frammøte og aktiv deltagelse i undervisningen.
Vurdering
Vurdering for læring
Vurderingen underveis i studiet skal være individbasert og støtte studentens egen lærings- og utviklingsprosess. Den kan inkludere egenvurdering, hverandrevurdering og tilbakemelding fra studiets fagansatte.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav for emnet må være godkjent for at studenten kan avlegge avsluttende eksamen. Eksamen i fagdidaktikk integreres i felles avsluttende eksamen for studiet i sin helhet.