Kontekstualisering 3
Kort beskrivelse av emnet
Målet er å gi studentene innsikt i teoretiske temaer og kunstteoretiske problemstillinger relatert til egen kunstneriske praksis, og å stimulere studentenes evne til kritisk refleksjon og kontekstualisering av eget arbeid.
Videreutvikling av studentens eksamenstese/refleksjonstekst er en vesentlig komponent i emnet.
Læringsutbytte for emnet
Etter endt emne skal studenten kunne:
- anvende tilegnet kunnskap i utvikling av eget kunstnerisk språk og uttrykk
- reflektere over eget kunstnerisk arbeid og plassere sitt prosjekt i en historisk og/eller samtidig kontekst (muntlig og skriftlig)
- kontekstualisere egen faglig praksis i en større samfunnsmessig og kulturell sammenheng
- utvise innsikt og forståelse for hvordan kunstfeltet fungerer
- artikulere og formidle eget arbeid innenfor kunstfeltets språk og terminologi
Undervisning og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger, gruppediskusjoner og veiledninger. Deltakelse på teoriforelesninger, skrivepraksis-workshops og veiledninger er obligatorisk.
Arbeidskrav for emnet er:
- aktiv deltakelse
- gjennomførte arbeidsoppgaver og innleveringer av skriftlige oppgaver og/eller presentasjoner
Vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentens arbeid og progresjon vurderes gjennom hvert semester. En formell vurdering av emnet finner sted ved slutten av semesteret.
Ved semestergjennomgangen presenterer hver student sitt arbeid for en komite bestående av hovedveileder og en annen faglig ansatt. En kortfattet rapport leveres komiteen i forkant av gjennomgangen. Presentasjonen kan bestå av kunstneriske arbeider, digital dokumentasjon og tekst. Komiteen vurderer studentens kunstneriske praksis og progresjon, sett i forhold til emnets læringsmål, sammen med studenten.
Det benyttes karakterene: bestått/ikke-bestått.
Bestått semester er en forutsetning for å fortsette studiet.