Andre danse- og bevegelsesfag del 2
Kort beskrivelse av emnet
Andre danse- og bevegelsesfag gir studentene en mangefasettert erfaring i ulike stiler, teknikker, og tradisjoner. Emnet kan også romme ikke-sceniske tradisjoner, tradisjonsdanser, og alternative fysiske praksiser. Emnet skal oppøve fysisk bevisstgjøring, dansetekniske ferdigheter og artikulasjon som støtter opp under læringsmålene for utdanningen som helhet. Gjennom emnet møter studentene ulike innganger til form, dynamikk, rytme og arbeid med energi. Emnet reflekterer sammenhengen mellom et mangfold av dans- og bevegelsespraksiser, både som ferdigheter og i en historisk kontekst.
Emnet omfatter erfaringer med teknikker og uttrykk
- fra modernismen innen dans
- kinestetiske og somatiske praksiser
- fra jazzdans • urbane danseuttrykk
- ulike former for samdans
- alternative fysiske praksiser og andre dansetradisjoner
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- ha kjennskap til og grunnleggende erfaring med ulike dansetradisjoner, stilarter og innganger til fysisk artikulasjon
- ha erfaring med form, dynamikk, rytme, koordinasjon, fysiske prinsipper med utgangspunkt i ulike praksiser og tradisjoner
- erfare verdien av ulike danseferdigheter og fysiske ferdigheter
- være i stand til å veksle mellom ulike fysiske og danseriske innganger
- ha erfaring med kinestetisk og somatisk arbeid
- kunne utføre partnerarbeid på et godt nivå
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformene i emnet er lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid. Undervisningen gis normalt i grupper og består i hovedsak av fysisk trening, denne undervisningen ledes normalt av en lærer, men kan også være selvstudium.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, minimum 80 %
- gjennomføre faglig pålagte oppgaver og være aktivt deltakende i undervisningen
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentens arbeid og utvikling vurderes underveis i forhold til emnets læringsutbytte. Emnet vurderes av lærerne i samråd med programansvarlig og/eller emneansvarlig.
Emnet vurderes med karakteren bestått/ikke-bestått.