Samtidsdans 3
Kort beskrivelse av emnet
Emnet skal gi studenten avanserte fysiske ferdigheter og metoder for bevegelsesarbeid som er relevant i forhold til samtidsdansens uttrykk. Emnet omfatter et mangfold av bevegelseskvaliteter og stiler.
Studenten skal utvikle artikulasjon av bevegelseskvaliteter gjennom bevissthet om forholdet mellom bevegelse og egen fysiologi. Mestring, utvikling av ferdigheter, bevisstgjøring og klarhet i det fysiske uttrykket står sentralt sammen med vektlegging av studentens evne til å forholde seg både utforskende og praktiskanalytisk til bevegelse og fysikalitet.
I emnet utforskes egen anatomi, fysiske prinsipper og fysisk-estetiske uttrykk i relasjon til bevegelse, tid og rom, musikalitet, dynamikk og kreativitet. Erfaringene fra emnet bidrar til utviklingen av et nyansert kunstnerisk uttrykk
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- kunne beherske og nyansere bevegelsesuttrykk knyttet til samtidsdans på et profesjonelt nivå
- jobbe selvstendig med bevegelseskvaliteter og -ferdigheter, og kunne anvende disse i ulike kunstneriske uttrykk
- forholde seg utforskende og eksperimenterende til bevegelse
- ha kunnskap om forholdet mellom bevegelsespraksis og ivaretagelse av kroppen
- ha dyp innsikt i samtidsdans som kunstnerisk uttrykksform, dens utvikling og relevans i ulike sammenhenger
- aktivt samarbeide med medstudenter om oppnåelse av overordnede læringsmål og i ulike kunstneriske prosesser
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformene i emnet er lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid. Undervisningen gis normalt i grupper og består i hovedsak av danseteknisk trening.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, minimum 80 %
- gjennomførte pålagte faglige oppgaver og være aktivt deltakende i undervisningen
- evaluering av egen faglig utvikling gjennom skriftlig refleksjon og gjennom dialog med faglærere.
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentens arbeid og utvikling vurderes underveis i forhold til emnets læringsutbytte. Emnet vurderes av lærerne i samråd med programansvarlig og/eller emneansvarlig.
Emnet vurderes med karakteren bestått/ikke-bestått.