Utstillingspraksis 3
Kort beskrivelse av emnet
Formidlingsstrategeier og avgangsutstilling, videreutvikling av konsept, design og presentasjon av avgangsutstillingen, i samarbeid med utnevnt kurator/koordinator og medstudenter. Det innebærer aktiv deltakelse i alle aspekter av utstillingens utvikling og montering, produksjon av utstillingskatalog, artist`s statement, formidling, utstillingsprogram, vakthold av utstillingen osv.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten kunne:
- utvise avansert metodisk, teoretisk og kulturell forståelse for egen praksis og spesialisering.
- demonstrere kritisk og etisk refleksjon om egen praksis satt i kontekst
- formulere og formidle selvstendig kunstnerisk arbeid med relevant språk og terminologi
- utvise en avansert forståelse for utstillingspraksis
Undervisning og læringsformer
Består av gruppemøter og diskusjoner, studentpresentasjoner, veiledninger og workshops.
Arbeidskrav for emnet er:
- aktiv deltakelse
- gjennomførte arbeidsoppgaver og presentasjoner
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Avsluttende eksamen omfatter vurdering av emnene kunstnerisk praksis 4 og utstillingspraksis 3.
Eksamensprosedyre foregår på følgende måte; i forkant av eksamen innleveres en eksamenstese/refleksjonstekst på 5-18 A4-sider tekst. Teksten skal inneholde en kritisk refleksjon rundt egen kunstnerisk praksis, kontekstuelle referanser, en oppsummering av studentens eget studium som helhet og en utdypet ”artist statement”.
Til eksamen skal det gjøres en ferdigstilling og presentasjon av eget kunstnerisk arbeid, montert og presentert i egnet formidlingskontekst (galleri, uterom etc.). Bakgrunns- og tilleggsmateriale fra prosessen kan forelegges sensorgruppen.
Vurderingen foretas av to eksterne sensorer sammen med hovedveileder. Eksamensvurderingen foretas etter oppsatt prosedyre.
Studentens eksamen vurderes på grunnlag av emnenes fastsatt læringsmål og ut fra fastlagte vurderingskriterier for eksamen.
Det benyttes karakterene: bestått/ikke-bestått.