Samtidsdans 2
Kort beskrivelse av emnet
Emnet skal gi studenten avanserte fysiske ferdigheter og metoder for bevegelsesarbeid som er relevant i forhold til samtidsdansens uttrykk. Emnet omfatter et mangfold av bevegelseskvaliteter og stiler.
Studenten skal utvikle artikulasjon av bevegelseskvaliteter gjennom bevissthet om forholdet mellom bevegelse og egen fysiologi. Mestring, utvikling av ferdigheter, bevisstgjøring og klarhet i det fysiske uttrykket står sentralt sammen med vektlegging av studentens evne til å forholde seg både utforskende og praktiskanalytisk til bevegelse og fysikalitet.
I emnet utforskes egen anatomi, fysiske prinsipper og fysisk-estetiske uttrykk i relasjon til bevegelse, tid og rom, musikalitet, dynamikk og kreativitet. Erfaringene fra emnet bidrar til utviklingen av et nyansert kunstnerisk uttrykk.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten:
- kunne beherske ulike bevegelsesuttrykk knyttet til samtidsdans og se ulike uttrykk i en større sammenheng
- kunne anvende ulike bevegelseskvaliteter og prinsipper, og utvikle et rikt dynamisk register
- utvikle egen fysikk og anatomisk bevissthet, og jobbe med utfordringer over tid
- utforske bevegelse og egen fysikalitet, og ta dette med inn i skapende prosesser
- kunne samarbeide med medstudenter om oppnåelse av overordnede læringsmål
Undervisning og læringsformer
Arbeidsformene i emnet er lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid. Undervisningen gis normalt i grupper og består i hovedsak av danseteknisk trening.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, minimum 80 %
- gjennomførte pålagte faglige oppgaver og være aktivt deltakende i undervisningen
- evaluering av egen faglig utvikling gjennom skriftlig refleksjon og gjennom dialog med faglærere.
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentens arbeid og utvikling vurderes underveis i forhold til emnets læringsutbytte. Emnet vurderes av lærerne i samråd med programansvarlig og/eller emneansvarlig.
Emnet vurderes med karakteren bestått/ikke-bestått.